Sajnálatos, hogy az olasz film, amely a hetvenes években olyan erősen meghatározta az öreg kontinens filmművészetét, manapság szinte el sem jut hozzánk országos forgalmazásban. Hangos sikert legutóbb Stefano Dionisivel és Enrico Lo Versóval a főszerepben a Farinelli, a kasztrált című dráma váltott ki nálunk is.
Szerelem, család és vágyálmok
Bár egyre elérhetőbbek és közelebb kerülnek hozzánk a távol-keleti országok filmjei, az idei pozsonyi szemle meglepetésvárosa minden bizonnyal Isztambul volt. Érdekes látószögből, a zenén keresztül láttatja a török fővárost és annak Európához való viszonyát a Németországban élő török származású rendező, Fatih Akin Át a hídon – Isztambul hangjai című dokumentumfilmje. Nuri Bilge Ceylan isztambuli rendező Messze című, 2002-ben készült cannes-i nagydíjas mozgóképével már szerepelt a pozsonyi filmfesztivál műsorán. Ezúttal Éghajlatok című új opusát láthattuk, amelyet idén Cannes-ban FIPRESCI-díjjal tüntettek ki. A film három helyszínen, háromféle hőfokon, éghajlaton, három tételben mutatja be egy megromlott szerelmi kapcsolat felbomlását. A rendező sajátos vizuális vallatással-elemzéssel fürkészi a lélek oldalait, hogy miként hatnak az érzelmeinkre az időjárási, illetve éghajlati viszonyok. Hogyan befolyásolja a korosodó professzor és a fiatal televíziós producer romló kapcsolatát az éghajlat, a perzselő egyiptomi tengerpart vagy a hófödte anatóliai fennsík. S miként sivárosítja mindössze durva módszerekkel szerzett testi kielégüléssé a régi barátnővel felmelegített kapcsolatot az esős-borongós Isztambul.
Retrospektív vetítésen mutatták be a brit Michael Winterbottom munkáit. Köztük a Guantanamo című dokumentum-játékfilmet, valamint az Életem párja című romantikus drámát, amely egy Belfastban játszódó szimpla szerelmi történet, mégis erősen átüt rajta a vallási háttér. Az, hogy a katolikus-protestáns ellentét erősen a mindennapok, az emberi kapcsolatok része.
Dekadens film a brit Simon Rumley horrorisztikus elemekkel sokkoló Élők és holtak című munkája. Egy hatalmas, lepusztult villában három ember él. Az idős anya, aki ágyhoz kötött beteg, a fiú, aki mentálisan sérült, valamint az apa, aki mindkettőjükről gondoskodik. Az arisztokrata tartáshoz ragaszkodva éltek, összezártan, hogy a világ elől elrejtsék alig beszámítható felnőtt gyermeküket. A fiúnak, aki marokszám szedi a gyógyszert, az a vágyálma, hogy egyszer ő lehessen a ház ura, s hogy az apja büszke lehessen rá, mert mindenről példásan gondoskodik, holott magát se tudja ellátni. Amikor az apa pár napra elutazik, hogy pénzt szerezzen, a fiú nem engedi be a gondozónővért, és maga próbálja ellátni fekvőbeteg anyját. Rémisztő, döbbenetes jelenetek következnek: ahogy az anya erőszakkal igyekszik visszatartani, hogy fia ne vetkőztesse le, s ne lássa elöregedett mezítelen testét, majd a végén összeroskadva-zokogva könyörög, hogy tegye őt tisztába. Elkeserítő képek, ahogy a magas társadalmi rangban élő emberek erkölcsi világa, fizikai léte kezd összeomlani, és a végén teljesen romjaiban hever egy dinasztia. A kastély valós őrültekházává változik. Kemény film, nagy türelem, jó gyomor kell hozzá. De azért fesztivál egy fesztivál, hogy a dekadensek is megtalálják kínálatában a magukét.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.