Egy gyanús zsenire emlékeznek Ipolyságon, akinek muzsikája a népszerű zongora-melódiák kedvelőinek túl igényes, a dzsesszrajongók egy részének viszont túl kellemes.
Dzsessz-reggel a templomban
Abban még nincs semmi különös ha egy ipolysági templomba belépve egy teológussal találja magát szemben az ember, az egy picit furcsább, hogy német az a teológus, s az aztán már elég bizarr, hogy a szőke hajú copfos férfi kezében egy hangszer van, méghozzá egy szájharmonika. Jens Bunge, egy német városka szakközépiskolájának hittantanára és nem mellesleg világszerte elismert harmonikás a 101 éves evangélikus templomban zenélt a Pavol Bodnár Trióval. A program eklektikus volt, egyházi énekeken át Bach-örökzöldeken és saját szerzeményeken keresztül dzsessz-?sztenderdekig, s a koncert esti órájában visszatérő motívuma volt a zeneszámoknak a reggel, az ébredés. Bunge bemutatta hangszerét, a kromatikus, úgynevezett váltós szájharmonikát, melyen félhangokat is lehet játszani egy bil?lentyű segítségével. A szájharmonika már hangszínével is valamiféle nosztalgikus, érzelmileg túlcsorduló hangulatot idéz, sem?mi sem önmagában látható, mindent belep valami furcsa sűrű anyag. Mintha az egész világ abban a folyadékkal teli gömbben lenne, melyben, ha fölrázzuk, hó esik. Merengő emberek kiegyensúlyozott, komótos világa ez, fontos a dallamív, nincsenek túlbonyolítva az érzelmek, minden egy picit szebbnek, jobbnak tűnik, mint a valóságban. A szájharmonika megidézheti a tábortüzek egy?szerű varázslatát, a westernfilmek fekete-fehér pionír hősiességét, van benne valami kor?szerűtlen, zavarbaejtő, mégis nagyon vonzó. Különös ezen a hangszeren istent dicsőítő, hálaadó protestáns énekeket hallani, de hatásos ez a letisztultság. Különös Bach Air-jét és Siciliana-ját ennyire elomlóan, lebegősen hallani, bár ennél a két darabnál nem szokatlan a szinte giccsbe hajló romantikus máz. Bunge nem fél az érzelmektől, de nagyon okosan játszik, visszafogott, mégis határozott, megelégszik a széppel és a kellemessel, nem akarja letépni láncait, élvezi a szabályokat. Három Jens Bunge-szerzemény is elhangzik, az egyiket a híres Chicagói magasvasút ihlette, melynek előre-hátra rándító ritmusát, megtorpanásait-megiramlásait idézi a Hurok című szám. Persze ez az utazás nem a rohanásról, a metropolis űzött tempójáról szól mégsem, inkább álomszerű és harmonikus, egy-két finom, játékos kibicsaklással. A tíz évvel ezelőtt a könnyűzenébe ismét begyűrűző, különös módon akkor Finnországból induló tangóhullám hatására, megrendelésre Bunge is írt egy tangót, izgalmas ezt az érzéki-frivol, pimasz és incselkedő műfajt szájharmonikán megidézni, megszelídül természetesen, de az erotikus titkokat őrzi. Jens Bunge Reggeli dala a mindennapos reggeli rítusok hangulából indul ki, minden nagyon ismerős, és otthonos. Két sztenderd is elhangzott, a No more greater love, ráadásként pedig Romberg Zsigmond Softer in a morning című száma. A legrendhagyóbb kompozíciónak is egy dzsessz-örökzöld szolgált alapul, de Pavol Bodnár Somer Other Indiana-ja a könnyed, fülbemászó dallamból bonyolult szeriális ze?ne?művet varázsolt.
Októberben Jens Bunge fellépésén kívül még két koncert volt, és tényleg semmi sem történt véletlenül, mindegyik alkalom konkrétan utalt a nagy zenész életére, műveire. Bungéhoz a belga virtuóz Jean „Toots” Thielemann vezetett el, hiszen Cicero lemezt is felvett a szájharmonikással, aki nagyon nagyra tartja a német zenészt. Először az eperjesi AMC Trio hajtott fejet Cicero előtt, ők saját kompozícióikban gyakran élnek a barokktól a romantikáig terjedő zenei stílusok jellemzőivel, de Ciceróhoz hasonlóan a népzenei indíttatás is fontos számukra. Nem kisebb nagysággal, mint Ulf Wakeniusszal zenéltek együtt az idei Pozsonyi Dzsessznapokon, aki a mainstream dzsessz „zongorista gigászának”, Oscar Petersonnak az udvari gitárosa. Ugyancsak októberben volt a második koncert, amikor Lennart Nevrin svéd zongorista látogatott el a városba. A muzsikus bevallottan a sajátos hangú mester, Eroll Garner követője, s ennek megfelelően nála is a jobb kéz szólamával teljesen egyenrangú a balkéz játéka. Telített, bonyolult szövésű játéka őriz még valamit a régi szalonok elegáns, disztingvált jellegéből. Nevrin meghívásánál a kulcsszó Garner személye volt, akivel bár Cicero soha nem játszott együtt, de barátok voltak és tisztelték a másik művészetét. Novemberben még két „tisztelgő” koncert lesz Ipolyságon. November 8-án, csütörtökön a magyarországi Trio Olamar játszik, Oláh Zoltán zongorán, Oláh Péter nagybőgőn, és a „nagy öreg”, Martonosi György ütőhangszereken. Természetesen ők is dzsesszköntösbe bújtatnak majd komolyzenei témákat, leginkább Bartók Béla művei inspirálják őket. November 21-én, szerdán a Nothing but swing ad koncertet, ők főként Cicero egyik legkedvesebb zeneszerzőjének Chopinnek a műveit játsszák majd dzsesszesítve.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.