A digitális világ alapvetően teljesen sík. A számítógépek, a TV-k, a mozi és a mobiltelefonok is két dimenzióban jelenítik meg a képeket. Persze, ott vannak a kissé idétlen piros-kék szemüvegek, melyeket végleg ki lehet dobni – állítják a terület kutatói –, akik szerint elég fejlődést értek el a 3D-s ábrázolás területén ahhoz, hogy azt a valószerűség egy új szintjére emeljék.
3D piros-kék szemüveg nélkül
Az ember elsősorban azért látja három dimenzióban környezetét, mert két szemünk a tárgyakat különböző szögekből látja. Ez adja látásunk mélységét, amit térhatású vagy binokuláris látásnak is neveznek. 1953-ban Hollywood a House of Wax című filmben több kamera alkalmazásával megpróbálta újraalkotni a hatást a vásznon, a kamerák képeit egymás mellé helyezve. A horrorfilm maga sikeres volt, azonban a technika nem érte el célját. Mostanában viszont a fejlődő technikának köszönhetően a 3D visszatérni látszik.
A tavaly karácsonykor bemutatott Polar Express volt az első 3D-s hollywoodi film, a legújabb abból a körülbelül három tucat 3D-s filmből, melyeket 1985 óta az IMAX mozikban bemutattak. Márciusban olyan nagy rendezők, mint George Lucas (Star Wars) és James Cameron (Titanic, Terminator) is a jövő nagy ígéreteként értékelték a 3D-s jegyeket hordozó filmeket. A költséges és bonyolult több kamerás felvételek helyett az új technikák lehetővé teszik egyetlen kamera felvételének háromdimenzióssá konvertálását, lehetővé téve a régi anyagok leporolását. Miután Lucas megnézte az eredeti Star Wars mozi egy 3D-s klipjét, kijelentette, hogy jobb, mint az eredeti.
Ezek az alkalmazások azonban még mindig a régi 3D-s szemüvegek egy korszerűsített változatát igénylik. Viszont számos cég egy olyan technika elérését tűzték ki célul, amely szabad szemmel látható háromdimenziós képeket eredményez. A technika alapelve, hogy a szemüveget a néző helyett a képernyőre helyezzék, magyarázta Keith Fredericks, az amerikai Opticality Corp. alelnöke, aki a szemüveg nélküli 3D rendszer első alkalmazásaiként a reklámokat képzeli el, melyek előbukkanva megragadják a járókelők figyelmét.
A cég Japánban már bemutatott egy 180 colos videófalat, ami szerintük a világ eddig épített legnagyobb szabad szemmel élvezhető 3D-s képernyője. A nézőközönség számára úgy tűnik, mintha egyes képek méterekre távolodnának a képernyő síkjától, míg mások előre ugranak. Ahogy a szemlélő mozog, a látvány is változik, ahogy ez egy valódi tárgynál is történne az úgynevezett mozgási parallaxiseffektus hatására. Frederick szerint ez nagyban emeli a valószerűséget.
Fredericks a mozikban, a TV készülékekben, a kézi játékgépekben, sőt még a mobil telefonokban is nagy lehetőségeket lát a 3D-s technika beültetését illetően. A játékon és a szórakozáson kívül az Egyesült Államok kormánya erős érdeklődést mutat a háromdimenziós röntgengépek iránt, melyeket a reptereken alkalmaznának. A kétdimenziós képekkel egy olyan tárgy, mint például egy kés könnyedén átsiklik az ellenőrzésen, ha sikerül úgy elhelyezni, hogy a legvékonyabb oldala essen a kamera felé. Egy háromdimenziós képet azonban a biztonságiak több szögből is megvizsgálhatnak, és gyorsan felfedezhetik a nemkívánatos tárgyat.
Hamarosan a számítógépek monitorjait is felruházhatják a 3D-be kapcsolhatóság képességével, de az is elképzelhető, hogy a 3D beépíthetővé válik magának az operációs rendszernek az elemeibe, vélekedett Fredericks. (Forrás: sg.hu)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.