Egy ártatlan gyilkos?

Róma. Pier Paolo Pasolini filmrendező feltételezett és bevallott gyilkosa harminc évvel az egész Olaszországot megrázó eset után ártatlannak vallotta magát.

Pino Pelosit, az egykori fiatal prostituáltat annak idején azért ítélték el, mert saját bevallása szerint 1975. november 2-án a Róma melletti Ostia tengerpartján agyonverte a világhírű író-filmrendezőt. Az azóta eltelt 30 évben többször kiszabadult, majd ismét visszakerült különböző ügyek miatt a börtönbe. Most elérkezettnek látta az időt, hogy elmondja az „igazságot”, amelyet többen kétkedéssel fogadnak.

Pelosi, akit csak Béka gúnynéven emlegetnek, a RAI 3 szombat esti bűnügyi riportműsorában elmondta, nem ő ölte meg alkalmi partnerét, hanem három déli akcentussal beszélő fiatalember, akik „mocskos kommunista”, „köcsög” „szardarab” felkiáltásokkal addig ütötték és rúgták a kor olasz értelmiségének legellentmondásosabb alakját, amíg Pasolini belehalt sérüléseibe. Az akkor mindössze 17 éves Pelosi eredeti vallomásával összhangban ma is azt mondja, hogy a római Termini pályaudvar közelében találkozott Pasolinivel. Azt sem tagadja, hogy már korábban ismerték egymást: elmentek vacsorázni egy pizzeriába, a tengerparti vízi csúszda mellett egy gyors szexuális aktusra is sor került közöttük.

Innentől kezdve azonban megváltozott Pelosi története. Azt állítja, hogy a sötétből három ismeretlen lépett elő, az egyik lefogta őt, míg a másik kettő kirángatta a kocsiból a filmrendezőt, és brutális módon nekiesett. Mielőtt távoztak, őt is halálosan megfenyegették arra az esetre, ha beszélni mer. Pelosi ijedtében elmenekült a helyszínről, és véletlenül kocsival keresztülhajtott a haldoklón, ami az 53 éves Pasolini számára a kegyelemdöfést jelentette. A fiatalember közvetlenül a bűntény után azt vallotta, öszszevesztek az íróval és ő ölte meg egyedül. A műsorban megszólaltatták Pasolini családjának egykori ügyvédeit, akiket igencsak megdöbbentett Pelosi vallomása. Részben elégtétel volt számukra, mivel kezdettől fogva fenntartották, hogy a fiú nem egyedül követte el a szörnyű gyilkosságot

Nem sokan vannak már életben azok közül, akik 1975-ben azt állították, hogy Pasolini összeesküvés áldozata lett, bizonyos körök meg akartak szabadulni egy kényelmetlen értelmiségitől. Nem él már a híres író, Alberto Moravia, sem pedig Laura Betti, Pasolini több filmjének emlékezetes főszereplője. Őket azzal vádolták, mindenáron előre megfontolt, politikai gyilkosságot akartak látni Pasolini halálában, hogy ne kelljen elismerniük: egyszerű homoszexuális féltékenységi dráma történt. Franca Leosini műsorvezető, aki már 1994-ben is meginterjúvolta Pelosit, hisz az új verziónak, miként annak is, hogy a meleg fiatalembert csupán eszköznek használták fel az ismeretlen gyilkosok – írta a La Repubblica.

A római lap a minap mégiscsak megszólaltatta Sergio Citti filmrendezőt, Pasolini egyik kedvenc színészének, Franco Cittinek a fivérét, aki a meggyilkolt művész közeli barátja volt. Citti nemcsak hisz Pelosi ártatlanságában, hanem egyenesen azt állítja: a gyilkosok már a római pályaudvar környékén végeztek Pasolinivel, aztán tették be a kocsiba és vitték ki Ostiába, a fiút pedig csak arra használták, hogy elvigye a balhét. „Tudom, hogy ki ölte meg Pier Paolót, de soha nem akartak kihallgatni” – mondta Citti.

Pier Paolo Pasolini minden kategórián kívüli művész volt: nyelvészként az olasz dialektusok és irodalmuk kutatója volt, nagy elismerést aratott olyan versesköteteivel, mint a Gramsi hamvai, vagy a Rózsa formájú költemény. Az 50-es évek végén nagy visszhangot keltett Utcakölykök című regénye, későbbi filmjeiben, A csóróban, a Mamma Rómában, A túróban újra és újra visszatérnek a külvárosok elhagyatottjai, akiknek minden napja küzdelem a létért.

Magát egyszerre vallotta kommunistának és katolikusnak, ez tükröződött a Máté evangéliuma című filmjében, és ezért egyik közösség sem tekintette magáénak, ráadásul a művész nyíltan vállalta homoszexualitását. Elszigeteltségét csak fokozta, amikor 1968-ban, a diáklázadások során a „szegény sorból kiemelkedett rendőrök” oldalára állt. Sokkoló képei és merésznél is merészebb képzettársításai miatt jószerével minden filmjével botrányt okozó Pasolini ezután belemenekült a régi korok meséibe, elkészítette az Élet trilógiáját – Dekameron, Canterbury mesék, Az Ezeregyéjszaka világa – majd megtagadta őket.

Utolsó, már-már nézhetetlen művében, a Salo avagy Szodoma 120 napjában az Olaszországot valóban fenyegető fasizmus rémképét a végletekig vitt szexuális aberrációkban tárta fel.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?