Az elmúlt hetekben Losoncon, jelenleg pedig Rimaszombatban látogatható a 100 éve született A. Tóth Sándor képeiből és bábjaiból összeállított, különleges hatású kiállítás. A művészről fiát, Tóth Gábor Sándort kérdeztem.
Világjárt bábok és képek
Igen, ez egy hosszú munka eredménye volt. Én addig fogorvosként dolgoztam, és bár édesapám tanított művészettörténetre, nem gondoltam, hogy valaha is ennyire elmélyedek benne. Halálakor, 1980-ban döbbentem rá, hogy a fiaként kötelességem foglalkozni a képek, bábok és egyéb műalkotások, sőt írások formájában rám maradt hatalmas hagyatékkal. A munkát 1980-ban kezdtem el, és 16 éven keresztül, egészen 1996-ig tartott a rendszerezés. Eközben több mint egy tucat kiállítást rendeztem belőlük szerte az országban. Emellett azt is igyekeztem felkutatni, hogy hová, mely múzeumokba kerültek az alkotásai. Lassan összeállt a kép, és már annak kellett volna következnie, hogy felkérek egy művészettörténészt az életmű értékelésére. De hát akkorra már olyan mélyre ástam magamat a témába, hogy úgy éreztem, a könyvet nekem kell összeállítanom. Ez a munka további négy évig tartott. Semmit sem bíztam a véletlenre, megtanultam a tipográfiát, a kép- és könyvszerkesztést, magam terveztem meg a borítót is. Amikor 2000-ben megjelent a könyv, művészettörténeti körökben is nagy meglepetést keltett, mert egy olyan területről számoltam be részletesen, amellyel a magyar művészettörténet addig nem foglalkozott eléggé behatóan.
Például a magyar bábművészet franciaországi megjelenésével...
Igen! A debreceni származású Blattner Géza Párizsban indította el a Théatre Arc-en Ciel (Szivárvány Színház) elnevezésű bábszínház-vállalkozását, amely egy csapásra közismert lett. A színház az Unima (Union Internationale de la Marionnette) II. kongresszusa alkalmával mutatkozott be. Ennek volt egyik első és legjelentősebb munkatársa Tóth Sándor. Bemutatkozásukkal, melyben az avantgárd bábok és darabok, a kísérleti színház, a gramofonzenével kísért pantomim kapták a főszerepet, aranyérmet nyertek, és berobbantak a nemzetközi élvonalba. Tehát tulajdonképpen Blattner társulatát nevezhetjük a modern bábművészet megalapítójának.
A könyvnek megjelent a francia és angol nyelvű változata is. Milyen volt a fogadtatásuk?
A magyar nyelvű könyv nagyon szerencsés pillanatban jelent meg. Magyarország éppen akkor, 2001-ben tartott kulturális bemutatkozást Franciaországban. Egészen kézenfekvő volt, hogy a különleges francia–magyar kapcsolat történeti feldolgozása francia nyelven is megjelenjen. Szerencsére sikerült megnyernem egy kiváló műfordítót, aki többek között Babitsot és József Atillát is fordított franciára.
Február végén Losoncról Rimaszombatba került a kiállítás.
Igen. Ebben az évben ünnepeljük édesapám születésének centenáriumát. A rimaszombatiak azonban nem csupán a városi képtár tárlatát tekinthetik meg, hanem egy családtörténeti kiállítást is a múzeumban, hiszen a család története szorosan kötődik ehhez a városhoz. Nagyapám, Tóth Béla Rimaszombat város főépítészeként Steinich Imre tanársegéde volt a budapesti parlament építésénél. Visszatérése után ő építette a rimaszombati Egyesült Protestáns Gimnáziumot, amely 1904-ben készült el. Édesapám születésének évében! Valamennyi Tóth gyerek ott, abban az iskolában tanult. Nagyanyám, Schulek Vilma, a híres Schulek Frigyes unokahúga, stukkó ornamentikával díszíttette ezeket az épületeket. A gimnázium kapurácsozata is az ő munkájának az eredménye. Tóth Béla apja, Tóth József Bécsben végzett akadémiai festő volt, és festőművészként került Rimaszombatba. A gimnázium tanáraként többek között ő volt Mikszáth Kálmán osztályfőnöke, rajz- és némettanára. Mikszáth az egyik novellájában meg is emlékezik róla. Felesége, Káposztás Emília Rimaszombat első polgármesterének az unokája. E néhány példa is mutatja, hogy van kire és mire emlékezni.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.