Van-e, ki a JAK-könyvek sorozatát ne ismerné? A 150. darab igazi meglepetés (legalábbis ezt gondoltam, amikor felütöttem): fiatal költők antológiája. A felfedezés örömének esélyeit latolgató eufóriám azonban csak?hamar alábbhagyott, és értetlenkedni kezdtem.
Részegész
Bán Zoltán András fülszövege is arra enged következtetni, hogy itt valamiféle új paradigma körvonalait kellene sejteni, a versek java ugyanis „mintha a HOLMI-versnek nevezett képződmény ellen irányulna: csak semmi harmónia, csak semmi lekerekítettség, távol a zárt forma ólmelegétől”. Hát, nem tudom. A kötet legjobb verseit épp a Holmiból ismerem, némelyikre pedig bizarr módon az antológia után csodálkoztam rá a Holmiban újfent: Dunajcsik Mátyás és egyúttal a kötet talán legjobb szövegei vérbeli Holmi-versek valós és átvitt értelemben is. A kitűnő In memoriam Gustav Aschenbach vagy a Mint Genkyu-en kertje Japánban nyitó versekként szerepeltek a folyóiratban. Dunajcsik mindent tud a versről, technikai tudása impozáns, verseszménye eredendően konzervatív, és a kötött formákat részesíti előnyben. Ami kissé ambivalenssé tesz a pozícióját, az szövegeinek túlzott kiszámíthatósága, mely a rejtély és a meglepetés ellenében hat, illetve sokszor szinte túlcsorduló érzelmes alanyisága. A legegységesebb versvilágot e kötetben Sopotnik Zoltán képviseli (sajnáltam is, hogy szövegeit szétszórták, illetve bevegyítették másokéi közé), észrevétlenül varázsolja olvasóját egy magánmitológia kimunkált terébe, melyet rendkívül autentikus nyelven jelenít meg. Versei a futó- előtagot viselik magukon, s ez a dinamizmus egyszerre utal a szövegek laza, de mégis zenei szerkezetére és az érzés, a benyomás mulandó természetére. Krusovszky Dénes versvilága hasonló módon kompakt, az analitikus látásmód szép példái, letisztultak, és hatásosan (pedig szinte a próza nyelvén teszik) jelenítik meg a „betonszür?kület” kafkai világát. Nemes Z. Márió minimalizmusa, Bajtai András példázatai, parabolái, Csobánka Zsuzsa lírai kitárulkozásai szintén komoly teljesítményszámba mennek. A kötet egésze viszont meglehetősen heterogén, a szerkesztői koncepció (mert feltételezzük, hogy volt ilyen) átláthatatlansága uralja, fárasztóan vegyes (érdekes módon épp a többkötetes, kitartó veteránok a legsilányabbak, de akad gimnazista, önképzőköri próbálkozás is) és mégis monoton: minduntalan várjuk a nagy dobást, de úgy istenigazából már a bekövetkeztét sem tudjuk igazán érzékelni, annyi a zsibbasztó körítés. Vagyis: a monotonság nem egy új iskola megjelenéséből fakad, hanem a középszerűség burjánzó, csak időnként eloszló szürkeségéből. Célszerű szerzők szerint olvasni, a tartalomjegyzéket ütve fel először, akkor egészen más benyomás alakul ki az olvasóban. A kötet döntő hányadát a Telep csoport tagjai teszik ki: a figyelmes olvasó biztosan emlékszik rá, hogy a Kalligram 2007. novemberi száma nagyrészt róluk szólt. Nagyobbat, mint ez a könyv.
(Egészrész. Fiatal költők antológiája, JAK– L'Harmattan, Budapest, 2007.)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.