A Mozart-év jegyében született az a három koreográfia, amelyet szombaton láthatott Pozsonyban a Szegedi Kortárs Balett és a Nemzeti Táncszínház együttesének előadásában a Hviezdoslav Színház közönsége.
Mozart táncok rafinált rokokó erotikával
„Fiatal alkotókat kértem fel arra, hogy közösen hozzunk létre egy táncestét, mivel kíváncsi voltam, hogyan gondolkodnak, hogyan éreznek Mozart zenéjével kapcsolatban. Olyan műveket választottunk, melyek könnyedségükkel, táncosságukkal a mozarti életmű vidám, buffo oldalát mutatják meg, annak sokszínűségét, virtuozitását” – olvashattuk a műsorlapon az együttes vezetője, Juronics Tamás érdemes művész sorait. Ezek egyben választ adnak arra, miért sikerült kissé egysíkúra az egész produkció, amelyből épp az ígért sokszínűség hiányzott. Néhol – a túl gyakran ismétlődő mozdulatsoroknál – a könnyedség is, az invenció, a sziporka. Inkább a helyszínek, a szituációk ötletesek, a „zuhanyozás Mozarttal” (Kis semmiségek, koreográfus: Fodor Zoltán) vagy az uszoda (A piacere, koreográfus: Nagy Zoltán), rizsporos parókákat idéző fehér úszósapkákkal, Mozart-korabeli viselethez hasonló fürdőköpennyel. Gyakran támadhatott a nézőnek olyan benyomása, mintha nem okvetlenül a felhasznált Mozart-műben gondolkodtak volna az alkotók, különösen az est nyitó száma, a Kis semmiségek keltett olyan érzést, mintha Mozart zenéje bármilyen mással helyettesíthető lenne. A legszellemesebb az utolsóként bemutatott Púder volt, Barta Dóra koreográfiájában, a címben szereplő púderrel bőven élő, bájosan nyegle ösztönlény-rokokó dámát is ő alakította. Ennek a darabnak volt a legváltozatosabb a mozgásnyelve. Barta a ma használatos mozgásvilág gazdag tárházából merített, megfűszerezve a klasszikus balett olyan lépéseivel – entrechat trois, cabriolete stb. –, amelyek már Mozart korában is léteztek. Üdítően hatottak a felvillantott kultúrtörténeti mazsolák is: a minden hevesebb mozdulatnál elszabaduló, tüsszögésrohamot kiváltó rizsporfelhő, a paróka alatt nyüzsgő tetvek okozta viszketés „kezelése” a hosszú elefántcsont pálcikával stb.
Lényegében mind a három darab a flörtről, az unaloműző kalandról szólt, a rokokó rafinált erotikáját, frivolságát állítva középpontba, néhol összekötve azt a 21. századi reality show-k gátakat és gátlásokat átlépő attitűdjével.
Az est egészét tekintve az aktuális trendet szorosan követő produkciót láthattunk, amelyből nem hiányoztak a „modernség” máris kialakult kliséi, felszínes sztereotípiái, de a szépen megformált részletek, érdekes megoldások sem. A kortárs tánc technikáját jól bíró, nagyon jól képzett táncosokat láthattunk, megérdemelték a közönség lelkes tapsát.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.