És akkor beteljesül az álom: a sötét helyiségben felkapcsolódik a lámpa és a nő egyszerre csak a Tiffanyban találja magát – zárás után. Csak neki nyitottak ki, csak érte állnak a pult mögött a kiszolgálók.
Mindenütt nő
De hát egy filmben vagyunk, ez pedig az álmok megvalósulásának helyszíne ugyebár. A divattervező lány (hogy ő se adja alább a nívót) készül nagyvárosi (álom) esküvőjére, de közben el kell intéznie egy vidéki válópert. Méghozzá a sajátját. Merthogy ezúttal nem a férfi az aljas, az elvetemült, hanem a nő életének van súlyos sötét „foltja”, amit rejtegetni, majd titokban megoldani kell(ene). Csakhogy az évek óta nem látott férjnek esze ágában sincs aláírni a papírokat, így a nagyvárosi esküvő szó szerint egyre inkább álom lesz. Ráadásul a galád férj – ki hitte volna – csalárd csapdát állított: ő is jóképű (sőt!), titokban karriert épít, és titokban pénze is van. A titok pedig azért titok, hogy kiderüljön. A nőnek pedig sürgősen választania kell: pénz, szerelem, gazdagság, boldogság vidéken, vagy ugyanez a városban kis hírnévvel megspékelve.
A babaarcú Reese Witherspoon azt játssza, amire született: szőke cicababát, akit testi „adottságain” túl ésszel is megáldott a Jóisten (hűha, ez már valami!). Előbbit senki nem vonja kétségbe, utóbbit pedig, aki nem hiszi, hát járjon utána.
Nagyjából ez a mottója a nem túl mély mondanivalót lobogtató, épületes címmel megáldott Mindenütt nőnek. Ugyanis azt a dilemmát, amellyel a filmbeli sztereotipizált Melanie szembesül, nem nagyon érzi át egy nő sem. Mert többségüknek az életben egy álomférfi sem jön össze, nemhogy mindjárt kettő.
Eközben Mrs. Babaarc kedvesen andalog, rúg-harap, kiabál, hisztizik, és mindenek előtt mosolyog a vásznon, minden vidéki tuskónak belemászik az arcába, amit ők kedvesen konstatálnak, és kivárják, hogy a természetét tekintve rút kiskacsából szépséges hattyúvá váló lady bocsánatot kérjen tőlük. A lista pedig nem is olyan rövid, mert akit tehet megbánt, legyen az homoszexuális, csóró, terhes, esetleg fekete. De hát vidéken azért is más az élet, mert szemben a nagyvárosi tahókkal, ők megbocsátanak és türelmesebbek, mint urbánus társaik. Ez az egyik nagy húzóerő (mármint az összetartás, a kapcsolatok mélysége és tartalmassága), ami könnyekre fakasztja a gyengébb idegzetűeket, Mrs. Babaarcot pedig a vidéki életre való berendezkedésre ösztökéli. Néhányan ugyanakkor valószínűleg csak röhögnek a csöpögő szentimentalizmuson (igazuk lehet), és várják már az esküvői dallamot, hogy a happy endet követően barátnői engedéllyel elhagyhassák a helyüket.
Tini film, más megközelítésből női film ez, ha a címből nem derülne ki mindenkinek. Abból is láttunk már jobbat is, rosszabbat is. Ez inkább az utóbbi, mert egyelten báját a hősnő arca adja, ami tíz perc után kevés.
Ugyanakkor értékelni, sőt csodálni lehet az alkotók és alkotásuk naivitását, de a dolog ezek szerint működik. Már másodszor adják el ugyanazzal a „szereplővel” ugyanazt a terméket, de egyelőre sül a dolog. Ezért nem lepődnék meg, ha a következő évadban újra találkoznék a kedves szőke hölggyel és álmosító problémáival. De akkor már igazoltan szendereghetnék a terem sötétjében: ezt a tananyagot addigra már kétszer leadta a tanár. (mozinet)
Mindenütt nő (Sweet Home Alabama), színes, amerikai film, 108 perc, R.: Andy Tennant, Szereplők: Reese Witherspoon, Candice Bergen, Fred Ward, Josh Lucas, Mary Kay Place, Melanie Lynskey, Patrick Dempsey
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.