Január első napjaiban mindenhol összegeznek, megvonják a magunk mögött hagyott esztendő mérlegét. Zenei berkekben is. Készülnek a különböző kimutatások, összesített eladási slágerlisták, közülük néhány már nyilvánosságra került, de a java csak ezután fog. Mi sem akarunk lemaradni, így 2004 első ZeneZónájában áttekintjük az év eseményeit, persze a teljesség igénye nélkül. Összefoglalónkból mindenki átfogó képet kaphat az elmúlt évről.
Ilyen volt 2003 – a legnagyobb sikerek és bukások összefoglalója
A zeneiparban dolgozók nem repdesnek az örömtől. Sem az előadók, sem a őket irányító szakemberek. A cédéégetés, másolás, internetről való letöltés még mindig az egyik legjövedelmezőbb feketeágazat, 2003-ban tovább folytatódott a hanghordozók forgalmának visszaesése, de szerencsére sokkal kisebb mértékben. A tengerentúlon 2002-ben az előző évhez képest 13,2 százalékkal kevesebb hanghordozót vásároltak, míg 2003 és 2002 között már csak 2,2 százalék volt a csökkenés mértéke. A filecserélő programok miatt dollármillióktól esnek el a lemezcégek és az előadók. A piszkos anyagiakról ennyi legyen elég, foglalkozzunk inkább a kellemesebb dolgokkal!
Európa legfontosabb zenei piaca az angol, ennek ellenére Angliának egyre kisebb szerep jut a világ zenei ízlésének kialakításában, a szigetország előadói kizárólag a kontinensünkön és esetleg a távoli Ausztráliában tudnak labdába rúgni. 2003-ban is – akárcsak az ezt megelőző években – Amerika diktálta a divatot, magyarul, úgy táncoltunk, ahogy Amerika fütyült, vagyis zenélt. Amíg az angol előadók teljesen kiszorultak a tengerentúli listákról, addig az amerikaiak elárasztottak bennünket. Egyik zenészismerősöm szentül hisz abban, hogy létezik egyfajta megállapodás a két kontinens között, amely a csereegyességre alapul. Szerinte az angol piac évente megvesz húsz tengerentúli sztárt, de csak akkor, ha az amerikaiak is megvesznek húszat, különben nincs üzlet. Most bebizonyosodott, hogy mégsem így van. Vagy csak gyengébb az angol zenei lobbi?
Tehát igazuk lett azoknak a zenekritikusoknak, akik azt jósolták 2003-ra, hogy a helyzet nem javul, tavaly is a hazai előadók uralták az amerikai listák élmezőnyét, Anglia és más európai országok zenéje iránt Amerikában egy-két kivételtől eltekintve nem volt kereslet. Az angolok becsületét részben a Coldplay mentette meg. Igaz, az együttesnek nagyobb slágere a tengerentúlon nem volt, viszont az A Rush Of Blood To The Head című lemeze szinte egész évben az eladási lista első negyvenes mezőnyében tanyázott. Nagy volt a kereslet két hölgy: Annie Lennox és Dido albumai iránt is. Dido lemezének, a Life For Rent címűnek a fogadtatása világszerte túlszárnyalta még a legmerészebb várakozásokat is. Angliában a kilencvenes évek közepe óta nem fogyott egyetlenegy album sem ilyen gyorsan. Az énekesnő az anyagot az első, No Angel címet viselő lemezéhez hasonlóan a Faithless-ből ismert testvére, Rollo segítségével készítette el.
A szakemberek nagy reményeket fűztek az orosz t.A.T.u. amerikai bemutatkozásához. Eleinte minden a várakozásoknak megfelelően alakult, a lányok dala, az All The Things She Said szépen haladt előre a listán, majd egyik hétről a másikra hatalmasat esett vissza, és azután pillanatok alatt eltűnt az összesítésről, így még az első húszba sem jutott be. Ennyit az orosz lányokról, zenei vonatkozásban biztosan nem hallunk többé róluk. 2003-ban felfedezte, s gyorsan el is feledte őket a nagyvilág.
Ez is egy példa arra, hogy tavaly még jobban felgyorsultak az események a könnyűzenében, még inkább érezhető volt a zeneipar telítettsége. Hetente rengeteg új lemez, maxi cédé jelent meg, a meleg nyári napokban sem volt uborkaszezon, viszont még a legnagyobb érdeklődéssel várt lemezek sem tudtak huzamosabb ideig a legkelendőbbek között maradni. És ami meglepő, ez Amerikára is jellemző lett, ahol a múltban egy-egy sikerlemez akár másfél évig is az élbolyban maradt. Tavaly nagyon sok, sikeres múlttal rendelkező énekesnő lemeze került pár hét leforgása alatt a csúcsról az eladási lista alsó régióiba. Csak néhány név: Ashanti, Monica, Mary J. Blige, Lil’ Kim… Nagy nevek, akik nem is olyan rég még meghatározták Amerika zenei ízlésvilágát. Bár, valószínűleg ez nem változott, csak kevesebb lemezt adnak el, nagyobb lett a konkurenciaharc, s mint tudjuk, a közönség nagy része idővel ráun a régi sztárokra, az új arcokat részesíti előnyben. A közönség ilyen! A már bizonyított sztároknak is napról napra újból bizonyítaniuk kell, mert a régi sikerekből manapság nem lehet megélni. Szóval, nevek, sztárok jöttek-mentek, Norah Jones volt az egyetlen, aki lemezével – amely még 2002-es – az egész évben a lemezeladási lista élmezőnyében tartózkodott. A Grammyn taroló hölgy feladta magának a leckét, de már most megjósolhatjuk, hogy sikereit a hamarosan megjelenő második lemezével nem fogja tudni megközelíteni sem, nemhogy túlszárnyalni.
Eddig az összefoglalónkban szinte kizárólag énekesnőkről esett szó, pedig elmondhatjuk, 2003 nem a gyengébbik nem képviselőinek éve volt, legalábbis a legnagyobb szakmai bukásokat hölgyek könyvelhették el. 2002 nagy sztárja: P!nk kizárólag botrányaival tudott port kavarni maga körül, harmadik lemeze meg sem közelíti az előző, a M!ssundaztood sikerét. Aztán itt van nekünk a szexi Kylie Minogue. Akivel a kilencvenes években senki sem törődött, mégis 2003 legnagyobb érdeklődéssel várt lemeze az övé volt. Hát igen, ilyen a zeneszakma, egyszer lent, máskor fent! A kezdet kezdetén a várakozásnak megfelelően alakultak a dolgok, az ausztrál énekesnő Body Language című albumának beharangozó dala, a Slow egyből a brit kislemezlista élén nyitott. Az sem volt meglepetés, hogy a következő héten a felvétel máris átadta a lista csúcsát, hiszen mindenki erre számított, azonban nem Britney Spears visszatérő dala, a Me Against The Music került az élre, ahogy azt vártuk, hanem a Busted új felvétele, a Crashed The Wedding. Na ezzel senki sem számolt, ez volt Britney első veresége 2003-ban, nem beszélve arról, hogy Madonna is közreműködik a dalában, így a listavezetés kötelező lett volna! A Me Against The Music – akárcsak az In The Zone című lemez – nem tér el gyökeresen Britney eddigi irányvonalától, bár egyértelműen érezhető rajta, hogy az érettebb, felnőttebb oldalát kívánja megmutatni. És a következő héten, november második felében jött a hidegzuhany: már a hét elején nem a várakozásoknak megfelelően alakultak a dolgok, Kylie Minogue várva várt lemeze már az első napon messze elmaradt a tervezett példányszámtól, Britney Spears albuma iránt pedig még gyérebb volt az érdeklődés. Az énekesnők lemezei még a legpesszimistább várakozásokat is alulmúlták! Azért akadtak kellemes dolgok is velük kapcsolatban. Kylie egy új rekordot tudhat magáénak, legyőzte a pop királynőjét! Madonna először az 1985-ös Into The Groove című dalával állt az angol lista csúcsán, és legutóbb neki ez a 2000-es Music-kal sikerült. A két listavezető között tizenöt év telt el. Kylie először 1988-ban az I Should Be So Luckyval tarolt, míg Slow című slágere 2003 novemberében kezdett a lista csúcsán, így több, mint tizenöt év telt el azóta, hogy Kylie legelőször az angol slágerlista első helyét megszerezte. Mindössze néhány hónapnyi különbséggel ugyan, de Kylie az új csúcstartó. Britney pedig a tengerentúlon vigasztalódhatott. Az In The Zone az amerikaiaknak bejött, a megjelenés hetében 609 ezer példányban fogyott el. Ezzel Britney az eladási lista csúcsán debütált, amivel rekordot is döntött: eddig mind a négy lemeze a Billboard magazin kétszáz nagylemezt rangsoroló listájának élén nyitott, és erre a múltban egyetlen énekesnő sem volt képes.
Visszatérve Angliába, amíg a szakma hetekig arról beszélt, hogy Kylie vagy Britney lemeze tudja-e megszerezni a nagylemez-eladási lista csúcsát, Jackoval senki sem számolt. Pedig ő lett a nevető harmadik, a válogatásalbumából fogyott el a legtöbb az adott héten. A pop egykori királyának a szép eredmény ellenére nem volt oka ünnepelni, hiszen ismét pedofíliával vádolják. Az elmúlt években is szörnyen alakult az élete. Legutóbbi stúdióalbuma az előző lemezeihez képest megbukott, ráadásul a magánéletében is sorra jöttek a válságos időszakok. A Number Ones című válogatás emlékezteti a világot arra, hogy jelentős életmű áll mögötte, ugyanis erről kezdünk megfeledkezni... Nem tudni, hogyan alakul Jacko élete, börtönbe kerül-e vagy megússza, azzal azonban szinte minden szakmabeli egyetért, hogy sikerei a zeneiparban már biztosan nem lesznek. Nekem is ez a véleményem, még annak ellenére is, hogy elmúltak már azok az idők, amikor egy zenész karrierjét negatívan befolyásolták magánéleti botrányai. Jó példa erre R. Kelly esete. A sztárt a rendőrség fiatal lányok megrontásával vádolja, bár ő az egyértelmű bizonyítékok, a nála talált videófelvételek ellenére tagadta, hogy valaha is szexuálisan bántalmazott volna fiatalkorúakat. R. Kellynek a bíróság előtt kell felelnie az ellene felhozott vádakban. A bejelentést követően a sztárt letartóztatták, később tizenkét ezer dollár óvadék ellenében elengedték. Szóvivője egy közleményt adott ki, amelyben kifejtette, hogy Kelly ártatlan, amit feltehetően kevesen hisznek el. Néhány szakértő azt jósolta, hogy a nyilvánosságra hozott vádak tükrében a rajongók nem fogják megvenni az énekes új lemezét, de őket mégsem érdekelte, hogy mi történik a művésszel a magánéletében, és továbbra is vevők maradtak a zenéjére. R. Kelly lemezéből hazájában már az első hét során félmillió példány elfogyott.
Március elejét írtunk, de Amerikában már ismert volt az év legnagyobb felfedezettje, már akkor tudtuk, hogy a fiatalember sikerét nehéz lesz, sőt szinte lehetetlen túlszárnyalni. A New York-i 50 Cent szabályosan berobbant az élmezőnybe. Februárban megjelent lemeze mind a mai napig nagy siker. A Get Rich Or Die Tryin’ című album nem a rapper debütáló anyaga, de az első, amely világszerte forgalomba került. A hírekkel ellentétben azonban nem Eminem volt az első, aki felfedezte a rapper tehetségét. A Run D.M.C. legendás tagja, a 2002-ben meggyilkolt Jam Master Jay 1996-ban segített neki lemezszerződéshez jutni. A dologból mégsem lett semmi, a felvett anyag egy éven keresztül a raktárban porosodott, kiadója, a Columbia nem volt elégedett a dalokkal, ezért boldogan bontották fel vele a szerződést. Ekkor 50 Cent magánakcióba kezdett, felvett egy demót, amit New York bolhapiacain terjesztett, így került egy példány Eminemhez, aki egyből szerződtette a saját kiadójához. A Get Rich Or Die Tryin’-ból csak Amerikában hatmillió példány fogyott el.
Az év másik sikerlemeze a Linkin Park Meteora című albuma, pedig rengetegen csalódtak a zenekarban. A Meteora ugyanis mindössze harminchat perces, ami korántsem nevezhető egy átlagos hosszúságú anyagnak. Emellett a kritikusok és a rajongók azt is a banda szemére vetették, hogy az album semmi újat nem hozott. A számok akár lehettek volna az előző lemezen, a Hybrid Theory címűn is, mivel a hangzásvilágban szinte semmilyen változás, előrelépés nem tapasztalható. És ugye mégis ez lett 2003 egyik sikerlemeze!
Az elmúlt év meglepetéscsapata az énekesnő, Amy Lee vezette amerikai Evanescence, amely a Bring Me To Life című slágerével hetekig vezette a világ slágerlistáit. A felvétel – amelyben a 12 Stones énekese, Paul McCoy vendégszerepel – megmutatta az Evanescence minden oldalát, hiszen van benne beindulós, zúzós és modern rockos rész is. Telitalálat a dal!
Dannii Minogue is – kihasználva nővére, Kylie másodvirágzását – szeretett volna a legnagyobbak közé kerülni, és úgy nézett ki, nagyobb sikerrel járhat, mint a nyolcvanas és a kilencvenes évek fordulóján, amikor először próbálkozott, nővére árnyékából azonban akkor nem tudott kilépni. 2001 novemberében a Who Do You Love Now? (Stringer) című Riva-dalt énekelte, ezzel tért vissza, és az angol lista harmadik helyére került vele. Az énekesnőre a kiadók egyből lecsaptak, a legnagyobb cégek akarták megszerezni, végül a London Records mellett döntött. Dannii tavaly könyvelhette el pályafutásának legnagyobb sikerét az I Begin To Wonder című felvétellel, amely Angliában a második helyen nyitott, ám a Neon Nights címet viselő albuma különösebb visszhang nélkül maradt. Bebizonyosodott, a London Records rosszul járt Dannii szerződtetésével!
2003-ban az utolsó Spice Girl karrierje is befuccsolt. Sokan kíváncsian vártuk, az egykori ötösfogat legtehetségesebb énekesnője, Melanie C milyen sikerrel tér vissza a zenei életbe. Mint ismert, 1999-ben megjelent első szólóalbuma szépen fogyott, igaz, csak a harmadik kislemezdal, az azóta autóbalesetben elhunyt Lisa ‘Left Eye’ Lopezzel előadott Never Be The Same Again sikere után fedezte fel a közönség, addig nem volt iránta számottevő kereslet. Melanie C második albuma hatalmas bukás lett, már az első kislemezdal, a Here It Comes Again is csak Angliában hódított. Szerzői eredetileg az Appleton nővéreknek szánták, de ők visszautasították, nem felelt meg az elvárásaiknak, Melanie C viszont elénekelte. S ha már az egykori All Saints-tagoknál tartunk, akkor fontos megjegyezni, hogy tavaly napvilágot látott a lányok Everythings’s Eventual című lemeze, amely szintén nem hagyott mély nyomot, gyorsan eltűnt a süllyesztőben a testvérpárral együtt.
Az elmúlt hónapok egyik legfelkapottabb alternatív csapata a detroiti White Stripes volt, amelynek negyedik nagylemeze, az Elephant még most is nagy siker. A testvérpár egyedülálló zenéjével eleinte nem tudott jelentősebb sikereket elérni, aztán egy népszerű angol lemezlovas, John Peel elkezdte játszani a dalait, ami lavinát indított el, és ennek köszönhetően világszerte ismert lett a duó neve néhány hónapon belül.
És most jöjjön valami, ami Angliából indulva fertőzte meg Amerikát. Megrendezték a Pop Idol című tehetségkutató verseny amerikai változatát, az American Idolt, amelyet Kelly Clarkson nyert meg. Mint ismert, Angliában ezen a versenyen tűnt fel Gareth Gates, Will Young és Darius. A megmérettetés tengerentúli sikere is mindent elsöprő volt, így a győztes, Kelly Clarkson egyike lett a legmenőbb énekesnőknek. A műsor után a kiadók elhalmozták jobbnál jobb ajánlatokkal. Bemutatkozó dala, az A Moment Like This pillanatok alatt a kislemezlista élére került, a Thankful című lemezéből pedig már a megjelenés hetében 300 ezer darab elfogyott.
Bár a kritikusok már az első pillanatban fanyalogtak Madonna új lemeze kapcsán, szerencsére a rajongók teljesen másképp gondolkodtak, így az American Life rögvest a lemezeladási listák élén landolt. Tehát úgy nézett ki, Madonna elsöpört minden kételyt. Tény, hogy negyvennégy esztendősen is a világ legjobb énekesnője, és mint mindig, most is legalább két lépéssel a többiek előtt jár, hiszen az album tizenegy dala mind zenei kuriózumnak számítanak, bravúros, olykor meglepő stílusváltásokkal, hangszeres megoldásokkal és hangtechnikai trükkökkel. Csakhogy az American Life amilyen gyorsan a listák élére került, olyan gyorsan tűnt el róluk! A pop királynője később azt nyilatkozta: nincs elkeseredve, szerinte a Hollywood a lemez legjobb dala, és miután kiadják maxi cédén, a sikerének köszönhetően majd az albuma is visszakerül az eladási listák élvonalába. Nos, ez nem következett be, az American Life iránt számottevően nem nőtt meg a kereslet, és most már biztos, ez az énekesnő pályafutásának legsikertelenebb lemeze.
Azért egy-két legendás előadónak is volt mivel büszkélkednie. Elton John legutóbb 1997 őszén vezette a brit kislemezlistát a Diana hercegnő emlékére átírt Candle In The Wind című felvételével, amely a zenetörténet legnagyobb példányszámban elkelt maxija lett. Elton tavaly váratlanul ismét megszerezte az angol kislemezlista csúcsát, igaz, ez nem kizárólag az ő érdeme volt, az Are You Ready For Love című dalának remix-változatával került az élre, a sztár ezzel harangozta be a The Greatest Hits 1970-2002 című albumát. Mégsem az énekes csodás debütálása volt a legnagyobb szenzáció azon a héten Angliában, hiszen olyan dolog történt, amelyre 1985 óta nem volt példa! A négy hétig vezető Breathe, Blu Cantrell és Sean Paul közös felvétele visszacsúszott a második helyre, miközben Sean új dala, a Like Glue a harmadikra iratkozott fel. Legutóbb tizennyolc éve szerepelt egy előadó egyszerre két dallal az első háromban, akkor Madonna hajtotta végre ezt a bravúrt. Az Into The Groove című dalával vezette a listát, egy korábbi slágerének, a Holidaynek az új változatával pedig a harmadikon állt.
Rod Stewart a másik legendás előadó, aki szép évet zárt, lemeze, az As Time Goes By ... The Great American Songbook Vol. 2 világszerte hetekig szerepelt a listák élvonalában. Meglepetés ez a javából, mivel az utóbbi időben messze elkerülte a siker a rekedtes hangú énekest. A kritikusok és a rajongók is gyakran felrótták neki, hogy túl egysíkúak az új dala
Máig nagy siker az angol Darkness bemutatkozó korongja, a Permission To Land sokáig a legkelendőbb kiadvány volt a szigetországban. A szakértők szerint a rockbanda sikerének az a titka, hogy visszahozta a nyolcvanas évek legendás együttesei által képviselt hangzásvilágot, emellett egészen elképesztő színpadi produkciókra képes.
A végére hagytuk 2003 legnagyobb sztárját. Beyoncé Knowles a Destiny’s Child tagjaként már nem egyszer megtapasztalta, milyen érzés a lemezeladási listák első helyén tanyázni. Az énekesnő azóta elmondhatja magáról, hogy szólólemezével is sikerült ezt elérnie. A Dangerously In Love című album Amerikában és Angliában egyaránt az eladási lista első helyén debütált, és Beyoncé tarolt számos fontos díjátadón. Minden bizonnyal februárban a Grammyről sem távozik üres kézzel. És nem távozhat az OutKast sem, a duónak tavaly szintén minden bejött. A fiúk az eredeti tervek szerint külön-külön jelentették volna meg a szólólemezeiket, de végül úgy döntöttek, hogy egy csomagban dobják piacra az együttesük neve alatt, pedig az albumaik meglehetősen különböznek egymástól. Big Boi a kemény hip-hop ritmusokat részesítette előnyben, társát, Andre 3000-t viszont a melodikusabb oldaláról ismerhetjük meg, a cédéjére felkerült dalok nagy részében nem is rappel, hanem énekel.
Ennyi minden történt a könnyűzenében az elmúlt évben, meg még sok dolog, amelyekre nem jutott hely. Remélhetőleg legalább ennyire izgalmas év áll előttünk is! Puha József
A jövő héten visszatekintünk a magyar vonatkozású eseményekre.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.