Bezárt madarak szárnyalása

BORKA ROLANDSzabad, mint a madár. Vagy mégsem? Korlátolt és mégis légiesen könnyed szárnyalás egy meghatározott, ugyanakkor dinamikusan változó térben.

BORKA ROLAND

Szabad, mint a madár. Vagy mégsem? Korlátolt és mégis légiesen könnyed szárnyalás egy meghatározott, ugyanakkor dinamikusan változó térben. Ezt a különös kapcsolatot, a bezártság és a szabadság szimbiotikus elegyét tárja a közönsége elé Frenák Pál táncszínházi elemekkel is operáló mozgásdizájnja, a Birdie. A művész nemzetközi (kubai, francia és magyar) társulatával egyik legszuggesztívebb táncelőadását mutatta be a napokban a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a Művészetek Palotájában.

Már a nyitókép is erős: az egymásba illeszthető, mozdítható elemek egy különleges ketrecet alkotnak, egyfajta börtönt, amelyből aztán könnyedén ki lehet lépni. A táncosok szinte becsúsznak, kicsavart mozdulatokkal sorra belépnek a korlátok közé, miközben kitörni vágynak. A ketrec azonban megtart, nem enged, valami láthatatlan erő mágnesként húz hozzá. Frenák megszállottan érdeklődik a repülés iránt, amivel a szabadságérzet képlékenységét ábrázolja. Ezt az illékonyságot, ezt a vágyálmokból ismert, ugyanakkor elemi erőt mutatja be a hatvanperces előadás.

A fantázia és a valóság valami kifordítottan eredeti és konstruált egyveleget alkot a Birdie-ben, amely inkább filmszerű, semmint színházi hatást kelt. Fragmentáltságát az elborult elméjűeknél látott mozgáskifejezés jellemzi: folyamatosan ismétlődő egyen-mozdulatok. Frenák nem is titkolja, William Wharton amerikai író 1978-as, Birdy című regénye és Alan Parker abból készült filmdrámája, valamint Raymond Depardon San Clemente című dokumentumfilmje ihlette a produkciót. Kalitkás őrültek háza. Amit kiválóan érzékeltet a Lakos Dániel tervei alapján Majoros András által megálmodott díszlet. Az előadás hangkulisszája is formabontó. Hangulatok hangdizájnba csomagolva. A társulattal rendszeresen együttműködő francia komponista, Fabrice Planquette elektroakusztikus zenei világa ezúttal klasszikus zenei betétekkel egészül ki, elsősorban Johann Sebastian Bach csellószvitjeire építve, egy fiatal tehetség, Kertész Endre élő játékával a színpadon. A Frenák Pál Társulat emberfeletti teljesítményt nyújtva gondolkodtat. Drámaian, magával ragadóan és húsba vágóan őszinte megnyilatkozásokkal. Pőrén, bekötött szemekkel. Egyszerre vonz és taszít, elbűvöl és idegesít, bátorít és lehangol. Szabadságra vágyva. Hiszen mind madarak vagyunk.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?