A huszadik századi magyar irodalom meghatározó, korszakos jelentőségű folyóirata, a Nyugat száz éve indult. A folyóirat szerepét, jelentőségét méltatja az Irodalmi Szemle februári száma.
Ady Endre és a Nyugat
A „győzelmes felejtés” veszedelmére emlékeztet Gál Sándor, A „literatúrát baltázó betyárok csárdája” című írása. Tanulságos és bölcs gondolatok ezek, melyeket a „literatúra zűrzavara” számlájára elmond az író. Már maga a felvezetés is „páratlan”, Carlyle szavait idézi, aki A francia forradalom története című könyvében írja: „Ne tégy semmit, csak izgass, vitatkozzál s a dolgok maguktól elpusztulnak”.
A kísérletező költő címmel a lap részletet közöl Pomogáts Béla napokban megjelent monográfiájából, melyben Cselényi László munkásságát értékeli. Írásában a költő hetvenes évekbeli költészetével foglalkozik. Grendel Lajos irodalomtörténeti tanulmánya (Magyar líra és epika a XX. században címmel) – többek között – Karinthy Frigyes, Hamvas Béla, Határ Győző és Faludy György munkásságával foglalkozik. A könyvről könyvre rovatban Csehy Zoltán (Az individualizmus apoteózisa címmel) Madarász Imre monográfiáját értékeli (Vittorio Alfieri munkásságáról van szó), Duba Gyula A vadászszenvedély könyve címmel pedig Gál Sándor (Esték és hajnalok) kötetét méltatja. A becketti magyar ugar a címe annak a vendégkritikának, melyben Hernádi Mária Jókai Anna legújabb művét (Godot megjött) elemzi. A lap méltatja a közelmúltban elhunyt Garaj Lajos munkásságát is.
A szépirodalmat Keszan Andrea, Kopasz Katalin, Tóth Elemér és Antalík József versei, valamint Végh Péter és Merényi Krisztián novellái képviselik. (zsolt)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.