Rejtélyes mű A Janika, melyet a kassai Thália Színház tűzött műsorára. Az Író, Csáth Géza egész furcsa módon bánt a drámai alapanyaggal, nem csupán azért, mert egy szokványos szerelmi háromszöget és egy családi halálesetet kombinált össze a cselekményben, hanem az eseményeket is másképp építette fel, mint ahogy ilyen témánál szokás.
A Janika rejtélyei
A mű második részében a helyzetet kellene kibogozni, ám az igazságot firtató Jenő csak egyre mélyebben gabalyodik bele a szövevénybe és az alkoholizmusba. És kiút nincs. A furcsa hármasnak együtt kell maradnia. Nemcsak anyagi okokból, hanem mindannyiuk jól felfogott érdekében. Mert ki foglalkozna a gyerekekkel ezentúl, ha nem a délutánonként ráérő Kálmán? Ki vigyázna arra, hogy Jenő ne rúgjon be mindennap, ha nem Kálmán? És ki vinne néhány pillanatnyi boldogságot Aranka életébe, ha nem Kálmán? A szerző okosan felsoroltatja az érveket, ám a döntő szó a felszarvazott férjet illetné meg, ő azonban épp részegségét próbálja kialudni. Nincs lezárás, nincs megoldás, a néző maga döntse el, hogyan is alakul tovább Perticsék élete.
Rejtélyes darab A Janika, mert megváltoztatott drámaszerkezet szerint működik, rövid bonyodalommal, előrehozott drámai csúcs?ponttal és meghosszabbított végkifejlettel.
A Thália Színház előadásában, Korognai Károly rendezésében azonban a rejtélyek még fokozódtak, néhány következetlen aprósággal. Rejtély például, miért mosakszik meg könyökig a két orvosprofesszor (Illés Oszkár, Flórián R. Szabolcs) a konzílium után egy polgári család ebédlőjében, ha a beteg megvizsgálása előtt ezt elmulasztotta megtenni, és ha az esetleges műtétet nem a lakásban, hanem a szanatóriumban kell majd elvégezni. A vizsgálathoz késői, a műtéthez korai ez a mosakodás, a lavórt és vizet hozó cselédlányt valamilyen más szituációban is megbámulhatnák. A lavór víz aztán az anyós (Cs. Tóth Erzsébet) kezében válik hatásos eszközzé, ám ez az ötlet így is erőltetett marad. Rejtély továbbá az is, hogy a minden lében kanál két cseléd, aki folyton sürög-forog, és hatszor is bejön a vacsora ideje alatt egy-egy aprósággal, miért hagyja éjszakára leszedetlenül az asztalt. Rejtély az is, hogyan lehet egy pesti polgári lakásban olyan sötét reggel tíz órakor, hogy az elpattant villanykörte pótlásához gyertyát kelljen gyújtani.
A számomra indokolatlan megoldások közé tartozik a szakácsnő tájszólása is, a szerepet megformáló Nagy Kornélia remek alakításán erős foltot hagyott a rosszul alkalmazott, megtanulhatatlan palóc tájszólás. Az epizódszereplők között ennek ellenére kiugróan jó volt, és a cselédlányt alakító Gyurica Mikolt Gabriella szintén a színház nyeresége. Tolnay doktor (Halmágyi Sándor) visszafogottsága, érzelemmentes közlései pedig csak növelték a drámai feszültséget.
A legfőbb elismerés azonban a két férfi főszereplőt illeti. Korog?nai Károly a gyenge jellemű, öregedő férj érzelmeinek teljes skáláját felmutatta, és a lerészegedési jelenetet is aprólékosan, hitelesen dolgozta ki. Nála is nehezebb, mert kevésbé látványos szerepe volt Petrik Szilárdnak, aki játéka minden percében éreztetni tudta a feszültséget, a visszafojtott indulatokat és a szenvedést. Hozzájuk képest halványabb maradt az Arankát alakító Varga Lívia, aki fájdalmát inkább – helyenként túljátszott – gesztusokkal mutatta ki.
Voltak az előadásnak felejthetetlen pillanatai is. Ahogy a szakácsnő a gyűrűjével dicsekszik az idegen cselédnek. Ahogy Kálmán szétgurult aprópénzét szedi. Ahogy a cselédlány vigasztalni próbálja az albérlőt. Ahogy a földre zuhan egy tányérnyi levestészta. Ahogy Pertics a kancsóból meg a többiek poharából issza a bort. Groteszk pillanatok. Torokszorítóan nevetségesek.
És a közönség vastapsa igazolta: a Tháliában igenis szükség van mély, komoly drámákra is, nemcsak könnyed vígjátékokra.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.