Cannes. Kocsis Ágnes A vírus című rövidfilmjét a hivatalos versenyprogram főiskolás vizsgafilmeket felvonultató Cinéfondation elnevezésű szekciójában mutatták be csütörtökön az 59. cannes-i filmfesztiválon.
A Bennszülöttek új fejezetet kíván nyitni Franciaország történelmében
Az első nap második filmjeként vetítették le Kocsis Ágnes tavaly forgatott 27 perces vizsgafilmjét, A vírust, amelyet a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemről Xantus János nevezett be a versenybe. A kevés párbeszédű, minimalista rövidfilmben egy fiatal víruskutató (Bánki Gergely) testét egy új vírus felfedezése után piros foltok borítják be. Az egyébként semmilyen fájdalomtól nem szenvedő fiatalember kórházi elzárása során szembesül emberi kapcsolatainak ürességével. A vírus annak szimbóluma, hogy az ember meddig is tekinthető ösztönlénynek emberi viszonyaiban.
Kocsis Ágnes azon ritka rendezők közé tartozik, akinek egyszerre két filmjét is bemutatták Cannes-ban (a Friss levegő című első nagyjátékfilmjét szerdán vetítették a Kritikusok Hete nevű szekcióban). A rendezőnő elmondta: nagyon sokan megkeresték az utóbbi napokban. Volt, aki az utcán szólította le, és gratulált, de számos újságnak és tv-állomásnak is nyilatkozott.
A hivatalos versenyprogram napi bemutatója volt az algériai származású Rachid Bouchareb Indigenes (Bennszülöttek) című kétórás francia-algériai-marokkói alkotása. A kritika által és a sajtóvetítésen is pozitív visszhangot kiváltó film a második világháborúban a franciák oldalán a nácizmus ellen harcoló 130 ezer észak-afrikai katona történetét dolgozza fel. Róluk eddig nem nagyon beszéltek a történelemkönyvek. A Bennszülötteknek napi politikai dimenziója is van, az alkotás új fejezetet kíván nyitni Franciaország történelmében – mondta el a rendező a sajtóvetítést követő sajtótájékoztatón, utalva a gyarmatosításnak a francia nemzeti múltban betöltött szerepéről folyó társadalmi vitára.
A Médiamétrie nevű közvéleménykutató-intézet felmérése szerint a fesztivál közönsége eddig a mexikói Alejandro González Inárritu Babel című amerikai filmjét tartja a legesélyesebbnek az Arany Pálmára. Utána a spanyol Pedro Almodóvar Volver című alkotása következik. A fesztiválbukás ellenére Sofia Coppola Marie Antoinette-je került a harmadik helyre, amely ugyanakkor pozitív fogadtatásban részesült a francia sajtóban, így a kiszámíthatatlanságáról híres Von Kar-vaj kínai rendező vezette zsűri ítélete is megjósolhatatlan.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.