Szombaton zenetörténeti esemény zajlott – ennyi előadó és együttes még sose fogott össze egy közös cél érdekében. Az afrikai szegénység felszámolásáért lépett színpadra 10 helyszínen a zenészvilág színe-java.
Live8 – zene és politika
A nagyvilágban általános jelenség, hogy a zenészek többsége nem adja nevét politikai színezetű rendezvényhez, ugyanis ez komoly kockázattal jár. Olyan ez, mint a magyar humoristák helyzete a Kádár-kommunizmus alatt – csak egy-két nevettetőnek volt megengedve, hogy a kormányt a szájára vegye. Zenei berkekben is van néhány kiválasztott – például Bono vagy Bruce Springsteen –, akik belemélyedhetnek a politikába, és kedvükre szidhatják a rendszereket. Ugyan a többiek is „büntetlenül” hangoztathatják véleményüket, de vállalniuk kell a következményeket is, így jobban teszik, ha hallgatnak. A tavalyi amerikai elnökválasztás előtt sokkal több muzsikus kapcsolódott be a kampányba, mint korábban bármikor. A Busht „jogosulatlanul” kritizálókról azóta mintha megfeledkeztek volna... Alig kapnak teret a médiában, dalaik jóval ritkábban csendülnek fel a rádiókban.
Zenei berkekben már tavaly nyáron suttogták, hogy Bob Geldof, a ‘85-ös Live Aid főszervezője az Afrika megsegítésére rendezett segélykoncert húszéves évfordulójára valami hasonlót tervez, de már nem elsősorban segélykoncertben gondolkodik, hanem egy politikai rendezvényben. A fent vázoltakból kifolyólag a megszólított előadók többsége nem fogadta kitörő lelkesedéssel a hírt – időbe telt, amíg tudatosították, hogy ebből nem származhat hátrányuk. A két ‘85-ös koncert: a londoni Wembley Stadionban és a philadelphiai JFK Stadionban a pénzgyűjtést tűzte ki célul, a politikai felhang minimális volt.
Geldof tavaly ősszel összecsődítette az angol popzene legjobbjait, hogy elkészítsék a Do They Know It’s Christmas? című ‘84-es segélydal új változatát, ezzel tesztelte a zenészek hozzáállását, akik addig megbarátkoztak a gondolattal, és a felkérésre egytől egyig igent mondtak. A maxi cédé teljes bevétele a Band Aid Trust számlájára került, onnan pedig Szudán nélkülöző lakosságához. Geldof hivatalosan csak akkor hozta nyilvánosságra a szerveződő segélykoncertet, miután nyilvánvalóvá vált, hogy a felvétel új változata beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Elmondta, már semmi értelme nincs egy ugyanolyan rendezvénynek, mint húsz évvel ezelőtt. A probléma túl mély ahhoz, hogy szimpla segélyekkel megoldható legyen – Afrikában ugyanis folyamatosan romlik a helyzet, a kontinens gazdasága 25 százalékkal esett vissza az elmúlt 20 évben. „A problémát a politikusoknak, a leggazdagabb országok vezetőinek kell orvosolniuk. Mi nem tudjuk felszámolni a szegénységet, mindössze ráébresztjük a közönséget az áldatlan állapotokra. Tömegeket mozgósítunk, és megértetjük az emberekkel a támogatás jelentőségét, a többi már a politikusok dolga lesz” – mondta.
Eredetileg öt helyszínen hirdették meg a koncertet, később további öt nagyváros csatlakozott, Moszkva az utolsó pillanatban. Példátlan összefogás lett úrrá a zenészvilágon – több mint 160 előadó és zenekar lépett fel. Az esemény zenetörténeti szenzációkkal is szolgált: például 24 év után újra együtt zenélt a legendás Pink Floyd négy tagja: David Gilmour, Nick Mason, Roger Waters és Richard Wright.
Az esemény időpontját a szervezők tudatosan választották ki, szerdán ugyanis a kis skóciai városban, Gleneaglesben találkoznak az ipari nagyhatalmak és Oroszország vezetői, a G8-ak. A koncert a gazdasági csúcstalálkozóra kíván nyomást gyakorolni – ezért kapta a Live8 nevet, aminek kiejtése egyben hasonlít az eredeti Live Aidhez. A rendezvény legfontosabb célkitűzése: az afrikai országok adósságának eltörlése, további 50 milliárd dollárnyi segély kiosztása, a gazdasági védővámok felszámolása, a kereskedelmi igazságtalanságok megszüntetésére, és olyan folyamatok elindítása, amelyek segítik önfenntartóvá válni ezeket az államokat, hogy bejuthassanak a gazdagok piacára. A csúcstalálkozó alatt a Long Walk To Justice program keretében a Live8 szervezői Skóciába várnak több tízezer embert, hogy jelenlétükkel tiltakozzanak a tarthatatlan helyzet ellen. Geldof szombaton külön felszólította a londoni Hyde Parkban tartott koncert közönségét, hogy utazzanak Skóciába, és nyomatékosítsák a Live8 üzenetét a G8 vezetőinek.
Az egyik nemzetközi honlapon az olvasható: Afrikában az összes probléma megoldódna, ha az Egyesült Államok minden polgára egy nap lemondana reggeli kávéjáról, és az árát bedobná a közösbe. „Elképzelhető, hogy ennyi pénzről van szó, csakhogy a probléma jóval összetettebb. Nem a pénzzel van gond, hanem az elosztással, sokkal nagyobb odafigyelést igényel a jövőben. Afrikában sok a korrupt kormány, a múltban sokszor nem jutott el a segítség a rászorulókhoz. Ahhoz, hogy megoldható legyen a harmadik világ problémája, az ő közreműködésük is szükséges. Szeptemberben találkoznak az ENSZ tagországainak államfői, az értekezleten is ez lesz a központi téma. Szlovákia szintén bekapcsolódik a programba. Első lépésben elengedjük két ország: Szudán és Afganisztán adósságát. – Én nagyon örülök, hogy a zenészek öszszefogtak és hiszek abban, hogy a politikusokkal együtt elérhetik a céljukat, idővel felszámolhatóvá válik a szegénység – mondta a döntés után lapunknak Berényi József külügyi államtitkár.
Különböző adatok láttak napvilágot, megközelítőleg hányan vettek részt az egyes koncerteken, hányan nézték világszerte a tévében. Talán a számoknál is fontosabb Geldof csillogó szemmel tett nyilatkozata. Azt mondta, sose volt ilyen boldog, az első lépés tökéletesre sikerült, az összefogás és annak visszhangja minden várakozást felülmúlt.
Most már tényleg a politikusokon a sor. Ahogy Berlinben egy diák nyilatkozta: a zenészvilág jelesre vizsgázott, de ő már azzal is beérné, ha a fejlett országok vezetői csupán egy dicséretest hoznának össze.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.