Zilahy Tamás és Horváth Csaba átveszik az eSzínház Fesztivál fődíját (Fotó: Köllő Szabolcs)
Az internetes színház is színház, sőt...
November 5-én Budapesten átadták az eSzínház Fesztivál ’24 díjait. Kihirdetésre kerültek a szakmai, a közönség- és a különdíjak. A legjobb digitális adaptációnak járó fődíjat a szombathelyi Weöres Sándor Színház Kivilágos kivirradtig című alkotása kapta.
A legjobb női főszereplő Takács Nóra Diána (az Örkény István Színház A várományos című előadásában nyújtott alakításáért), a legjobb férfi főszereplő Vizi Dávid lett (a Katona József Színház Rozsdatemető 2.0 − A Hábetler család 100 éve című produkciójában nyújtott alakításáért), a legjobb látványért járó díjat pedig a Szegedi Nemzeti Színház 1984 című produkciója érdemelte ki. A közönségszavazást a Szélvész után is szép vagy című előadás érdemelte ki.
A szeptember 20 – 29. között tartott online színházi seregszemléjén kilenc napon át 14 színház és társulat produkcióit nézhette meg a közönség. A vártnál is nagyobb érdeklődés mellett, 27 országból és öt kontinensről követték figyelemmel az előadásokat. A benevezett produkciókat szakmai zsűri értékelte, amelynek tagjai Török Tamara dramaturg, Puskás Tamás igazgató-rendező, Závada Péter költő-drámaíró, Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője, illetve Sodró Eliza színésznő voltak. A zsűri mellett a nézők is szavazhattak, ők döntötték el, ki kapja a közönségdíjat.
A legjobb digitális adaptációnak járó elismerést a Kivilágos kivirradtig című alkotás nyerte el. A legjobb női főszereplő Takács Nóra Diána, a legjobb férfi főszereplő Vizi Dávid lett, a legjobb látványért járó díjat pedig az 1984 című produkció érdemelte ki. A közönségszavazás győztese a Szélvész után is szép vagy című előadás lett.
Az Art is Business két különdíjat ítélt oda, A két egyetlen − Karinthy Frigyes nagy szerelmei című alkotást, valamint az 1984-et díjazták. A Könyves Magazin különdíját a Szabad lebegés − Variáció Bálint András Szerb Antal-estjére című előadás kapta. A Papageno két különdíjat is kiosztott, az egyiket Az ember, aki csak azt tudta mondani, amit olvasott című alkotás érdemelte ki, a másikat pedig a Szabad lebegés − Variáció Bálint András Szerb Antal-estjére című előadás. A radiocafé különdíjait Rozsdatemető 2.0 − A Hábetler család 100 éve című előadás és az 1984 című produkció nyerte el.
A fődíj, azaz a legjobb digitális adaptációnak ítélt elismerés mellé 250 ezer forint járt, a közönségdíj nyertese 150 ezer forintot vihetett haza, valamint a legjobb női főszereplő, a legjobb férfi főszereplő, továbbá a legjobb látvány díja mellé is 150-150 ezer forint pénzjutalmat osztottak ki.
Závada Péter videóüzenetben méltatta a legjobb digitális adaptációnak járó fődíj nyertesét, a Horváth Csaba rendezésében és Tóth Réka Ágnes dramaturg közreműködésével színre vitt, a szombathelyi Weöres Sándor Színházban 2023. március 3-án bemutatott, már így is számos díjat elnyert előadást, a Móricz Zsigmond regényéből színpadra adaptált Kivilágos kivirradtig című darabot. Závada elmondta, hogy a mű azonnal kitűnt a mezőnyből, majd hozzátette: „Anélkül, hogy úgy akarnék tenni, mintha avatott értője és ismerője volnék a különböző filmes formátumoknak és technikáknak, fontos leszögezni, hogy a legjobb e-színházi adaptáció díja nem a legjobb filmnek, hanem a legjobb filmre alkalmazott, élőben vagy felvételről közvetített színpadi előadásnak jár.”
Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője megköszönte a színházaknak, társulatoknak, hogy bizalmat szavaztak a fesztiválnak, és így nyilatozott a kezdeményezés jövőjéről: „ nyilatkozott: „Csökönyösek vagyunk abban, hogy dolgunk és felelősségünk a színházakkal és a társulatokkal együtt minőségi tartalmat létrehozni és megmutatni az interneten. Makacsul ragaszkodunk ahhoz az elképzelésünkhöz, hogy olyan tartalmat kell készíteni, amely egyszerre felel meg korunk technikai elvárásainak, azaz az online világ képi megjelenítésének, egyszerre biztosít magas minőségű kulturális élményt, és egyszerre merész annyira, hogy mindezt nem csupán egy a social media felületén látható, átlagosan 10-15 másodperces kisvideó keretében teszi meg.”
Továbbá elmondta, hogy a pandémia időszakát már rég maga mögött hagyta az eSzínház, a nézők ugyanis több mindenről döntöttek. „Elsősorban arról, hogy értelmét látják a minőségi tartalomnak az online térben, amely tökéletesen megél az élő színházi élmény mellett. A felhasználók arra is egyre nagyobb számban mondtak igent, hogy iskolákban, könyvtárakban és kisebb közösségekben határon innen és túl van létjogosultsága az online kultúra fogyasztásának. A nézettség és a számok azt is megmutatták, hogy a közönség támogatja, hogy folytassuk a holisztikus, crossover-szerű megközelítést: azaz prózai produkciók mellett gyerek- és bábelőadásokat is keresnek a nézők az eSzínházban, ahogy érdekli őket a kortárs tánc és a zene legkülönfélébb megnyilvánulásai, sőt az irodalmi-képzőművészeti crossoverek is.”
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.