Pozsonyban, a ruzsinovi Cultus kultúrházban december 3-án, új műsorát bemutató előadásával tizenkilencedik alkalommal szerzett hűséges közönsége számára tartalmas és kellemes estét a Csemadok Országos Tanácsa égisze alatt 1969-től működő Szőttes Kamara Néptáncegyüttes.
Ünnep volt, de a javából
Élvonalbeli együtteseink lassacskán hozzászoktatnak bennünket ahhoz, hogy új műsoraiknak szerves részévé komponálják a műsoruk jellegzetes tájegységét képviselő hagyományőrző táncosokat, énekeseket, zenészeket. Mintha ezzel akarnák bizonyítani, elismertetni alkotói nyelvezetük táji, etnikumi tisztaságát. A Szőttes a jelenlegi, „… s tették szépen, figurásan” című műsorával is ezt tette. A sok szép jellegzetességeket felvonultató látványos megoldásnak veszélye is van: a társszereplésre kiválasztott csapatok előadási szín?vonalának a bemutatkozó együttes színvonalára emelése, valamint viseletének harmonikus beépítése a műsorba. Amennyire kedvezően hathat e vendégszerepeltetés, a próbálkozásnak káros befolyása is lehet. Engem a romacsoport viseletmegoldása nem győzött meg, a táncaik, a táncolási stílusuk inkább.
A hármas tagoltságú műsor a szepsi romák színpadra állításával a „mai városi cigányfolklórt”, a kiváló előadói készséggel táncoló szlovák szólistával és párossal a szepességi és zempléni, fantasztikus temperamentummal bíró táncok bemutatását, a szlovák folklór színpadi változatát kívánta prezentálni. A vendégek bemutatkozása után és közben iktatta műsorba a Szőttes a saját, az adott terület kultúráját felölelő koreográfiáit. Tökéletesre sikeredett a tetemrehívás. Az általam is nagyra becsült nagymihályi szlovák Zemplín Táncegyüttesnek sem kellett volna szégyenkeznie a magyar Szőttes szlováktánc-tolmácsolásáért, sőt a cigány kultúra prezentálásáért sem. Szólistaként e területen különösen felejthetetlen élményt jelentett Konkoly László tánca, továbbá Oláh Attila, valamint Balta Aranka éneke és tánca. Az ő táncukban – átéltségükkel, büszke tartásukkal – a fiatalság heve is jelen volt.
Az est értékeléséből külön kiemelést érdemel a Szőttes lányainak éneklése, énekkel kísért magyarbődi és szirénfalvi karikázói. Emlékeim szerint a magyarbődi karikázó dalolási sajátosságainak bemutatásával – kétszólamú éneklés és tercelés – 1979-ben a szepsi MTNYA Fehér Liliomszál leányai lepték meg a zselízi országos nép?művészeti fesztivál zsűrijét és közönségét. Azóta ez az éneklési stílus és a táncok meghódították a „világot”, közismertté váltak. Olyan tökéletes megszólaltatással, amellyel a Szőttes lányai a pozsonyi bemutatójuk alkalmával kedveskedtek közönségüknek, szinte a legmagasabb csúcsra jutott ez az előadásmód.
Hát, bizony, koreográfusok és táncosok, ezek a karikázók nagyon magasra tették a mű fogalmazásának és előadásának a mércéjét. Ehhez az éneklési mércéhez igazodva a férfiaknak van mit bepótolniuk. Szükséges is, hogy az előadás színvonala egyenletes legyen. A művészvilág már csak ilyen, az elért sikerek ösztönöznek és köteleznek.
A párban táncolt, illetve a páros táncokra is soká fog szívesen visszaemlékezni a közönség. Annyi változatosság, annyi kedvesség és élet volt bennük, hogy mi, nézők is kedvtelve bokáztunk – volt, aki csak lélekben, de sokan ülve táncoltunk. A térformai és motívumi gazdagság és változatosság ellenére is kedves színfolt volt egy-egy kevésbé ismert vagy ritkábban alkalmazott táncforma beépítése, például a Bodrogközi táncokban a hármas tánc, a konyhatánc megjelenése. 1952-ben a magyarországi ököritói Gyöngyösbokrétás hagyományőrző csoport országos díjat nyert vele. Aztán műsorára tűzte a Magyar Állami Népi Együttes is, s mivel gyökerei nálunk is élnek, az 50-es, 60-as években amatőr együtteseinknél kedvelt tánc volt. Megismertetésében, terjesztésében nem kis „bűn” nyomja a lelkemet. Aztán jöttek az újabb néprajzi gyűjtési anyagok és a hármas, a konyhatánc csak itt-ott került színpadra. Azért is hatott rám a viszontlátása olyan eleven erővel, de láttán nagy élénkség támadt a jelenlévők között is.
Komoly elismerést érdemel a Szőttes lányainak viselete is: szép színesek, pedánsan kidolgozottak, megfelelő mennyiségű, kikeményített alsószoknyára felöltve, szabva öltöztetve. Még Bocsek Zsuzsa, a Népes valamikori tervező-varrodavezető mindenese is elismerően nyilatkozna róla. Talán a Népesről fennmaradt fényképek is hatással voltak e viseletek alkotójára, Balta Arankára?! Büszke lehet rá az együttes is, mert nemcsak műsorukkal, színpadi megjelenésükkel is példát mutatnak.
Elismeréssel kell szólnunk a zenekarról, mind a kettőről. A saját csapatukat kiválóan kísérték, nem akartak többet, „csak” tánc alá muzsikálni. És ez nem kevés. Sok együttes színpadi szereplésének rákfenéje a mindenáron önálló „muzsikálhatnékság”. Náluk szerencsére ennek a jelét sem vehettük észre, sőt, azt érzékeltük, hogy mennyire együtt tud a két zenekar muzsikálni – ezt főleg a műsort záró számnál bizonyították, a Bodrogközi táncok friss csárdásánál. Meg is lett a jutalom, háromszor is visszatapsolta őket a közönség.
Nyugodtan mondhatjuk – szép teljesítmény, „férfimunka volt”.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.