Egy lapon lehet említeni Alden Ehrenreich Han Solóját Harrison Fordéval? Persze hogy nem. Hozza a kötelező varázst a Solo: Egy Star Wars-történet?
Solo: akcióvígjáték Star Wars-köntösben
Egy lapon lehet említeni Alden Ehrenreich Han Solóját Harrison Fordéval? Persze hogy nem. Hozza a kötelező varázst a Solo: Egy Star Wars-történet? Nem igazán, inkább csak elvétve fut át rajtunk az a bizonyos gyermeki, bizsergető izgalom egy-egy ismerős jelenet, figura vagy zenetéma felbukkanásakor.
Lehet mégis szeretni? Piszkosul, ha előzetesen nem támasztunk túl nagy elvárásokat, hanem elfogadjuk annak, ami: egy nyomokban sci-fi és Star Wars-elemeket is tartalmazó, látványos, akciódús, könnyeden humoros kalandfilmnek.
Egy ilyen popcornmozin oktalanság is lenne számon kérni a drámaiságot, az aprólékosan kidolgozott cselekményt, az eszmei mondanivalót, a karakterfejlődést vagy az eget rengető alakításokat. A Solo éppen olyan laza, mint a címadó karakter: nem veszi túl komolyan magát, ahogy az egész franchise körüli felhajtást sem.
Az összes eddigi film közül talán ez állja meg leginkább a helyét önállóan is, tehát akkor is maximálisan élvezhető, ha korábban nem láttunk egyetlen Star Wars-epizódot sem. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne egy csomó jópofa utalás a klasszikus epizódok egy-egy kultikus jelenetére. A nosztalgiafaktor egyébként is megkerülhetetlen, ha arról készítünk filmet, hogyan nyerte el kártyán a galaxis legsármosabb gazfickója az Ezeréves Sólymot, vagy hol és hogyan futott össze leendő másodpilótájával, Chewbaccával (ez a jelenet egyébként telitalálat, és egyáltalán nem úgy zajlik, ahogy várnánk), illetve miként váltak életre szóló barátokká. A nosztalgiát kellene erősítenie a fiatal Lando Calrissiannak is, de Donald Glover annyi új, apró vonással dúsította fel a karaktert, hogy olyan, mintha most találkoznánk először ezzel a piperkőc, simlis hamiskártyással. Lando alakjának feltámasztása és újraértelmezése sokkal jobban sikerült Han Solóénál, ami végeredményben Ehrenreich nem túl kiemelkedő színészi teljesítményének tudható be. A többi karakter eléggé sablonos, Emilia Clarke (Qi'Ra) a csalfa szerelmest, Paul Bettany (Dryden Vos) a hivatásos főgonoszt, Woody Harrelson (Tobias Beckett) pedig a pártfogóból lett elvtelen árulót alakítja. Utóbbi figurában egyébként sokkal több rejlett volna, kár, hogy meglehetősen elnagyolt.
A rajongóknak valószínűleg nem lesz panasza a Solóra; vagy legalábbis nem annyi, mint Az utolsó Jedikre volt. Abszolút működik a fan service, és néhány izgalmas adalékkal is bővül a Star Wars-univerzum. Láthatunk például egy második világháborút idéző, nagyon sötét hangulatú, az eddig megszokottól teljesen elütő csatajelenetet. Néhány apró utalásból a Birodalom korrupt, elnyomó rendszeréről is pontosabb képet alkothatunk, az agymosó propaganda a totalitárius diktatúrákat idézi. Az akciók pörgősek és izgalmasak, John Powell zenéje pedig csak fokozza a hatást, leginkább a vonatrablás alatti, kórussal kiegészített futam szól nagyot. És hát ki ne akarná végignézni századszor is, hogyan rázza le az Ezeréves Sólyom a csillagrombolók és TIE vadászok hadát, átszáguldva a galaxis legsötétebb bugyrain, és ki ne epedne el a kíváncsiságtól, hogyan sikerült 12 parszek alatt teljesíteni a Kessel-útvonalat?
A forgatás körüli mizéria – a producerek kirúgták az eredeti rendezőpárost, Phil Lordot és Chris Millert, a helyettük beugró Ron Howard pedig gyorsan újraforgatta a már majdnem kész filmet – és a gyenge alakítások ellenére fogyasztható, sőt élvezhető alkotás a következő Star Wars spin-off. Könnyed szórakozásnak kiváló, sokkal többet azonban ne várjunk tőle. Akinek viszont bejön ez az űrwesternvonal, örülhet a folytatásért kiáltó lezárásnak. Ha hihetünk a pletykáknak, lesz ilyen.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.