Nézem a filmet sokáig, benne vagyunk már jól a sztoriban, elhagyjuk a felét, a három?negyedét… és még mindig nem vagyok képes megtalálni a már lepergett filmvalóságban azokat a minőségeket, amelyek megmagyaráznák, hogy két nappal korábban miért Coenék Nem vénnek való vidék című opusa tudott Oscar-szoborra váltani nyolc jelölésből négyet, köztük a két fő kategóriákat: a legjobb rendezés és a legjobb film díját.
Ez már nem vénnek való vidék
S ami a leginkább elüt az eddigi Oscar-díjazott minőségektől, hogy ez a film az erőszakról szól. A tömény erőszakról. Minimális eszközhasználattal, kimérten és a legdurvább naturális tálalással mutatja be két teljes órában a gépies gyilkolást. Olyan intenzív tűzharcok peregnek a vásznon, hogy rettegünk, mikor üt lyukat a szék hátlapján a kompresszor-mechanikával kilőtt lánggolyó. Azért vibrál csupa negatív energiával az idegrendszerünk, mert itt tét van. Mert ez nem egy akrobatikus Van Damme-csihipuhi, nem a megolvadt vaskonstrukcióját maga regeneráló Terminátor okozta égszakadás-földindulás, ez maga a lehetséges, megtörténhető való.
Moss (Josh Brolin), a feddhetetlen múltú vietnami veterán nagyvadra várva lövöldözget a mexikói–amerikai határ menti sivatagban a mexikói oldalon. Véletlenül veszélyes „aknamezőre” téved: egy meghiúsult, hatalmas kábítószer-üzlet kulisszái közé. Mindenütt kegyetlen brutalitással lemészárolt, kifordult embertetemek fekszenek a homokban. Csak egyetlen, tetőtől talpig kaszabolt véres figura mocorog még a mészártelepen, aki ivóvízért könyörög. Moss megtalálja a tragikusan végződött üzletelés tárgyát: a hatalmas mennyiségű drogot és a táska pénzt. A drogot otthagyja, a táskát magával viszi. Ez a cselekedete megváltoztatja az életét. Különösen azért, mivel – jó ember lévén – vizestömlővel visszamegy, hogy enyhítsen a drogkereskedő szomján. De ekkor már nyomában van Anton Chigurh (Javier Bardem), az érzelmeket nem kinyilvánító termi?nátorszerű ölőgép kompresszoros tűzokádós golyószórójával. Elindul az embervadászat: Chigurh Mosst akarja kilőni, Moss pedig Chigurh-tól próbálja megvédeni magát ellentüzeléssel. A képben megjelenik az idős, sokat próbált Bell (Tommy Lee Jones), a helyi seriff, aki – ha lehet ilyet mondani – jobb időket is megélt bűnözésben. Hármójuk hajtóvadászatából egy neovadnyugati neowestern kerekedik, amely a régi western sztoriktól durvaságában, vadságában, a mai, ártatlan áldozatok hadát követelő, megállíthatatlanul burjánzó erőszak tömény ábrázolásában különbözik. Ez a Vadnyugat, ez a vidék már nem (a bűnözés minőségét illetően) jobb időkhöz szokott idős seriffnek való. Ennek az erőszakáradattal terjengő bűnsorozatnak a felgöngyölítése már meghaladja a régi jó seriffek, a vének képességeit.
A Cormac McCarthy Pulitzer-díjas író regénye alapján készült filmben Coenék sem tudják másként elhagyni e nem vénnek való vidéket, mint nagy hirtelenséggel, megoldás nélküli lezárással elindítani a stáblistát. Mivelhogy az erőszak folytatódik… s ez már nem vénnek való. De mozinak – stílusosan: mellbelövő, nagy élmény.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.