„A föld kerek, de a világ lapos. Csak azt akartam mondani: hello. Dobd a fölgolyót az égbe. Az abrosz hangja. A düh okai. Elérhetetlen marhahús. Dörzsöld fel a padlót, tisztítsd meg az emlékezeted.” Hogy mi köti össze ezeket a szokatlan szókapcsolatokat? Egy hely és egy személy.
A világ bennünk, mi a világban
Michael Wittasek valósághű fotóit állította ki a zsinagógában. „Engem nem az érdekel, hogy mit örökíthet meg egy fénykép, mert az tulajdonképpen illúzió, nem több, mint egy darab papír. Úgy is mondhatnám, hogy a képek hazudnak. Maga a fényképezés mint olyan érdekel. Valósághű fotókat szeretnék készíteni. Ezért is fotózok olyan fotópapírokat, amelyek látszólag üresek. Előtte azonban persze mechanikus eljárással kicsit változtatok a felületükön. Itt a zsinagógában nagyon érdekes, játékos összhatás alakult ki a lépcső és a ráhelyezett fotográfia között, mert figuraszerű gyűrődés alakult ki. Nagyon érdekes megfigyelni, hogyan változik a fotográfia a különböző napszakokban. Szerintem reggel a legszebb, amikor a napfény a zsinagóga ajtaján szűrődik be, aztán fokozatosan felkúszik a lépcsőn. A fotográfiám egyébként Laurence rajzaival is egyfajta kontaktust teremt.” Michael háromdimenziós objektté alakított fotográfiái is ott állnak a zsinagógában, ám a térhatás ellenére akadályokba ütközünk, a fotóba „nem léphetünk be”.
A külföldi művészeken kívül két tehetséges hazai fiatal is lehetőséget kapott a Művészetek Házában. Mayer Éva, aki Budapesten képgrafikát tanul, aktív installációt készített. Elárulta, hogy a négyzet mint geometriai idom nagyon rokonszenves számára, ezért ez lett munkájának fő motívuma: a kocka mint élettér és a benne élő ember. Matrka Simon animáció szakos egyetemista Pozsonyban, ám nemcsak animációt készített, hanem – szakjától kicsit elkalandozva – tanulságos „üveges-tojásos” installációt is.
Michael Wittasek nagyon jó dolognak tartja, hogy egy kisvárosban, mint amilyen Somorja, olyan galéria működik, amely napjaink művészetének ad teret. Elárulta: Németországban sem könnyű becsábítani a látogatókat a kortárs kiállításokra. Túl bonyolultnak, összetettnek tartják. „Pedig egyáltalán nem az” – állítja Michael. Talán csak azt kellene elfogadnunk, hogy a mai képzőművészek elsősorban nem „a szép passzív szemlélőiként” várják a közönséget. Inkább impulzusokat akarnak adni. El akarnak gondolkoztatni, amint azt Jacqueline is hangsúlyozta a szövegeivel. Hogy jobban megismerjük magunkat a világban és a világot magunkban.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.