Csoda, hogy egy hetvenegy éves filmrendező még mindig így tud jelentkezni, ilyen gyakran; szinte évente előrukkol egy-egy új opusszal. És csoda, hogy olyan töretlenül, szellemességéből mit sem veszítő, friss elmével, amilyennel a neuretikus humor nagymestere, Woody Allen tud. És – a mi (pénzügyi) viszonyainkból kiindulva – legfőképpen az a csoda, hogy van pénz ilyen gyakori jelentkezés finanszírozására.
A füles és az illékony csoda
A gyakori jelentkezés unalmassá is válhat, ha valaki kizárólag a saját kliséiből építkezik. Ez azonban Woody Allen új – angliai – korszakát egyáltalán nem jellemzi. Korábbi filmjével, a Match Pointtal is meglepte a közönségét, ugyanis szinte rá se lehetett ismerni a New York-i imázzsal megalapozott Woody Allen-es védjegyekre. Nemcsak azért nem, mert a Match Pointtal elhagyta az amerikai metropolis forgatagát, s az angol arisztokrácia hűvös világába lépett be (ez a Fülesre is érvényes), hanem azért sem, mert egy tekergős, bonyolult, helyenként a valóságtól elrugaszkodott, abszurd helyzetekkel is manipuláló sztorit mesélt el. Nem utolsósorban pedig azzal lepte meg a mester a Woody Allen-ínyenceket, hogy színészként nincs jelen a filmben. Annál erősebb a jelenléte a Fülesben: ő az események mágikus irányítója. Szó szerint mágikus erőkkel bénítja a nézőit, mivelhogy egy mágust, egy Londonban turnézó amerikai varázslót, Sid Watermant alakítja, aki de-materializáló varázslattal tünteti el dobozából a kísérletre önként jelentkezőt. És ki is lehetne más az önkéntes, mint Sondra, az amerikai újságírótanonc, aki élete első nagy interjújának megírására készül. S aki egy idegesítő, ifjú női Woody Allen-alteregóra hajaz, ezért visel mindvégig ostobácska pofit kölcsönző szemüveget, és ezért közlekedik – számítógépes, internetes, diktafonos világunkban is – egy letűnt kor hangulatát idéző parányi notesszal és tűhegyes irónnal. És ki más lehetne Sondra, mint a Match Pointban befuttatott Woody Allen-üdvöske, Scarlett Johansson.
Az anyagiatlanság varázsdoboza egy különös randi misztikus színhelye lesz: a varázslat „tárgyát”, Sondra kisasszonyt a mágikus de-materializálás kellős közepén meglátogatja egy sztárújságíró. Aki – micsoda varázslat és filmes trükk – éppen Kharón révész hajóján a másvilágra utazik, mert megmérgezték, ugyanis az oknyomozó zsurnaliszta szimatával rájött, hogy ki lehet a várost rettegésben tartó tartott kártyás sorozatgyilkos. A varázsdobozban Sondra fülest kap a szellem-újságírótól: iramodjon a gyilkos, Peter Lyman nyomába, bombasztikus sztori, robbantani fog vele a sajtóban. A kíváncsi riporter el is indul a nyomon, a varázsló, Sid Waterman segítségével, s kikötnek a arisztokrácia világában mint apa és lánya. S mivel Peter Lyman gazdag, fiatal és jóképű (Hugh Jackman alakítja), ráadásul szingli, Sondra meg természetesen facér, összejönnek érzelmi síkon is. Itt kezdnek kuszálódni a szálak és a krimi, de a kibogozást hagyjuk meg moziélménynek.
Ám csak az üljön be az új Woody Allen-opusra, aki szereti az ironikus és önironikus tüskéket vagy szálkákat, olyasféléket, amikor a hetvenegy éves Allen bácsika azt mondja az újságírótanonc Scarlett kisasszonynak, hogy: „Én meg az élvezet, ugyan már! Számomra az a legnagyobb élvezet, ha meg tudom enni a vacsorámat, és nincs utána gyomorégésem!” Ezért aztán – élvezettekkel teli szerelmi viszony helyett – ügyes dramaturgiai ötlettel álapa és álleány viszony bontakoztatnak ki közöttük.
Tehát az nézze meg az új Woody Allen-opust, aki szereti az abszurd és elkarikírozott krimit, az olyat, amilyentől Agatha Christie falnak menne, és tíz körömmel kaparná le a hengerelt mintákat. Vagyis az üljön be a moziba, akit nem zavarnak a hosszú, inkább színházi előadásra, mint filmre jellemző, kitartott párbeszédekre építő kamarajelenetek, középpontban természetesen a mester hosszú szólóival. Tehát az lehet igazán vevő a Fülesre, akit nem zavar az ilyen kamarajelenetek vontatott, elnyújtott sztorizása: ahogy Woody apó gügyögve-gagyogva bűvöli el gagyi poénjaival (filmbeli) közönségét, partnereit, az angol felső tízezer partizó képviselőit. Ezúttal – világjáró varázslóhoz, avagy világhírű filmmágushoz illően – szólóalakításához kártyatrükköket is bevet, hogy elbűvöljön azzal az illékony csodával, amellyel még hetvenegy évesen is képes megtölteni a vásznat.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.