A zenekedvelő Pozsonyban, amely annyi zenei kiválóságot látott vendégül, a tánczenét sem akárkik szolgáltatták.
A régebbi időkben, de még a 18. században is a báli muzsikálásra a toronyzenészeknek volt előjoguk, és ha más zenekar játszott, kárpótlást kellett nekik fizetnie az elmaradt bevételért.
Haydn és a két Strauss húzta a talpalávalót
A régebbi időkben, de még a 18. században is a báli muzsikálásra a toronyzenészeknek volt előjoguk, és ha más zenekar játszott, kárpótlást kellett nekik fizetnie az elmaradt bevételért. Franz Tost volt az utolsó pozsonyi toronyzenész, aki operák, egyházi művek mellett tánczenét is írt.
A Grassalkovich-palotában nem kisebb mester, mint Haydn játszotta a menüetteket zenekarával. Őt is, a zenészeket is Grassalkovich a nagy ünnepségekre kikölcsönözte rokonától, Esterházy herecegtől. A 19. század első felében Joseph Lanner ländlereivel és keringőivel a bécsiek után megbabonázta a pozsonyiakat is, akik gyakran meghívták, hogy báljaikon ő húzza muzsikusaival a talpalávalót. Az egyik ilyen alkalomra írta Die Pressburger Komité Ball-Taenze c. szerzeményét. Lanner barátja, az idősebb Johann Strauss is többször vendégszerepelt itt, mint bálzenész.
Ifjabb Johann Strauss, a valcerkirály is megtisztelte Pozsonyt báli szerepléseivel és egy quadrille-jal, amelyet Souvenir a Pressburg címen 1852-ben írt a régi Redutban tartott jurátus bálra.
A 19. század második felében szokás volt két zenekart is hívni a nagyobb bálokba, egy cigányzenekart és egy katonazenekart. A századfordulón a legnépszerűbb a 4. honvéd gyalogezred Striczl József vezette zenekara és Vízvári Béla cigánybandája volt. (vk)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.