Ahogy a beszélt és írott nyelvet, ugyanúgy a művészi műfajok kifejezőeszközeit, köztük a színház vagy a perifériára kiszorult kortárs vizuális kultúra, képzőművészet nyelvét is tanulnunk kell – ezen gondolkozom akkor, amikor bármilyen kulturális eseménnyel kapcsolatban a közönséghiányról esik szó.
Vigyázzunk a színházra!
Aztán egyszer csak itthon is belecsöppentem egy megnyerő színházi reneszánszba: a Komáromi Jókai Színházban elkezdtek azon a színházi nyelven és azzal a nyíltsággal, felrázó intonációval beszélni, amelyet messzi, határon túli teátrumokban hallottam. Felnőtt egy szakmailag képzett, fiatal csapat, amellyel a Jókai Színházban és Színházból olyan színházat lehetett, lehet – és reményeim szerint a jövőben is lehet majd – csinálni, amely a kisebbséglétből felemelkedve ablakot nyitott az egyetemes színházművészet felé. S most ezzel a nyitottsággal áll az uniós csatlakozás előtt. Várva, hogy be tud majd lépni az európai színházi kapukon. Ehhez az európai nyelvet már beszéli. Akár még büszkék is lehetnénk rá ezért. De mindenképpen vigyáznunk kellene rá. Mivel a színház, egy társulat nagyon sérülékeny. Ilyen-olyan külső-belső feszítő tényezők hatására hamar szétzilálódhat, és csupán sokat idézett történelemmé válhat az arany- vagy hőskora, mint ahogy történt ez a legendás Katona József Színházzal vagy a kaposvári társulattal is. Nem lenne jó, ha a Komáromi Jókai Színház hőskorával kapcsolatban – bármilyen tényező okán is – már csak múlt időben beszélhetnénk!
Ezeket annak kapcsán gondoltam végig, hogy a minap megkerestem Kiss Péntek Józsefet, a Komáromi Jókai Színház igazgatóját, és a színház legutóbbi, rendkívüli társulati ülésén elhangzottakról kérdeztem. (Az ülésről, melyen a Nyitra megyei önkormányzat több tagja is részt vett, lapunk február 7. számában tudósítottunk.) Ahogy a tudósításban olvasható volt, e rendkívüli ülés összehívásának oka: „a színházban hosszabb ideje fennálló, a jelenlegi irányvonalat bíráló művészek és a vezetőség közti feszültség, a társulatban tapasztalható megosztottság, amely már kihatással van az ott folyó munkára is”. A részletek iránti érdeklődésemre a színházigazgató annyit mondott: „Nem szeretnék pálcát törni senki felett sem. Legfőképpen a Komáromi Jókai Színház fenntartó szervének akarata és döntése felett nem. A tapasztalatom az, hogy ez a testület minden szempontból segíteni igyekszik a színházat. Ami pedig a nagybetűs műsorpolitikát illeti, nekem is van saját hitem és meggyőződésem a színház lényegét és értelmét illetően. Előfordul, és ez természetes, hogy nem gondolja a színház lényegéről ugyanazt mindenki. Ettől nekem még lehet igazam, vagy éppen tévedhetek. Egy biztos: a színháznak élnie kell! Meg kell maradnia, mert szükség van rá. Én azt szeretném elérni, hogy a mi színházunk egy fontos művészeti műhely legyen az egyetemes magyar színházi palettán. Hogy ez milyen jelrendszerrel, szakmai háttérrel és ars poeticával érhető el, az egy másik – szigorúan szakmai – kérdés.”
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.