Ma éjfélkor lejár az újabb határidő is, amelyet az iraki nemzetgyűlés képviselői kaptak arra, hogy szavazzanak az új alkotmányról. Ez eddig a szunniták ellenállása miatt nem történt meg, a síiták és a kurdok (többnyire ők is szunniták) az alapvető kérdésekben megállapodtak.
Saríja vagy demokrácia
Demokrácia és/vagy iszlám törvénykezés. Ez a másik legfontosabb frontvonal, ahol a töréspontokat kell keresni. Összeegyeztethető-e a kettő? Pár napja a szakértők úgy nyilatkoztak, azért történt jelentős előrelépés az alkotmány megfogalmazásában, mert az USA is tett engedményeket, beleegyezett abba, hogy a demokratikus elvek tiszteletben tartása mellett az alaptörvény ne mondhasson ellent az iszlámnak. Szisztáni nagyajatolláh, a síiták vallási vezetője szerint az alaptörvénynek az iszlám törvénykezésre (saríja) kell épülnie, de nem akarnak olyan fundamentalista vallási államot, mint például a szomszédos Irán. Miért érdekes ez? Az alkotmányt még el sem fogadták, s délen a síita papság máris kötelezővé tette a nők számára a fejkendőt, sorra záratják be a zeneboltokat, mozikat. Ugyanis a saríja, amit iszlám jogalkalmazásnak neveznek, nem a jogra épül, hanem inkább az iszlám hagyományokra. Ez pedig a leglátványosabban a nők szabadságának korlátozásában jelenik meg. Még azokban az iszlám országokban is, ahol egyébként az alkotmány nem a saríjára épül, a magánéletben igenis ez érvényesül: a házasságkötéskor, a váláskor, az öröklésnél és így tovább.
Nem kell magyarázni, miért alapvető az alkotmány egy állam működése, irányultsága szempontjából. Irak esetében ez különösen érvényes; az alkotmány milyenségének függvénye részben az is, mikor vonulhatnak ki az amerikai csapatok az országból. Itt érdemes utalni a világpolitika nagy öregje, Henry Kissinger nemrég megjelent elemzésére. Azt írta, csak olyan csapatkivonás képzelhető el, amely a felkelés elfojtására épül, a patthelyzet nem engedhető meg. És az utóbbi idők népszerű témája kapcsán úgy vélte, Vietnam a hidegháború egyik ütközete, geopolitikai csata volt, Irak viszont a radikális iszlámmal szembeni küzdelem egyik állomása, ideológiai, kulturális és vallási összecsapás. És az iszlám kihívás miatt az iraki konfliktus kihatásai sokkal nagyobbak a vietnaminál. Szerinte ha Irakban egy fundamentalista iszlám állam jönne létre, az egyrészt felbátorítaná más iszlám országok radikális erőit, másrészt a nem iszlám országok iszlám kisebbségeit. Tegyük hozzá: például Európában is. Nem muszáj Kissingerrel egyetérteni, de azt jól érzékelteti, mi mindenről szól az iraki alkotmány vitája.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.