Nyaraljunk stressz nélkül!

Az Egészségügyi Világszervezet felmérése szerint a nyáron szabadságra utazóknak mindössze 42 százaléka az, aki testileg, lelkileg és idegileg valóban megerősödik és kipiheni magát. Ez igencsak elgondolkoztató.

Orvosok és pszichológusok megtalálták ennek az okát: a legtöbb ember a szabadsága alatt egy sor negatív stresszt szenved el. Ez a stressz nem azonos a megszokott hivatásbeli, vagy az otthoni magánéletbeli idegi terheléssel, így még inkább kimerít.

Elfelejtettünk pihenni?

Az emberek nagy része elfelejtette a pihenés igazi művészetét. Pedig nem is olyan nehéz egy nyári szabadságot stressz nélkül végigélvezni. Amikor eldöntjük a szabadság jellegét és kitűzzük az idejét, befolyásolni tudjuk, hogy valóban garantált legyen a feszültségmentes, ellazító, nyugalmas pihenés. Ne utazzunk el valahova csak azért, mert az ismerőseink, barátaink oda mennek. Nézzünk utána, hogy a helyi adottságok megfelelnek-e a pihenésre vonatkozó elképzeléseinknek. Saját magunk döntünk a stressz és nem stressz vonatkozásában, amikor az oda- vagy visszautazást megtervezzük. Egyesek a kormánykerék mögött szeretnek szabadságra utazni, s van, aki már attól ideges, ha ilyenre csak gondol. Az egyik repülővel szeret utazni, a másik pánikszerűen fél a repülőúttól. Autó, hajó, repülő, vonat: gondoljuk meg időben, hogyan akarunk utazni.

Vannak olyanok, akik találomra mennek el valamilyen nyaralóhelyre, és ott a jó szerencsére hagyatkozva keresnek szállodai szobát. Ha azonban valaki nem kifejezetten kalandor természetű, lehetőleg mellőzze ezt a megoldást. Sokkal okosabban tesszük, ha már otthon lefoglaljuk az utazási irodában a nekünk megfelelő szállást. Igen nagy fokú idegi terhelést okoz, ha a nyaralóhelyen nincs fedél a fejünk fölött, vagy meg kell alkudnunk valamilyen szükségmegoldással.

Sokan elfelejtik, hogy csak egészségesen szabad útra kelni. Vannak, akik alábecsülik a fertőzések veszélyeit, amelyek leginkább a déli országokban léphetnek fel. Tájékozódni mindenképpen ajánlott.

Apróságnak tűnő fontos dolgok

Sokkal jobb lelkiállapotban utazunk szabadságra, ha biztos kezekben tudjuk otthoni ügyeink intézését, például a levélszekrény ürítését, a növények vagy háziállatok ellátását.

Fontos a kényelmes utazás szempontjából a megfelelő bőrönd kiválasztása is. Ne legyen túl kicsi vagy túl nagy. Ideális az, amelynek fogantyúja és kereke van. Rengeteg idegeskedést megtakaríthatunk, ha megszokjuk, hogy a bőröndöt mindig azonos rendszer szerint csomagoljuk be: így mindent azonnal megtalálunk, amire szükségünk van. A kézitáska legyen mindig kéznél! A legfontosabb dolgokat abba csomagoljuk. Az utazások során elveszhet egy koffer vagy útitáska, esetleg előfordulhat, hogy késéssel érkezik meg a rendeltetési helyére. Éppen ezért csökkenthető az idegeskedés, ha a legfontosabbakat egy kézitáskában a kezünk ügyében tartjuk. Ide tartozik az aprópénz is, az adott ország pénznemében. Képzeljük el, milyen kellemetlen, ha telefonálni szeretnénk, vagy borravalót kell adni és nincs a zsebünkben egy fillér sem.

Számoljunk azzal, hogy ott, ahova utazunk, rossz is lehet az idő. Tervezzünk be egy pótprogramot, vagyis olyan kikapcsolódást, ami mellett a rossz időjárás sem húzhatja keresztül a számításainkat.

Fokozatosan csússzunk át...

Mindenképpen kerüljük el, hogy felpaprikázva utazzunk szabadságra. Soha ne induljunk el közvetlenül a munkahelyről. A szabadság első napját töltsük otthon. A szabadság stresszmentes, nyugodt kezdete már jó kiindulást jelent a pihenéshez.

Az időrendet alakítsuk úgy, hogy inkább korábban érjünk a pályaudvarra, repülőtérre, ne utolsó pillanatban. Ezzel elkerülhető, hogy izgatottan, idegesen és csuromvizesre izzadtan kezdjük meg a szabadságot.

Az első napokat a nyaralóhelyen szenteljük a pihenésnek. Aludjunk tovább, élvezzük a reggelit, álmodozzunk, pihenjünk. Csakis így léphetünk ki a hétköznapokból. A hivatásbeli stresszből könnyen lehet nyaralási stressz, ha átmenet nélkül lépünk át egyik fázisból a másikba. Nagyon fontos, hogy harmonikus egyensúlyt alakítsunk ki a nyaralás idejére a pihenés és az élmények között.

Csakis olyan emberekkel menjünk szabadságra, akikkel jól megértjük egymást. Gyakran előfordul, hogy tartósan nem tudunk harmonikus együttlétet kialakítani azokkal, akikkel egyébként napközben jól kijövünk. A veszekedés különleges stressz, megterheli a nyaralást. (–M–)

Ne felejtsük el!

A világ nem olyan, mint szeretnénk, de mi lehetünk olyanok.

Nekem az elég másoknak már sok vagy kevés, így van ez rendjén.

A zajjal együtt nő a butaság és a durvaság, amit lármával, hangerővel lepleznek. Lassan nem lesz a világon egy csendes hely se, ahol nyugodtan élhetne a gondolat, ahol a lét fellebbenti fátylait, és mi részesedünk ámulatba ejtő gazdagságából. (D. E.)