A keresztény húsvét Jézus Krisztus feltámadásának az ünnepe, de már azelőtt is köszöntötték a tavaszt, az élet feltámadását. Szinte minden kultúra ősmítosza egy elbukó, majd pedig újjászülető hősről beszél, amelynek a nyomai fellelhetőek a még élő népszokásokban is.
Húsvéti népszokások
Nagycsütörtökön szokás volt, hogy a pápa megmosta 12 szerzetes lábát, mégpedig annak emlékére, hogy Jézus az utolsó vacsorán ezt tette tanítványaival..
Sok helyen a boszorkányokat kívánták úgy elűzni, hogy friss vízzel mosták le a kemencében megsült kenyeret.
Virágvasárnap
Jézus virágvasárnap vonult be Jeruzsálembe, s ennek emlékére a lányok virágos ruhákba szoktak öltözni, és megszentelik a virágos barkát. Máshol pedig pálmaágat visznek magukkal a templomba. Magyar nyelvterületeken szokás díszbe öltöztetni Kisze Kata bábuját, hogy aztán virágvasárnap vízbe dobják, vagy pedig elégessék, véget vetve ezzel a télnek és a nélkülözésnek. Itáliában a karnevál utolsó napján kerül tűzre a szalmabábu.
A tojás
A leghúsvétibb szokás minden bizonnyal a tojáshoz kapcsolódik, ugyanis több teremtésmítosz is tojásból származtatja a világot. Az ókori egyiptomiak szerint lúdisten tojta a naptojást, a finnek teremtéstörténetét elbeszélő Kalevala szerint kacsatojás darabjaiból lettek a világrészek.
A keresztények Krisztus feltámadását látják benne, aminek mindenkori jelképe szintén a tojás, melyből úgy keletkezik új élet, mint ahogy Krisztus újjászületett sziklasírjából.
Pogányok és keresztények egyaránt hittek a tojás termékenységet fokozó erejében. A tojás egyben a húsvéti népszokások elengedhetetlen tartozéka is, egyrészt a bárány és sonka mellett igencsak fontos szerephez jut ünnepi asztalainkon, másrészt a húsvéti locsolkodásnál szokássá vált a hímes tojások ajándékozása. A magyar és német gyerekek fészket készítenek a titokban érkező nyúlnak, Dániában például a tojások névre szólnak.
Elődeink így díszítettek
Az idők során a húsvéti tojás díszítése népművészetünk egyik, sajátos motívumokban gazdag műfaja lett. Viszonylag egyszerű, ősi díszítésmód, a levélrátét alkalmazása. A karcolásos módszer pedig avar eredetű. A karcolt tojásokat a férfiak, legtöbbször pásztorok készítették emlékbe vagy ajándékba kedvesüknek, esetleg a földesúrnak vagy a számadó gazdának. A tojásdíszítési technikák különös vállfaja a tojáspatkolás. Kovácsok, lakatosok fémdíszekkel ellátott tojásokat készítettek kézügyességük bizonyítására. Tojáspatkolásban a magyar Koszpek József tartja a világrekordot: egyetlen strucctojásra 119 miniatűr patkót vert fel, de ez a technika állítólag csak Magyarországon ismert.
Máshol általában szalma vagy más növényi rátéttel, esetleg textilbevonattal is ékesítik a tojásokat.
A bárány
Szintén a húsvét egyik szimbóluma. De mit is jelent valójában? Sokaknak valószínűleg csak egy ételt, melyet ilyenkor szokás elkészíteni. Másoknak pedig színes képeslapok kedves idilljét. Az idősebb korosztálynak meg a gyermekkorban még élő népszokások emlékfoszlányait. A kérdés azonban ennél is bonyolultabb, ha úgy tesszük fel: mit is jelképez valójában a húsvéti bárány?
A zsidó történelem legfontosabb eseménye a hosszú, egyiptomi rabságból való szabadulás volt. Hagyományuk szerint a bárány az első pészach, az egyiptomi kivonulás (exodus) előestéjének áldozati állata volt. A Biblia szerint a zsidók a bárány vérével jelölték meg az ablakfélfákat, és ez mentette meg őket a pusztulástól. A későbbiekben pedig a jeruzsálemi templomokban a kivonulás emlékére feláldozott bárányt elfogyasztották.
Szent Pál párhuzamot vont a pészachi áldozat, valamint Krisztus között, és húsvéti báránynak nevezte őt. Innen ered aztán az a keresztény elgondolás, amely Krisztust Isten ártatlan, tiszta báránynak tekinti, aki halálával az egész emberiséget megváltotta a bűntől. Ezért húsvét a legrégibb és legfontosabb keresztény ünnep. De hogy pontosan melyik napra essen az ünnep, arról a keresztény egyházban a mai napig viták folynak. A 325-ös niceai zsinat óta a húsvétot egységesen a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnapon tartják. Ez az időpont március 22. és április 25. közé eshet. Az idő múltával e keresztény ünnep körül különféle népszokások szövődtek. Jelképrendszerük a pogány tavaszünnepek szertartásaiból ered, amelyhez később a feltámadás gondolata társult. (méri)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.