Több mint két éve, az ezeréves magyar államiság bombasztikus, neobarokkos és giccsbe torkolló hivatalos ünnepségei, a több mint száz középszerű köztéri művészeti alkotás leleplezése idején egy mindezt feledtető, megrendítő erejű performanszot láthattunk a komáromi Monostori Erődben megrendezett ArtFort Fesztiválon. Bartusz György Visszhang című előadásában tömören fogalmazta meg a nagy történelem, a régió és az egyén magántörténelmének egymástól elválaszthatatlan kölcsönösségét.
Világunk a labilitás állapotában
Bartusz György új installációja, a Labilitás egy hosszabb ideje érlelődő gondolat vizuális megfogalmazása. Az elmúlt évek történéseinek terhe alatt alakult ki a fóliából „épült” korunk új szimbóluma, a New York-i Ikrek, annak kátránypapírból megalkotott hosszú árnyéka, valamint ellenpólusa, az éhező harmadik világ. Talán csak az elmúlt két évben engedtük tudatunkig, hogy a mindenki számára széles pályát nyújtó posztmodern kor végérvényesen a múlté. 2001. szeptember 11. azonban csak szimbolikus határkő, már az 1990-es évek is jelezték, hogy mind a filozófia, mind a művészet perifériára szorul, csupán egy szűk réteg közbeszédévé zsugorodott, ennek helyét a plutokrata hatalom vette át, amely korábban elképzelhetetlen arroganciával érvényesíti akaratát az élet és világ minden területén. Ennek következtében eltűntek azok a bizonyosságok, kapaszkodók, amelyek évtizedeken át egyértelművé tették számunkra a jó és a rossz, a háború és a béke, a hasznos és a káros, a haszon és a kisemmizés közötti különbséget. Szó szerint egyik napról a másikra egy értékvesztett világban találtuk magunkat, amiről a filozófus Jean Baudrillard mint a mondializált világról értekezik, amelyben a korábbi kategóriák, ellentétes polaritást képviselő értékek elveszítették eredeti jelentésüket.
A legújabb ilyen sarokkő a háború és a béke fogalmak újraértelmezése, ami nemcsak a média és a politika témája. A művészetben is szemléltethető a változás, például az Atlanti-fal feldolgozása kapcsán. Paul Virilio az 1950-es és 1960-as évek mezsgyéjén fotózta a hadiépítészetnek azt a korabeli csodáját, hogy annak esztétikai, formai oldalára hívja fel a figyelmet, majd 1975-ben a bunkerek archeológiájáról írott könyvében ennek elméleti, filozófiai feldolgozását kínálta. A háború eszköztárát alkotó építmény eredeti rendeltetésétől független bemutatása, mintegy talált tárgy művészetbe való emelése nagy hatást fejtett ki a neovantgárd alkotókra, s hatása érezhető mind a mai napig. E művészeti platform egyik legújabb követője Erasmus Schröter, akinek Bunker című, 1990 és 2003 között készült fotósorozatát a nyár folyamán a bécsi Kunsthalle Attack! kiállításán láthattuk. A mindent esztétikummá formáló eszköztár azonban nem volt kizárólagos már e színes fotográfiák születése idejében sem. A cseh emigráns művésznő Magdalena Jetelová azonos tárgyú sorozata már a ’90-es évek során az erőszak és az emberiség közötti törésvonalról elmélkedett a katonai építmények kapcsán. Fokozatosan elmúlt Virilio 3-4 évtizeddel ezelőtti modernista optimizmusa, amit leginkább elméleti munkássága bizonyít, így például a Krieg und Fernsehen című 1997-es könyve (magyarul: Háború és televízió, 2003), amely a háború és média vizualizálásának kapcsolatát tárgyalja kegyetlen őszinteséggel. Az új helyzet, a média hatalmi pozíciója, az egyenes adásban közvetített háború(k) késztették Paul Viriliót arra, hogy módosítsa korábbi nézeteit, s mára a plutokrácia egyik legkérlelhetetlenebb bírálójává vált. Egyik legutóbbi a Le Nouvel Observateur áprilisi számában megjelent Clausewitz az Invalidusok templomában (magyarul lásd Kritika, 2003/7-8, 27.) című esszéjében új vallási fundamentalizmussal felérő politikusi szektás filozófiaellenességet emleget, s kimondja a kép szerepének végérvényes átalakulását. Virilio szerint „nem Bagdad felé nyomulunk, hanem Bábel irányába, a nyelvek és a képek konfúziója felé. A média élőerőit küzdjük le, nem a katonait; a győzelem a képernyő uralása”, a kép tudatos tartalmi összezavarásának, a kép feletti uralom – a „teleevangelizmus” – korszakába kerültünk.
Valóban minden a szemünk láttára változott meg, ennek következtében újrafogalmazódik a művész és az értelmiség társadalmi pozíciója, ám ez nem az 1980-as évek nyugat-európai művészetének újrakeltése, egy új politkunst, de nem is az 1970-es és 1980-as évek közép-európai tiltott művészet stratégiája, a szimbólumok és jelképek kettős (egyszerre szarkasztikus és rendszerbarát) értelmezési világa. A helyzet ugyanis radikálisan eltérő, a művész (pontosabban többségük) ma már nem avantgardista, netán akcionista pozícióból fogalmazza meg álláspontját, hanem mélyebbre hatol. Az aktuális lokális és globális témák ellenére emancipálódik a politikától, egy pártideológiáktól független, autonóm, gondolkodásra késztető platformot kínál. Ez mondható el Bartusz Labilitás című installációjáról is, amely több korábbi művéhez kapcsolódva, mint pl. a „... mindennapi kenyerünket”? (2001, Limes Galéria, Komárom), a Kvázi terek (2000-01) témájának és eszköztárának aktualitása mellett a kortárs művészet egyik ma meghatározó stratégiáját vállalja fel. A szimbólumok és metaforák alkalmazásával immár nem a társadalom átalakítását, nem „sorok közötti” olvasatot kínál, hanem nyíltan felvállal egy mindenkori hatalomtól független művész-értelmiségi platformot, amelynek fundamentuma az emberi élet értéke a konfliktus mindkét oldalán. A korábban szakrális közegben konfrontált fizikális és mentális teret (térszerkezetek), az egyén meditációra való késztetését, illetve elmélyülés iránti igényét (labirintus) új művében a letisztult forma, egyszerű, ám jelentéstartalommal felruházott anyaghasználat, az idő (vészes) múlásával akusztikusan kitöltött tér váltja fel, hogy alternatívát kínáljon elmélkedésre. Ez Bartusz György és a kortárs művészet egyik platformja, amely immár nem kivár, hanem napjaink valós kérdéseivel konfrontálja a tárlatlátogatót, s egyértelmű álláspontot fejez ki a mai mondializálódó, azaz értéksemlegességbe zuhanó világunkban.
(Galéria a Brämer-kúriában, A Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeuma – SZNM, Žižka u. 18, Pozsony, 2003. október 7.–november 2.)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.