Pozsony. Nem mindennapi lehetőséget kínál a mozgóképes kuriózumokat kedvelők részére a Bioscop és az indiai nagykövetség. Közösen rendeznek a Mladosť moziban november 21–23-án indiai filmnapokat. Ez az első alkalom, hogy Szlovákiában indiai filmnapokat tartanak.
Tradíciók árnyékában
Pozsony. Nem mindennapi lehetőséget kínál a mozgóképes kuriózumokat kedvelők részére a Bioscop és az indiai nagykövetség. Közösen rendeznek a Mladosť moziban november 21–23-án indiai filmnapokat. Ez az első alkalom, hogy Szlovákiában indiai filmnapokat tartanak. Pedig, ahogy a tegnapi sajtótájékoztatón elhangzott, India meglehetősen sokat költ a filmiparra: évente nyolcszáz film kerül ki a stúdiókból, ráadásul egy-egy filmről százas nagyságrendben készülnek kópiák, mivel földünk második legnépesebb országában hatalmas piaca van a mozgóképnek. Igaz, az indiai álomgyárakban is zömmel közönség-, vagyis tömegigényt kielégítő kommersz filmek készülnek, a művészfilmek – a gyártást és a nézettséget illetően – ott is alulmaradnak.
A Mladosť moziban látható öt film nem a legújabb termésből való, viszont valós képet fest az indiai ember életmódjáról, és némileg vázolja az indiai film sajátosságait, például, hogy a betétdalok – a jellegzetes indiai énekek – és táncos jelenetek még ma is elmaradhatatlan elemei a játékfilmeknek.
Az 1988-as Daasi (Rab) című filmből egy, a hagyományok rabságában élő nő sorsát ismerhetjük meg, akit a szegénység és a tradíciók arra kényszerítenek, hogy a nappali robot után éjszaka férfiaknak nyújtson erotikus szolgáltatásokat. A 27 Down (A 27-es számú vonat) című 1973-as produkció is arról ad képet, miként nyomorítják meg az indiai embert évszázados szokások. A főhős, Sanjay le akarja rázni a rákényszerített bilincseket, és fellázad apja ellen, aki előbb szakmát, majd feleséget választott neki. Az 1968-as Saathi (Partner) egy különös életutat mutat be: egy árva fiú sorsát, akit egy gazdag család fogadott örökbe. A dolgok jól alakulnak, a fiúból elismert orvos lesz. Ám szerelmi élete nem felhőtlen, nem mentes azoktól az áldozatoktól, amelyeket Indiában gyakran kell meghozni a kedvesért. Két lánytestvér életének ábrázolásával különböző világokat ütköztet egy családon belül az 1961-es Nazrana (Ajánlat) című film. Az egyik lány egyetemi hallgató, a másik kemény fizikai munkát végez, hogy megteremtse a család mindennapi életéhez szükséges anyagiakat. Egy gyilkosság és egy öngyilkossági kísérlet története a Baat Ek Raat Ki (Egy éjszaka története) című 1962-es film, amelyben a nyomozást gazdagon színesítik a zenés-táncos jelenetek. (tallósi)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.