Pozsony. A Kunsthalle LAB idei második kiállításán Oto Hudec kassai születésű, külföldön is elismert multi-mediális művész Szigetcso-port (Súostrovie) című pro-jektjét láthatja a közönség.
Teknősök vonulása
Pozsony. A Kunsthalle LAB idei második kiállításán Oto Hudec kassai születésű, külföldön is elismert multi-mediális művész Szigetcso-port (Súostrovie) című pro-jektjét láthatja a közönség. A több kortárs művészeti műfajt – videó, objekt, falfestmény – felsorakoztató kiállítás a migrációval foglalkozik.
A migráció, a jobb körülményeket nyújtó élettér keresése, az otthon maradottak és az elvándoroltak, vagyis az új hazában élő emigránsok közötti kapcsolat(tartás) a témája Oto Hudec új médiumokat kreatívan vegyítő kiállításnak. A Kunsthalle LAB – ahogy a nevében is benne van – a kortárs vizuális kifejezés laboratóriumaként mindig valami újszerűt nyújtó anyagot mutat be, amellyel nemcsak a betérő látogatók szembesülhetnek, hanem amely az utca emberével is kommunikál (a kiállítótér hatalmas üvegfallal néz az Sznf térre). Az üvegen át a járókelők is érzékelik a prezentált művészeti anyagot – ezúttal Oto Hudec projektjének köszönhetően egy más világ, a Zöld-foki-szigetek és Lisszabon egyik külvárosának stilizált motívumait.
Nem először foglalkozik a Kunsthalle a migráció problémájával. Tavaly tavasszal a Félelem az ismeretlentől (Strach z neznámeho) című nagyszabású nemzetközi kiállításán hazai, cseh, német, osztrák, román és lengyel művészek olyan alkotásokat mutattak be, amelyekkel a migrációra és az azzal összefüggő válsághelyzetekre reagáltak.
Oto Hudec konkrét helyzetet mutat be videóinak dokumentarista és falfestményeinek poétikus nyelvén, valamint helyi specifikumokat hordozó, erős hatású objektjeivel. Ezek a művészi vizuális közlésformák azt vetíti elénk, hogyan keresnek új otthont és milyen lehetőségeket találnak Európában a Zöld-foki-szigetekről a kontinensre érkező migránsok. A fiatal multimediális művész – akinek a párizsi Pompidou központban önálló kiállítása volt, és a neves intézmény gyűjteményében munkája is szerepel – a pozsonyi kiállításon olyan képzőművészeti pozíciókat mutat be, amelyeken az emigránsok hagyományos kultúrája és szociális helyzete is felismerhető, illetve lemérhető.
„Lisszabon Cova da Moura negyedét, ahol a bevándorlók élnek, a Zöld-foki-szigetek egyik, „szárazföldi” szigetének is nevezik – magyarázta kiállítása hátterét Oto Hudec. – A Zöld-foki-szigeteken maradt rokonok és a Cova da Moura negyedben élő bevándorlók erős kapcsolatot tartanak egymással. Az emigránsok zöme évente egyszer meglátogatja otthon hagyott családját. Ilyenkor a legjobb színben igyekeznek feltűnni, márkás ruhákban érkeznek, hogy erősítsék a felnövekvő nemzedék gazdag világról szőtt álmait. Az emigránsok számára azonban az európai élet olykor csalódással jár. Sokan nem találnak munkát, ezért lebontásra ítélt háztömbökbe veszik be magukat, illegálisan. A Szigetcsoport projekt az emigránsok és az otthon maradottaik életmódjáról, kapcsolatáról mutat be helyzeteket, ám egyben főhajtás is a hagyományos zöld-foki-szigeteki kultúra előtt” – mondta a művész.
A kiállítás domináns eleme két nagyméretű teknősbéka – a hazatérés szimbólumai. Páncéljukon apró kerámiaházacskák láthatók. Ezeket Lisszabon külvárosában élő zöld-foki-szigeteki emigránsok gyerekei készítették.
A kiállítás június 11-ig látható.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.