A Kalligram legújabb tematikus számának törzsanyagát a szlovákiai magyar doktoranduszokat és fiatal kutatókat tömörítő Kempelen Farkas Társaság idei konferenciáján, az irodalmi szekcióban elhangzott előadások alkotják.
Populáris regiszter
A science fiction történetének paradigmaváltásaiból kiinduló H. Nagy Péter előadása Philip K. Dick életművével foglalkozik, akit ma több kulturális paradigma (pl. tömegkultúra, cyberpunk, posztmodern) is klasszikusként emleget. Dick a klasszikus sci-fit és a cyberpunkot egymástól elválasztó új hullámnak a képviselője, s Ubik c. regénye H. Nagy szerint „horizontváltást jelez az ontológiai sci-fi történetében”. Tótfalvy Tamás Asimov Alapítvány-regényeit „társadalmi tézisgyűjteményekként” próbálja meg olvasni. Böhm Gábor a Star Treknek mint science fiction-univerzumnak az elemzésével kísérletezik, inkább mítoszként, mintsem utópiáként értelmezve a 24. században játszódó történetkomplexumot. Klapcsik Sándor a The Matrix című film kapcsán a valós és nem valós világok viszonyának három fő modelljét tárgyalja: az interpenetráció során a két világ szereplőinek szükségük van egymásra, a két regiszter átjárható; a szimulákrum modelljében a másolat eltörli az eredetit (pl. a gépi világ az emberit); a szimbiózis elmélete szerint pedig egymást kiegészítve működnek együtt. A sci-fi témához kapcsolódik Sz. Molnár Szilvia tanulmánya is, mely az időutazás fikcióit, a modern tudományok eredményeinek és a fikcionálásnak a kapcsolatából létrejött tudományos igényű imaginációt elemzi. A populáris regiszter másik jellegzetes műfajával, a krimivel foglalkozó Benyovszky Krisztián ezúttal Miroslav Petříčeknek az „elit” filozófia és a populáris kultúra kölcsönös önmegismerését szolgáló könyvét mutatja be. Kiemeli, hogy a jog, törvény, igazságosság kérdéseit boncolgató cseh filozófus a tudományos filozófiai szövegekkel egyenrangú forrásként kezeli a populáris irodalom termékeit, s könyve a detektívtörténet poétikai vonásainak bölcseleti reflexiójaként olvasható. Tímár Krisztina Rejtő Jenő regénye kapcsán az irodalmi-bölcseleti modernség alapproblémáját tárgyalja, a törvény szerepének problematizálásával a transzcendens autoritáshoz viszonyítva. Bényei Tamás James Bond alakjába sűrítve mutatja ki a hidegháborús nyugati társadalmon belül Anglia sajátos szerepét. Virginás Andrea a tömegkultúra nemi megalapozottságait vizsgálja, különösen azokat a kulturális gyakorlatokat, melyek a heteronormatív és a női-férfi dichotómia ellenében képesek új dimenziókat nyitni.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.