Kedvenc pozsonyi kocsmámban van egy szeparé, ahol egymás mellett lóg a falon Gustáv Husák és M. R. Štefánik fotója, velük szemben egy csehszlovák, egy kubai és egy szovjet zászló. A szeparét főleg az idősebb korosztály foglalja le szívesen, de a gyűlölt-szeretett elmúlt rendszer iránt mintha másutt is egyre nagyobb lenne a csendes nosztalgia.
Már minden történelem?
A pozsonyi Aréna Színházban két évvel ezelőtt Juraj Kukura ötlete alapján elkezdtek egy sorozatot, amelynek célja Szlovákia egykori meghatározó és máig vitatott történelmi egyéniségeinek a bemutatása. Az első „áldozat” Jozef Tiso volt, akit Marián Labuda formált meg nagyszerűen. Rastislav Ballek műve főleg az embert próbálta meg bemutatni, ezzel ellentétben Viliam Klimáček most bemutatott darabja a korra helyezi a hangsúlyt, s mintha Husák lelkivilágával, az egyébként is igen zárkózott politikus magántragédiáival nem tudna és nem akarna még mit kezdeni.
Gustáv Husák pályája ígéretesen indul, s a negyvenes évek második felében úgy tűnik, semmi sem állítja meg, hogy ne Csehszlovákia egyik vezető politikusaként szerepeljen. Jöttek a koncepciós perek, tíz év börtön, s minden elveszni látszott. De Husák nem adta fel, hallatlan energiákat mozgósítva egyre feljebb jutott ismét a szamárlétrán, s máig sem tisztázott körülmények között 1969-ben elfoglalhatta helyét a csúcson (amíg a közhiedelem úgy tartja, hogy Husáknak komoly szerepe volt a szovjet csapatok bejövetelében, addig ma már tudjuk, hogy Husák nem fogadta el az eredeti tervet, s neki köszönhető, hogy a Prágai Tavasz főszereplői nem jutottak bitóra, mint magyar sorstársaik 1956-ban), hogy több mint húsz éven át, egészen a rendszerváltásig vezesse az országot. Husáknak egy pillanatra sem ingott meg a hite a szocializmusban, még akkor sem, amikor évekig tartották embertelen körülmények között a különböző börtönökben, s barátait és sorstársait akasztófára juttatta a gottwaldi rezsim. Többször is elhangzik az előadásban az a gondolata, hogy ahol hibákat követtek el, azok emberi hibák voltak, és nem a rendszer hibái. Az Aréna színpadán (Tom Ciller díszlete) egy mozitermet látunk, bal oldalán egy pulpitussal, jobbra két mélyedést, amely óvóhelyként szolgál. S a földön rengeteg, régi újságpapírba becsomagolt alma, amelyek később egy almaprésben végzik. Két színész alakítja az első részben Husákot, Ján Gallovič és Marián Prevendarčík, akik közül az előbbi a lázadó, az elveiért halni kész mozgalmi embert ábrázolja, az utóbbi már kész megalkudni is. Kár, hogy (főleg az első részben) a családapa és magánember Husák szinte csak jelzésszerűen jelenik meg a színen, alig tudunk meg valamit arról az emberről, aki komoly lelkiismereti válságon megy keresztül, miután színész-rendező feleségétől elhidegül (Husáknak komoly komplexusai voltak a hozzá csapódó, igen művelt nőkkel szemben), viszont az asszony, amíg a férje börtönben ül, semmilyen fenyegetés ellenére sem hajlandó elválni tőle. Husák a hatvanas években lelkes híve a nyitás politikájának, és Dubčeknak (igaz, mi más is lehetne annyi szenvedés után), s ki tudja, hogy mi történhetett ott legbelül, hogy 1970-ben élére állt a normalizációnak, s most ő juttatott a meggyőződésükért börtönbe embereket. A szünetben 1968-as felvételeket láthatunk, s részleteket Husák akkori beszédeiből. A színpadra lépő Emil Horváth már egy teljesen más embert állít elénk, s megpróbálja az önmagával és párttársaival állandóan viaskodó, egyre inkább meghasonló embert megmutatni, aki ha már kifogy az érvekből, hogy önmagát meggyőzze, a történelemre hivatkozik. Azt az embert mutatja meg egy-egy pillanatra megrendítően, akinek már nincsenek barátai, legfeljebb munkatársai, aki a feleségével csak a taxiban találkozik, s aki, bár oly büszke a föderáció kikiáltására, már szinte csak csehül beszél. Emil Horváth ugyan még előad egy-egy lelkesítőnek szánt beszédet, néha még örül egy-egy gyermek látogatásának, de ereje és egészsége fogytával lassan kikopik a világból, és már csak a színpad jobb szélén üldögél egy moziszéken. Szemben tévéfelvételről az igazi Husákot látjuk, amint az évek teltével egymásba mosódnak az újévi beszédei.
Egy korszak véget ért. Husák belakatolja a moziterem ajtaját, bejönnek a pionírok (akik az előadás folyamán többször eljátsszák az aktuális tömeget is), levetik magukról a vörös nyakkendőt, és a mélybe dobják. Szabadok vagyunk.
Václav Havel egy 1975-ös nyílt levelében az emberek között uralkodó félelmet kéri számon az elnökön. 2006-ban látszólag miénk a világ. Mindenki szabadon mondhatja a magáét, nyugodtan a képébe vághatjuk az aktuális főnöknek, ha gondunk van vele, korlátlanul nyakunkba zúdulnak új, ordasabbnál ordasabb eszmék, s mi mégsem félünk attól, hogy mit hoz a holnap. Szabadok vagyunk?
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.