Kisebb dél-szlovákiai felolvasókörúton, író-olvasó találkozókon vett részt az elmúlt napokban Podmaniczky Szilárd a Magyar Köztársaság Kulturális Intézetének meghívására. Az olvasók Léván, Pozsonyban és Dunaszerdahelyen találkozhattak és tölthettek vele egy kellemes délutánt vagy estét.
Humorral átszínezett világok
Bár az est fókuszában az író legújabb kötete, az Idegpályáim emlékezete állt, Németh Zoltán – akinek szintén egyik kedvenc szerzője Podmaniczky – dióhéjban a pályaképet is felvázolta. Elmondta: még egyetemista korában figyelt fel a „groteszk, abszurd, különös hangulatot árasztó“ írásokkal jelentkező szerzőre, és már nagyon várta az első kötetét, amely végül 1993-ban Haggyatok lótuszülésben címmel jelent meg. Irodalomkritikusunk szerint a Podmaniczky-szövegek sikerének egyik titka az, hogy „tele vannak nyelvi poénokkal, és ezek megfogják az olvasót”. A nyelvi poénok, a humor, az irónia, az önirónia a további köteteiben, az 1996-os Megyek egy kört az alvázon, az 1999-es Képeslapok a barlangszájból, a 2003-as Feltétlen emberek vagy a legutóbbi, Idegpályáim emlékezete című munkáiban is nagyon fontos szerephez jutnak. Németh Zoltán elárulta, neki a Képeslapok a barlangszájból az egyik nagy kedvence, amely „nagyon érdekes, rövid, prózaszerű, prózaversszerű darabokból áll”. Ezeknek a rövid, három-négy sorból álló szövegeknek Németh új műfajmegjelölést is kitalált: „haiku-novellák”. „Az az írástechnika fogott meg engem, ami a Thomas Bernhard-i szövegalakítás felé mutat. Nagyon érdekes, hogy Thomas Bernhardnál a gyűlölet volt az, ami mozgatta a szövegeket. Az utálat Ausztria iránt, a környezete iránt, Podmaniczkynál pedig a monotematikus, monomániás szövegek épphogy nem a gyűlöletről szólnak, hanem arról, hogy a világot a humor, a vicc, a nyelvi poénok által színezi át.” Németh Zoltán természetesen az író legutóbbi kötetét, az Idegpályáim emlékezetét is elemezte, erre azonban egyrészt helyhiány miatt, másrészt azért sem térek ki részletesen, mivel a könyv kritikáját hamarosan olvashatják Penge című rovatában.
A beszélgetés során később kiderült, hogy Podmaniczky Szilárd azon kortárs magyar írók közé tartozik, akikhez nem áll annyira közel a foci, helyette inkább a horgászatnak és az úszásnak hódol. Elárulta azt is, hogy egészen fiatal kora óta ír, ez amolyan mentális szórakozás volt a számára, de soha nem az irodalomnak írt. „Egy idő után azonban nyilvánvalóvá vált, hogy akaratom ellenére íróvá lettem, és akkor könyveket kellene írnom” – mondta. A munkáira jellemző nyelvi poénok, a humor és az irónia margójára megjegyezte: „Ha az ember ennyi könyvet ír, szereti magát írás közben szórakoztatni.” A Képeslapok a barlangszájból óriási sikere őt magát is meglepte, mert ezeket a „haiku-novellákat” eredetileg amolyan ujjgyakorlatként írta. Rokonszenves az általa megfogalmazott ars poetica is: „Szeretnék olyan alternatív világokat megjeleníteni, amelyekben jó élni.”
Podmaniczky Szilárd nem csupán könyveket ír, hanem egy különleges vállalkozásba is belevágta a fejszéjét. Testvérével, Zsolttal létrehozták a Podmaniczky Művészeti Alapítványt, és saját kiadásban jelenteti meg könyveit, majd „elindulnak olvasókat keresni hozzájuk”. E lépést, mint mondta, az indokolta, hogy „az utóbbi években azt a tendenciát láttam, hogy a kiadók hatalmas energiákkal adnak ki könyveket, de a könyveknek nincs utóélete. Van, hogy csak 100 példányt adnak el egy könyvből.” Szerinte azok az írók, akikre a kiadó nem szán reklámot, nagyon nehéz helyzetben vannak. Ezt szeretné kiküszöbölni egyrészt ezzel az alapítvánnyal, másrészt a honlapjával is, amely szerinte nagyon hasznos dolog: „Tudunk beszélgetni az olvasóimmal, és értesíteni tudom őket arról is, ha megjelenik egy új könyvem”. Amiről, teljesen érthető módon, a Podmaniczky-rajongók nem szívesen maradnának le.
PODMANICZKY SZILÁRD A VÁMBÉRY KÁVÉHÁZBAN
Az író könyvét a dunaszerdahelyi Vámbéry Irodalmi Kávéházban Grendel Lajos mutatta be. Az Idegpályáim emlékezetéről Bakos András írt elsőként kritikát: „Komolyan vett és komolyan vehető írói és mérnöki munka eredménye az Idegpályáim emlékezete című novelláskötet, amely nem szerényen, hanem tárgyilagosan viseli az alcímet: Novellák falusi gyerekkorról. A falu az a hely, ahol szinte bármi megtörténhet az emberrel: egyik nap dinnyét szedetnek vele, máskor megkergeti egy vérszomjas tehén, vagy a szomszéd felajánlja, hogy szívesen elviszi magával a városba, a fürdőbe; csak útközben derül ki, hogy a gyerek nem tud úszni, és akkor hirtelen nagyon egyedül lesz. Podmaniczky olvasója mindig a döntő pillanatokban ismer önmagára, nevet vagy mosolyog, melegség önti el: mint a papírsárkány készítése közben. „Kezembe vettem a körömollót, ráhúztam az ujjamra, hogy díszeket vágjak az archoz, és ezzel a mozdulattal leültem a fűbe. Melegség öntött el, jól és gyorsan, azt hittem, rám tört a boldogság. De nem addig volt az. Tövig fúrtam combomba az ollót.” Grendel Lajos Kossuth-díjas író kérdéseire válaszolva megtudhattuk, hogy Podmaniczky Szilárd a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán matematika-fizika szakos diplomát szerzett, de mivel egyre erősebben kezdte foglalkoztatni az írás, ma már teljesen az irodalomnak szenteli az életét. ĺrásai rendszeresen jelennek meg többek között az Élet és Irodalomban, a Magyar Hírlapban, a kecskeméti Forrásban. Szívesen teremt személyes kapcsolatot az olvasókkal, akik az író szájából hallgathatják a vers és a próza közt egyensúlyozó rövid írásokat. (N. E.)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.