Jókai Anna elsősorban prózaíróként ismert és elismert. Virágvasárnap alkonyán című könyve azonban verskötet, műfaja szerint egész pontosan versimák gyűjteménye.
Hiányos név egy csúnya paneliskolán?
A kötet legsikerültebb darabja a Mezey Katalinnak dedi?kált Nagycsütörtök, melyben ha nem is érzékelhető Dsida Jenő nagyszerűsége, mégis megjelenik a hiteles intimitás szépséges találkozása a transzcendenciával.
Jókai Anna versei szemernyi kétséget sem hagynak az olvasóban a szerző nemes céljait és szándékait illetően, de ez a túlzottan megjelenített nyilvánvalóság egyszerűen a komolyan vehető költészet lehetőségét is megkérdőjelezi. Ezt még meghatványozza a saját életmű?véről szóló versek jelenléte. A nyitó- és a záró vers például ilyen: „ – mi leszek, ha nagy leszek? / – színésznő vagy apáca / de mindenképp írok remeket / a világ csodál majd s szeret” – zengi az Optimista pesszimizmus c. darabban. Miután a könyvet végigolvassuk (nem kis megerőltetés), még abban sem vagyunk olyan biztosak, hogy a fent említett költemény legpesszimistább látomása is beigazolódik, vagyis hogy e kötet szerzője, „ha már nem lesz”, egyáltalán esélyt formálhat arra, hogy „egy keskeny utca (legyen) az omló városszélen” vagy „hiányos név egy csúnya paneliskolán”. Persze, az is lehet, hogy itt csak szerepversről van szó, akkor viszont a humorral van baj.
(Jókai Anna: Virágvasárnap alkonyán, Széphalom, 2004.)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.