Joggal pirul, szégyenkezik, esik zavarba vagy süllyed el az az értelmiségi, aki még nem olvasott Tandori-verset. Tandori Dezső ugyanis a magyar nyelv egyik legnagyobb mágusa, a posztmodern magyar költészet megújítója, minden idők egyik legszellemesebb és legeredetibb költője.
Hc3
Bedecs László válogatásában a roppant gazdag, szinte áttekinthetetlen életműből (állítólag volt olyan év, hogy Tandori 8 könyvet publikált) mindössze egy szerény verscsokor olvasható az AB-ART Kiadó kissé romantikus című, és Tandori világával inkább ironikus viszonyt létesítő „legszebb versei” sorozatában. Heterogén, tarka a válogatás, s inkább boldog, nosztalgiázó visszaidézésre alkalmas, mint első ismerkedésre. Tandori mindig határozott szerkesztésű, koncepciózus, de gyakran eltérő poétikai megfontolásokat érvényesítő köteteket tett le az asztalra.
A magyar bölcseleti líra egyik döbbenetes remekműve a Hommage, jól példázza Tandori viszonyát a magyar líratörténeti hagyományhoz, illetve a létszorongatottság központi élményének megnyugtató feldolgozhatatlanságát. Szép ellenpontot alkot e verstípussal a marginalizált szófajok jelentésességére fókuszáló olyan kísérletek, mint A damaszkuszi út, mely mindössze két sorból áll: „Most, mikor ugyanúgy, mint mindig, / legfőbb ideje hogy.” Íme, lehet verset írni főnév és ige nélkül is, és nem is akármilyet. Az ehhez hasonló nyelvi meglátások költészet?esztétikai hasznosíthatóságára a korábbi magyar líra nem figyelt fel. A sakklépésekből is így képződik költészet, A betlehemi istállóból egy kis jószág kinéz című közismert költemény mindössze három írásjegy: Hc3. A tér itt sem egyszemélyes, a tér a másik meglelésére irányul és kizárólag a másikkal folytatott kommunikáció burka.
Bedecs válogatása jelentős mértékben fókuszált a verebes Tandori-korszak remekeire: a szinte verses regénnyé összeálló lírai alapkarakterű történet az emberi szolidaritás olyan misztikus regisztereit nyitja meg, és a madárlét olyan konok sorsunkra vonatkoztatását élteti meg velünk, mint mondjuk a mániákus, olykor a köznevetség tárgyává is tett Olivier Messiaen madárhangokon alapuló pazar zenéje.
Méltán került a válogatásba a legendás Paper Star mellé a Kalligram folyóirat felkérésére született folytatás, az indulatos, izzó, ugyanakkor Tandori késői költészetének minden lényeges vonását magán viselő Paper Star II.
A kötetet Bedecs László kitűnő, esszéisztikus portréja zárja.
(Tandori Dezső legszebb versei, AB-ART, Pozsony, 2007.)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.