„A művésznek szeretnie kell az életet és a világot; feladata pedig az, hogy megmutassa másoknak, milyen is a valóságban” – fogalmazták meg Bertold Brecht szavaival célkitűzéseiket másfél évtizeddel ezelőtt a Fotóhónap elnevezésű rendezvény megálmodói. Tegyük hozzá: nagyon merész álom volt ez, még a rendszerváltást követő időkben is.
Gondolatok a Fotóhónap kissé hamis záróakkordjairól
Hol vannak ebben az „önkutatásban” fotóművészeink? Időnként úgy tűnik, hogy holtvágányon, mert míg külföldön egyre jobb nevet szereznek maguknak, a hazai közönségnek évente alig egy-két alkalommal nyílik lehetősége munkáik megismerésére.
Az „egy” a Fotóhónap. A tizenötödik mérlege
Több mint harminc helyszínen közel negyven kiállítás – vonható meg az idei Fotóhónap mérlege, ami önmagában még semmit sem mond, ám ha hozzátesszük, hogy a tárlatok megtekintőinek száma tízezres nagyságrendekben mérhető, a rendezvény máris súlyt kap.
Hogy ebből mennyi a fotóművészet iránt valóban érdeklődők, a kiállításokat tudatosan keresők száma, sosem fog kiderülni, hiszen számos tárlatot kávéházakban, művelődési intézmények előcsarnokaiban rendeztek be, ahol sok a véletlenül betévedt vendég. Meglehet, a rendezők célja éppen ezek megszólítása volt.
Csalódottak lehetnek viszont azok, akik a Fotográfia Közép-európai Házát keresték a pozsonyi belvárosban. Ennek ünnepélyes átadását a szervezők és a főváros önkormányzata november 3-ára ígérte, ám a felújítási munkálatok késése miatt erre csupán december derekán kerül sor. Bár a tárlatok megtekinthetők, kissé zavaró lehet az ember lába alatt szorgoskodó építőmunkások hada. A háromszintes épületben kiállítótermek, fotográfiai szakkönyvtár, klubhelyiség és művészkávéház nyílik majd; az pedig a városvezetés pozitív hozzáállását jelzi, hogy az ügyben érdekelt polgári társulás rendelkezésére bocsátotta az épületet.
A rendezvénysorozat sikerességének mértékét csökkenti némileg az is, hogy néhány kiállítás – számomra ismeretlen okokból – nem volt megtekinthető. Hosszú időn át rács fedte a városközpontban található Művészetek Házában lévő kiállítótermek bejáratát, pedig itt a kortárs tényfotográfia egyik legjelentősebb képviselője, James Nachtway állított ki. Többen – főképp külföldiek – pedig azt hiányolták, hogy a tárlatvezetők szinte semmilyen információkkal nem tudtak szolgálni. „Ez van, tessék megtekinteni” – tárták szét karjaikat, és igazuk lehetett; végül is beszéljenek magukért a képek...
Ha jó a vége...?
Mindent egybevetve mégis sikeresnek nevezhető az idei Fotóhónap, hiszen aki odafigyelt, újabb értékekre bukkanhatott a múlt nagy kincseskamrájában.
Láthattuk például a 20. század elején az Erdőháton élt, bécsi születésű festőművész, Engelbert Pinkalský fotográfiáit, melyek valóban egy képzőművész alaposságával tárják fel a századelő falusi életének mindennapjait. Talán az ő életművét gondolta tovább a hazai fényképészek egyik kiválósága, Tibor Huszár, aki a fénnyel való portréfestés nagymesterének is tekinthető. Az élet árnyékos, mégis megkapó oldalát mutatta be a Salzburgi Múzeum kortárs fotógyűjteményéből „Megörökített történetek a haza és az emigráció között” címmel összeállított tárlat, és előkerült a kilencvenes évek elején indult, nagynak is nevezett generáció néhány elveszettnek hitt tagja, akik a költészet, fotográfia és zene közötti határokat nemes egyszerűséggel felszámolták.
Ha néha döcögve is, de jó úton halad a Fotóhónap szekere – nyugtázhatom, tartva továbbra is az állítást, hogy az év rendezvényei közül feltétlenül ez az egyik, amelyikre érdemes odafigyelni.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.