<p>Az utóbbi évtized talán lekompaktabb, legösszeszedettebb, legmagasabb művészi szintet elérő évadaként értékelte a 2016/17-es szezont Tóth Tibor igazgató a Komáromi Jókai Színház tegnapi évadzáró társulati ülésen. Némi hiányérzete abból adódik, hogy a művész-színházi előadások sikere a közönség körében elmarad a remélttől, a megérdemelttől.</p>
Erős évadot zárt a Jókai Színház
Emiatt mérlegelni kell, hogy tervezhet-e a színház az elkövetkező években is hasonlóan tömény művészszínházi évadot – jegyezte meg a direktor, aki annyit már most elárult, hogy a következő, 65. évad némileg nézőbarátabb lesz a hátunk mögött hagyottnál.
„Az idei évad a társadalmi megosztottság kérdéskörét járta körül, azt a nagyon is jelen lévő problémát, amely meghatározza mindennapjainkat, s mely egyre nagyobb méreteket ölt közösségünkben – mondta Tóth Tibor. – Az ügynök halála az egzisztenciális helyzet felől közelítette meg a kérdést, a társadalom és az egyén viszonyát. Székely Csaba Bányavakság című tragikomédiája a nemzetiségi kérdésnek – a román–magyar viszonynak tartott görbe tükröt. Ibsen A nép ellensége című színműve az egyén és a tömeg szembenállását, konfliktusát tárta elénk. A Rómeó és Júlia arról mesél, miként esik áldozatul négy fiatal egy meg nem nevezett, tehát felettébb irreális társadalmi viszálynak. Heltai Jenő bohózata, a Naftalin ugyan nem egyenes ágon kapcsolódik ehhez a kérdéssorozathoz, mégis fel-felbukkan benne néhány rokon motívum: görbe tükröt tart, mire vagyunk képesek csak azért, nehogy leleplezzék stiklijeinket. Az évad utolsó bemutatója, a Címzett ismeretlen pedig azt a megrendítő folyamatot vázolja fel, ahogyan egy barátságba beférkőzik egy eszme, s nem hagy teret többé az emberségnek.”
Az évadzárón kiosztották a legtöbb előadásban szereplő színészeknek járó Színészrobot díjat: a színésznők közül Holocsy Krisztina (100 előadás), a színészek között Szabó Viktor (109 előadás) vitte el a pálmát, a legjobb műszaki dolgozó, azaz a Legjobb Robotoló pedig Nagy László ügyelő lett. Idén a Ferenczy Anna-díjat Tóth Károly vehette át, aki a jövő évadban már nem lesz a társulat tagja, de vendégművészként láthatja még őt a komáromi közönség. A fiatal színművésznek az alapító, Ferenczy Anna adta át a díjat. (Az elismerés sorsáról döntve a művészeti társulat szavaz az évad legemlékezetesebb alakítását nyújtó kollégáról – Tóth Károly Az ügynök halálában Biffet, A nép ellenségében Billinget, a Rómeó és Júliában Tybaltot, a Naftalinban pedig Laboda Pétert formálta meg.)
A végére néhány statisztikai adat: az elmúlt színházi évadban 7 saját bemutatót tartott a Jókai Színház, az öt nagyszínpadi, felnőtt előadás mellett egy mese- és egy stúdiódarabot vitt színre. A 104 saját előadásból 38-at Komáromon kívül mutatták be, emellett 31 vendégelőadásnak adott helyet a színház. Ezekre az előadásokra összesen 44 033 néző váltott jegyet.
Címzett ismeretlen – a stúdióban
A Komáromi Jókai Színház utolsó bemutatója a 2016/2017-es évadban a Vasmacska Stúdiószínpad terében készült. Témája, konfliktusa is intim: két ember barátságának felbomlása, árulás és bosszú. Az előadás egyben pontot tesz annak a gondolatmenetnek a végére, melyet a színház az évad vezérmotívumaként meghirdetett. A társadalmi megosztottság kérdését modellszerűen követhetjük végig: hogyan roncsolódnak a kapcsolatok pusztán azért, mert két ember másféle szellemiséget vall a magáénak.
A Címzett ismeretlen – Kathrine Kressmann Taylor levéldrámája – két német férfi barátságának a története. Max és Martin az első világháborút követően emigrált Amerikába, ahol közösen nyitottak és futtattak fel egy galériát. Martin azonban odahagyva az amerikai életet családjával hazatér Németországba, ahol Adolf Hitler épp hatalomra jutott. Martint fokozatosan szippantja be a hitleri ideológia, amit az Amerikában maradt, zsidó Max nem tud értelmezni.
Kathrine Kressmann Taylor folytatásos levélregénye először 1938-ban látott napvilágot az amerikai Story Magazin közlésében, egy évvel a második világháború kitörése előtt. Mivel abban az időben még Amerikában sem igazán lehetett nőként sikeresen publikálni, a férje, Kressmann Taylor nevén jelent meg a mű. Ma már Taylort látnokként emlegetik, műve meghódította Európa és a Broadway színpadait.
A komáromi előadásban, melyet Upor László fordítását felhasználva Harsányi Sulyom László rendezett, Maxot, az Amerikában élő zsidó műkereskedőt Tóth Tibor, a Németországba hazatérő Martint Rancsó Dezső formálja meg. A díszletet és a jelmezeket Kiss Gabriella tervezte, dramaturgként Zsigó Anna működött közre a produkcióban.
A Címzett ismeretlen ma, holnap és pénteken 19 órai kezdettel látható a Vasmacska Stúdiószínpadon. (k)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.