A történelmi személyiségek általában nem menekülnek meg attól, hogy időről időre aktuálissá ne váljanak. Ilyenkor előrángatják őket a feledésből, leporolják, szalonképessé teszik, és a satnya utókor elé állítják, követendő példaként. Rákóczival ez nem először (és nyilván nem utoljára) fordul elő.
Egy este Rákóczival
ĺme az aktuálissá válás hátulütője: nem kell, hogy jó legyen a mű, elég, ha Rákócziról szól. Megteszi Szigligeti Ede nem épp legsikerültebb történelmi drámája is. A szerző mentségére legyen mondva: ő is beleesett annak idején az aktuálissá válás csapdájába. Nem volt fontos, hogy jó művet írjon. Elég volt, hogy a mű a fejedelemről és a szabadságharcról szól. A Szigligeti-féle Rákóczi-darab ősbemutatója ugyanis 1848-ban volt. Hogyne tetszett volna az akkori közönségnek?
Az újra előszedett, leporolt dráma a mostani közönségnek is tetszett. Volt neki hangulata. A színpadkép, melybe szervesen beletartozott a Rodostói ház fala, az alkonyat, a szabadtéri előadás varázsa, a pazar kosztümök, az előadást megelőző tárogatókoncert mind-mind hozzájárult, hogy a darab jó benyomást keltsen a nézőkben, a kényelmetlen lócák, az esti hideg és a maratoni hosszúságú első felvonás ellenére.
A színészek próbálták kihozni szerepükből, amit csak lehetett, igazán nem rajtuk múlt, hogy a műben nem voltak jellemek, jellemfejlődés meg még úgy se. Rákóczit taktikázó, alakoskodó embernek ismertük meg, akár mai politikusnak is beválhatott volna, a többi szerepből meg legfeljebb egy-egy tulajdonság ugrott elő. Zrínyi Ilona fennkölt volt, Károly becsületes, a francia titkár kétszínű, Amália szerelmes, Lehmann önfeláldozó, a szó legmélyebb értelmében, Knitellius pedig kapzsi. Ezzel nem is lett volna semmi hiba, ha a darabban lett volna ennyi tulajdonsághoz elegendő drámai feszültség. De nem volt, hiszen csupán párbeszédes Rákóczi-életrajzot láttunk, nem pedig igazi színpadi alkotást.
A színészek az adott körülmények között megtették, ami tőlük telik. A szabadtéri színjátszás nehézségei által korlátozva maga a színpadi mozgás is egysíkúbb volt. Érdekes színfolt volt az előadásban a Rákóczi hitvesét, Amáliát alakító Kascsák Dóra friss, zeneileg is képzett hangja. Sokat emelt az előadáson a Knitelliust megformáló Havasi József remek arcjátéka is, mellyel feledtette jellegzetes és bosszantó „kassai tájszólását”. Pólos Árpád, Rákóczi veje szintén rátalált a figura karakterére. Nem túl nagy szerepe ellenére nagyot alakított a besúgóvá váló titkár, Benkő Géza is, valamint a börtönparancsnok epizódszerepében Richtarcsík Mihály. Az említettekből is látszik, hogy a Thália Színház saját foghíjas társulata pótlására minden eszközt bevetett, Komáromtól Egerig, a konzervatoristáktól vagy a kassai opera magyar tagjaitól a rendezőaszszisztensig, aki élt és mozgott, mind színpadi szerepet kapott. A címszerepben Bocsárszky Attila egyes pózaiban inkább a Fösvény Harpagonjára emlékeztetett, kicsit parodisztikusra fogva a fejedelem alakját. A nagyon hatásos színpadi záróképen rontott az is, hogy a szélfútta zászlót Rákóczinak az eskütételkor nem sikerült rögtön a markába kaparintania. A zárásra elénekelt Boldogasszony anyánk viszont meghatotta a nézősereget, és jó befejezésnek bizonyult.
A rendezői ötletek közül érdekesnek találtatott az álarc felhasználása, bár talán kissé szájbarágósan közvetítette a nézőnek, melyik szereplő mikor nem viselkedik őszintén. Hozzáadott értékként szolgált a darabban azonban az a tény, hogy volt szereplő, aki felismerte a partner álarcát, és levetésére kényszerítette, volt, aki pedig nem látott át rajta, azaz bedőlt a másik taktikájának. Megindító volt a vak igric (Tóbisz Titusz) epizódokat összekötő megjelenése és éneke, mellyel egyes életszakaszok zárultak le Rákóczi életében. Jók voltak az egyes apró néma jelenetek is, ahogy Amáliát megkörnyékezte a börtönőr, vagy ahogy Knitellius nézett dugiban a pohár fenekére.
Összességében véve egy átlagos darabot láthattunk, ötletes és precíz megrendezésben (Pinczés István), pazar kosztümökkel (Molnár Gabriella), gyönyörű díszlettel (Bényei Miklós), hatásosan kihasználva a helyszín adta lehetőségeket, kinek-kinek képességeihez mérten jó színészi játékkal. A kihangosítás nagyszerűen működött, az égiek pedig kegyesek voltak, csupán egy párperces záporral ijesztették meg a nézőket.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.