Anthony Minghella az a rendező, akiért a néző szívesen ül be a moziba. Mi magyarok különösen, mivel valahogy „szeret bennünket”: elvitte Hollywoodba Sebestyén Márta dalát, egyben a sivatagkutató Almásy László gróf romantikus szerelmének és tragikus balesetének történetét - mindkettőből világsiker lett Az angol beteg című filmnek köszönhetően.
Bűnös viszonyok kóbor rókával
Minghella szenvedélyes mesélő. Olyan képeket fest történelmi kulisszákról, úgy bontja ki az emberi mélységet, olyan képességgel szerzi meg magának a nézőt, mint ahogy a nagy klasszikus romantikus regényírók szóban megelevenítve tették ugyanezt.
Jude Law kedvenc színésze lett Minghellának, minden bizonnyal azért, mert megbízhat benne, nyugodtan támaszkodhat rá, hiszen történelmi vagy kortárs figurákat egyaránt magával ragadó eleganciával és mélységgel jelenít meg. Itt is visszafogottan játszik egy sikeres műépítészt, aki két nő és két anya között keresi önmagát – de ne szaladjunk ennyire előre.
Bűnös viszonyok című filmjével a rendező elhagyta a megkönnyeztető, múltba merülő vadromantikát, a mába érkezett, a mai London egyik legkorszerűbben fejlődő modern negyedébe, s bár nincs benne háború, a háborús motívum ott kísért a háttérben, igaz, csupán sejtetőn és a néző képzeletére bízva. Will építészirodáját rendszeresen kirabolja egy banda, s mivel a rendőrség nem jut a különös módon behatoló tolvajok nyomára, ő maga veszi kezébe a dolgokat. Közben egyéb eseményekkel váltakozó képekben megismerjük Will környezetét: svéd bevándorló élettársát, Livet (Robin Wright Penn) és annak autista kislányát, aki csak akrobatikus tornagyakorlatok révén kommunikál a külvilággal. Az említett egyéb eseményekként pedig közbevágott epizódokban megismerjük Amirát (Juliette Binoche), a bosnyák bevándorló anyát, és annak kamasz fiát, Mirsadot (Rafi Gavron), aki különös akrobatikai képességeinek köszönhetően a parkour nevű extrém sportot űzi. Ugyancsak délszláv menekült rokonai arra veszik rá a fiút, hogy megmássza Will hatalmas vaskonstrukciós irodaépületét, és a tetőn keresztül bejutva kikapcsolja a riasztót, hogy aztán kirámolhassák a számítógépparkot. Will fagyos kapcsolatban él Livvel, aki próbálja szeretni lányát, de nem igazán megy az érzések egymásra találása. Aztán Will a betörésen ért Mirsad, azaz Miro nyomába eredve megismeri Amirát, aki varrónőként dolgozik, s imádja gyermekét, és mindent megtenne érte, még szerelmet is hazudna Willnek, csak hogy a fiú megmeneküljön a börtöntől. A magánnyomozás közben, mialatt Will Miróval is találkozik, és egyre bonyolultabb összetartozássá gabalyodnak a viszonyok, megjelenik egy – úgyszint a keleti blokkból érkezett – zakkant prostituált is, aki szintén bezavar Will érzelmeinek káoszába. Apropó: feltűnik egy róka is, mintha csak Will érzelmi kóborlásait jelképezné. Minghella a dramaturgiával kész pszichológussá, látnokká teszi a nézőt, érezni-tudni lehet a viszonyok sejtelmes bemutatásának kezdetén, hogyan alakulnak majd a kapcsolatok: ez nem hiba, hanem annak az eredménye, hogy beleélősen életszerű az emberi viszonyulások-viszonyok felvezetése-ábrázolása. Milyen nagy jellemábrázoló, mágikus erejű rendező kell ahhoz, hogy felmentesse velünk a bűnöst – Mirsad alakját. (Igaz, ehhez Rafi Gavron szuggesztív játéka is nagyban hozzájárul, nem véletlen, hogy Angliában a legígéretesebb tehetség díjára nevezték.) Minghella ezúttal nem nagy tablókból építkező klasszicizálón elbeszélő filmet tett le az asztalra, hanem szakítva saját hagyományaival, „mindössze” egy bonyolult élethelyzetet mutat fel arról, hogyan bicsaklanak meg kapcsolatok, hogyan alakítanak a véletlenek sorsokat. Érdemes megmerülni ebben az érzelmi zavarodottságban, s elgondolkodni a „bűnös viszonyokon”.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.