Nemcsak a csehek és a németek békés együttéléséről van szó, az évszázados konfliktussorozat lezárásáról. Az újjáformálódó Európai Unió jövőjéről is, meg nem különben érintettek vagyunk mi, magyarok. Magyar Köztársaságnak és a több részre tagolt nemzeti közösségnek egyaránt nem közömbös e probléma.
Németek, csehek, magyarok
Talán e vázlatos problémajelzésből is kitűnik: a cseh–német kiegyezés a bővített Európai Uniónak ugyanolyan jelentőségű kulcskérdése, mint vagy fél évszázada a francia–német ellenséges szembenállás felszámolása volt. Schröder és Špidla, természetesen és helyeselhetően, nem történészek, hanem praktikus politikusok módjára cselekszenek és nyilatkoznak. Ám az ő helyénvaló békítő gesztusaik azért nem feledtethetik, hogy Miloš Zeman nem a levegőbe beszélt, még akkor sem, ha nem mérte fel – és politikusként ez, persze, kötelessége lett volna –, hogy milyen darázsfészket bolydít fel. Megint egy magyar vonatkozás, amelyre – ebben biztos vagyok – Zeman álmában sem gondolt. Az első világháború utáni békerendszer felbomlása éppen a kezdeményezők, az angolok és a franciák jóváhagyásával foszlott szét Münchenben. Az sem kétséges, hogy a szudétanémet fasiszták, azaz Heinlein és a szlovákiai magyar pártok kapcsolatban álltak egymással. Segítették egymást Csehszlovákia felbomlasztásában. Finoman szólva: retrográd rendszerekhez csatolták a német és a magyar kisebbséget, amiért aztán, a második világháború befejezése után igen borsos számlát kellett kifizetni. Ám ki fizette ki ezt a számlát magyar részről? Például a szlovákiai magyar kisebbség, sőt a baloldal, például a kisemberek... Hiszen közismert, hogy a szlovák közegben kicsi volt a baloldal támogatottsága, míg a magyar kisebbségnek ez volt a reménye.
Mindezeket a tényeket azért érdemes átgondolni, mert, például, a cseh történettudomány egyik nesztora, az idén hetvenhárom éves Robert Kvaček határozottan állítja, hogy a masaryki köztársaságnak egészen Hitler hatalomra jutásáig semmilyen konfliktusa nem volt a weimari Németországgal, sőt a szocialista Ausztriával ugyancsak baráti-szövetségesi kapcsolatokat ápolt. Kvačeknek abban is igazat kell adnunk, hogy nehéz lenne demokratikus államoknak nevezni – persze Csehszlovákia kivételével – a Kis-Antant többi tagállamát, azaz Romániát, Jugoszláviát, de – hivatkozik erre a cseh történész is – még a Trianon revízióját követelő Bajcsy Zsilinszky Endre is elismerte, hogy a magyar dzsentriuralomnál mégiscsak enyhébb és nagyobb társadalmi mozgásra nyújt teret a parasztságot, mint osztályt előnyhöz juttató román, illetve szerb állam. Szóval a cseh történész Hitlertől és Horthytól eredezteti a csehszlovák államon belüli nemzetiségi békétlenség okát. Mert – szerinte – ezek a konfliktusok nem igazán nemzetiségi, hanem sokkal inkább az úgynevezett anyaországok által indikált és bőkezűen fizetett irredenta mozgalmak tevékenységének voltak betudhatók. Ők viszont a csehszlovák demokráciát tekintették tűrhetetlen ellenségnek. Ha ez igaz, akkor egyet kell értenünk a politikusokkal: mivel kikapcsolódtak, vagy – az EU rendszerében – ki kell kapcsolódniuk az ilyen indíttatású mozgalmaknak, elegendő a politikusok kézfogása. Valami szimbolikus gesztus, hogy a Beneš-dekrétumok már nem érvényesek, de vagyont vissza nem adunk, s talán meg kellene vizsgálni a német tulajdonba került korábbi cseh vagyonok kérdését is.
Milyen szép is lenne, ha ilyen egyszerű lenne a probléma megoldása. Nemrég olvastam Eduard Goldstücker posztumusz kiadott emlékiratait (Vzpomínky 1913–1945). Goldstücker kassai fiú volt, aki később nemcsak a prágai német irodalom és kivált Franz Kafka egyik legjelesebb tudósa lett, hanem 1968-ban a Csehszlovák ĺrószövetség elnöke is, akit Husákék másodszor kényszerítettek emigrációba – először a németekkel kollaboráló Emil Hácha – és a rendszerváltás után térhetet haza meghalni. Göldstücker 1934-ben került egyetemi hallgatóként a cseh fővárosba, ahol akkor két Károly Egyetem létezett: egy német és egy cseh. Ő a cseh egyetemre járt és arra kellett visszaemlékeznie vagy fél évszázaddal később, hogy állandó volt a nacionalista gyűlölködés (a masaryki demokráciában!) a német és a cseh egyetemisták között. Hadd idézzem Goldstückert, mint koronatanút: „1989 novembere után sokat beszélnek és írnak úgy Prágáról, mint három kultúra városáról, mert az európai szellemiség megteremtette a csehek, a németek, a zsidók együttélését. A valóság nem volt ennyire idilli...” Annyira nem volt idilli, hogy Goldstücker, mint német szakos egyetemista gyakorlatilag nem tudott érintkezni a város német részével, és (mint ateista szlovákiai zsidó, aki Kosztolányi zseniális műfordításkötetéből, a Modern költőkből magyarul tanulta a világirodalmat, Karel Čapeknek a modern francia poézist bemutató könyvével párhuzamosan) a prágai katolikus templomokba járt misére a német irodalmi nyelv minél tökéletesebb elsajátítására...
Igen, a német–cseh megbékélés, történelmi kiegyezés létfontosságú. A két állam szempontjából. Ez Európa és az EU érdeke is. Ám nagyon sok köze van ahhoz is, hogy a szlovák–magyar történelmi megbékélés reális lehessen. De nemcsak a politikusok szintjén, hanem a köznapok valóságában nem különben.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.