BARTAL DÓRAA közelmúltban jelentették be, hogy a Magyar Filmalap mégsem ad támogatást Pálfi György Toldi-filmjére, amiért a rendező évek óta harcol.
Zuhanás a hetedikről
BARTAL DÓRA
A közelmúltban jelentették be, hogy a Magyar Filmalap mégsem ad támogatást Pálfi György Toldi-filmjére, amiért a rendező évek óta harcol. Úgy tűnik, Magyarország egyik legtehetségesebb filmesének nem adják meg a lehetőséget, hogy otthon filmet készítsen, hiába nyeri sorra a díjakat a nemzetközi fesztiválokon. Legújabb filmje, a Karlovy Varyban háromszorosan elismert Szabadesés egy dél-koreai filmfesztivál támogatásával valósult meg, gyors tempóban: öt hónap alatt kellett a forgatókönyvtől a bemutatóig eljutnia. Pálfi ezért állandó alkotótársával, Ruttkay Zsófia forgatókönyvíróval egy szkeccsfilm mellett döntött. Hét különálló történetet látunk hét lakásból, melyeket egy nyugdíjas asszony (Molnár Piroska) öngyilkossági kísérlete foglal keretbe. A ház hetedik emeletéről ugrik le (kevés sikerrel), majd újra és újra fellépcsőzik. Közben a ház többi lakójának életébe leshetünk be, a közös pont a titkos vágyakat és félelmek ábrázolása.
Pálfira egyáltalán nem igaz az állítás, amit sok szerzői filmesre rásütnek: hogy egész életében ugyanazt a filmet készíti. Minden filmje kísérlet, játék a konvenciókkal és a stílusokkal, mégis könnyen felismerhető a szürreális látásmódja. Most azt próbálta ki, mennyire lehet szétrombolni a hagyományos elbeszélésformákat, hogy az eredmény még élvezhető legyen a nézők számára. Alapvetően két hatással dolgozik: groteszk szituációkat teremtve nevettet vagy elborzasztva sokkol. Ebben a Szabadesés nagyon hasonlít a Taxidermia mechanizmusára. Itt és most viszont kisebb a tét: nem egy epikus családtörténetről van szó, hanem apró történetszeletekről, melyek műfajukban, hangulatukban és formailag is különböznek egymástól. Egyes szkeccsek önmagukban is megállnának, tele vannak feszültséggel, de több epizód meglehetősen idegen Pálfi stílusától. A romantikus szitkomokat parodizáló rész, hiába fokozza végletekig az abszurditást, súlytalan marad. A sztorik groteszk túlzásai a mai magyar társadalomból erednek; van banki elszámoltatás, tankönyvbotrány, képmutató üzletemberek, de a leghatásosabb részek egyetemes érvényűek: ilyen a képzeletbeli barátot kereső kisfiú és az anyaság terhével küzdő nő története. Ez utóbbi képes a leginkább vizuálisan és érzelmileg is sokkolni.
Szabadesés. Magyar–dél-koreai–francia film, 2014. Játékidő: 80 perc. Rendezte: Pálfi György.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.