Ferdics Béla dunaszerdahelyi képzőművész, üvegtervező iparművész hat éve költözött a magyarországi Tatára. Azóta magánmegrendelésre és közösségi megbízásra különféle üvegművészeti alkotásokat készít: falikarokat, mennyezeti és állólámpákat, térelválasztó díszüvegeket, ablakbetéteket, üvegkarnisokat és különféle térobjekteket. Tatai letelepülése óta önálló kiállítással először jelentkezett.
Üvegtábláról elrugaszkodó angyalok
Másik területe Ferdics Béla művészetének a gravírozással – vagyis vizuális-virtuális „becsapásos” művészi hatással – térbe kiterjesztett, a mennyezetről lógó, többkockás üveg-függönyök, amelyek felfoghatók valamiféle kimerevített üveg-filmvászonnak is. Avagy a múltból mába folyó esztétikával üzenő kortárs barlangképeknek, amelyeken kék hieroglifikus ősi jeleket írnak újra, töltenek meg mai tartalommal a színes üvegkockák.
Külön fejezetet képeznek a tiszta színekkel és szakrális formákkal építkező üvegképek, amelyek a múlt spiritualitását erősítő művészi értékeket idézik, nem véletlenül, hiszen ihletettségük mindenképpen kapcsolható a gótikus templomi művészet, illetve ablakfestés klasszikus esztétikájával.
Újabb terület Ferdics Béla művészetében a véletlen együtthatását is fogadó, ragasztással formázott, az üvegtáblák egymásra rétegeződése révén önszínező szobor-objekt, amelynek illusztrálására egy ősmadarat asszociáló őserő-kövület (stílusosan: őserő-üvegület) látható a tatai kiállításon.
Ferdics Béla az üveget nemcsak önmagában munkálja meg, társítja más anyaggal is, dróttal például, de erre csak fotódokumentációt láthatunk a tatai tárlaton. Megtekinthetünk viszont üveg és fa kombinálásával készült műtárgyakat. A megmunkált kék üvegalakzatok kapaszkodó-tapadó ékszergombaként nőnek ki a képzett felületű faformákból, szerves egységet alkotva velük.
Nemcsak színekkel és vonalakkal komponáló érzetüvegek gazdagítják a művész kiállítását, hanem önmagából az alapból figuráival kifutó, a szabadság szimbolikájával dolgozó figurális üvegképek, illetve üvegdomborművek is helyet kaptak a válogatásban. Ezeken hideg zöld mezőt hasít az éles kék. Eldőlő hasábfigurák, arctalan kék angyalok, „kék madarak” vetülnek neki nagy lendülettel a keresésnek. A keresés tárgya pedig a zöld mezőben ívelő kék kapun keresztül közelíthető meg – ehhez azonban át kell lépni a kék kapun, Ferdics Béla kapuján. Sok minden van odabent vagy odaát.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.