Egy szabadtéri színházban le kell mondania a nézőnek bizonyos kényelmi szempontokról, ugyanakkor rengeteg olyan hatást és hangulatot kap cserébe, amit még a leggyönyörűbb kőszínházban sem kapna meg. Ezt mondta Csiszár Imre, amikor arról faggattam, van-e különbség a kinti meg a benti előadások között.
Színház az egész Európa
Hányadik adásánál tart a Színház az egész világ című vetélkedősorozat, melynek kérdéseit összeállítja, és a műsort vezeti szombat délutánonként a Vígszínházból, a Kossuth rádióban?
A kétszázhuszonötödik adáshoz érünk nemsokára. Sajnos, a Magyar Rádió sem az a területe ma már a magyar kultúrának, ami régen volt. A Kossuth rádió rengeteg színházzal kapcsolatos műsort adott, mára megszűnt a Rádiószínház is. A színház az egész világ című tízperces vetélkedőműsor valamilyen módon a színházi és drámai kultúrát terjeszti, ismerteti. Kondor Katalin, a rádió akkori elnöke vetette fel, hogy a Ki nyer ma? szerkezetét követve hozzunk létre egy színházzal kapcsolatos vetélkedőt. Szívesen elvállaltam, mert a rendezésen kívül is imádok a színházról beszélgetni.
Színház az egész Európa, mondhatnánk a Gömböc úr előadását nézve. Legalábbis az a fele, amely unióba tömörült az ötvenes években. Az Európai Unió tagállamainak zászlói fogadják a nézőt. Honnan az ötlet?
Induljunk ki Moliére-ből! A Gömböc úr arról szól, hogy egy vidéki ember feljön a városba. Párizsban be akar házasodni egy gazdag polgár családjába, de a kislány, akit el akar venni, mást szeret. Ennek kapcsán megbíz egy szélhámos párost, hogy a segítségükkel ezt a nem hívott idegent, ezt a vidékit, kiebrudalják. Moliére műve farce-ok, bohóctréfaszerű csattanós jelenetek sorozata, melyekből kiderül, hogy a felbérelt csalók miket találnak ki, kiket bérelnek fel. Végül Gömböc úr hazamegy vidékre. Ez az alaptörténet. Ha színházat csinálunk, arról a korról kell szólnunk, amelyben élünk. Annak nincs értelme, hogy egy muzeális Moliére-előadást csináljunk, úgy, ahogy ezerhatszázban lehetett. A legjelentősebb mozzanat a mi életünkben az EU-csatlakozás volt, amikor egy közösség részeseivé váltunk. Mindenki tudja, ez nem ment olyan könnyen. Ha arra gondolunk, mikor lesz fizetőeszköz az euro a mi országainkban, akkor még nincs minden meccs lefutva, sokat kell még nyelnünk. Ez a helyzet asszociál erre a darabra. A vidéki behelyettesítődik azokkal a kelet-európai országokkal, ahol élünk, amelyek belekerültek a bővítésbe. A városi közösség behelyettesítődik az Európai Unió előzőleg már unióba tömörült tagállamaival. A darab minden szereplője egy-egy uniós országot képvisel. Gömböc úr pedig mi vagyunk.
Pazar a látvány. Egy zenekar játszik az egész előadás alatt. A színészek arcát kivetítik a horizontra. Nem tart attól, hogy ez elvonja a néző figyelmét a szövegről?
Fontos, hogy abban a sok mindenben, ami egyszerre történik a színpadon, ki legyen emelve a moliére-i játék az emelvényekkel határolt porondon. A játék háttere valóban egy koncert. Úgy érzem, ha megkeresném a mai kor látványban, hangerőben, dinamikában legprovokatívabb műfaját, akkor a megakoncertek világába mennék. Moliére idejében a vásárok, a cirkuszok világa volt ilyen provokatív közeg. A koncert nagyon idegen egy vidékről jött ember számára.
Gömböc úr alakítójával, Fabó Tiborral már dolgozott Kassán, a Thália Színházban. Neki adta a Caligula címszerepét. ĺgy meggyőzte az alakítása?
Tibor egy egészen csodálatosan tehetséges ember! Nagyon sok mindent tud. Ha összehasonlítjuk az egzisztencialista Camus filozofikus szövegét meg ezt a moliére-i bohóctréfát, elég messze állnak egymástól. Fabó Tibor azonban sokszínű tehetség, és érzékeny ember. Egy színésznél nagyon fontos, mennyire tudja kinyitni magát a hatások előtt. Meggyőződésem volt, hogy itt neki kell eljátszania ezt a szerepet. Nem is merült fel másnak a neve.
A nemzeti színű bohócokká maszkírozott és öltöztetett komáromi színészek boldogan mentek önnel az unióba?
A cirkusz szabályai szerint már az első pillanatban kiderül, ki a fehér bohóc, ki a Jancsi bohóc, ki lesz seggbe rúgva. Az arcokra van festve, ki milyen szerepet fog játszani. A színész egy kötetlenebb stílust próbálhat ki, ami egy szent dolog. Úgy hívják, játék. Második gyermekkor.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.