Az 57. cannes-i filmfesztiválon az Arany Pálmát Michael Moore Fahrenheit 9/11 című műve nyerte. A szombat esti díjkiosztó ünnepségen nagy ovációval fogadott bejelentés a szakemberek többségét nem lepte meg, már a mustra programjának nyilvánosságra hozatalakor többen kijelentették: a Bush-kormányzatot kritizáló dokumentumfilm lesz a főszereplő.
Politikai döntés Cannes-ban
A felfokozott várakozásnak megfelelően a Cannes-ban Moore filmjére volt a legnehezebb bejutni. A cirkuszt még sikerült a sajtótájékoztatón is fokozni, ahol a rendező nem teketóriázott. Kerek perec kijelentette, mindenképpen le kell váltani George W. Busht. Ahogy fogalmazott, nem hagyhatja, hogy a demokraták úgy elcsesszék az egészet, mint négy évvel ezelőtt. A Fehér Ház első reakciójában „visszalőtt”, szerintük Moore a cannes-i fesztiválon részt vevő négyezer újságírót használja fel saját kampányához. A díjkiosztó után már jóval óvatosabban fogalmazott: az Arany Pálma arról tanúskodik, hogy az Egyesült Államok szabad ország, ahol mindenkinek joga van elmondania, amit akar – tolmácsolta Bush elnök szavait crawfordi birtokáról Suzy DeFrancis fehér házi szóvivő.
A rendező a sajtó előtt többször elismerte: csak a konkrét cél érdekében készítette el a Fahrenheit 9/11-et. A Bush-kormány megbuktatása nem kis feladat egy dokumentumfilmesnek. Cannes ebben segít Michael Moore-nak. Az Arany Pálmával a kezében ugyanis most már szinte biztos, hogy művét bemutatják az Egyesült Államokban a választások előtt. (A gyártó Miramax tulajdonosa, a Disney letiltotta a forgalmazást, mert nem akart politikai vihart, azaz nem akarja elveszíteni a Bush-kormányzattól a Disneylandekre kapott adókedvezményt.)
Hiába mondja Quentin Tarantino zsűrielnök, hogy a politikai mondanivalónak nincs köze a díjhoz és azért adták Moore-nak a díjat, mivel nagy filmet csinált. Tegyük hozzá, a fesztiválon rész vett kritikusok szerint azért ez nem teljesen így van. Többségük úgy vélekedett, hogy a két évvel ezelőtt Oscarral jutalmazott Kóla, puska, sült krumpli (eredeti címe Bowling for Columbine, amely tavaly Cannes-ban az információs programban szerepelt) sokkal jobb film, mint a Fahrenheit 9/11. De az is beszédes, hogy a nemzetközi sajtó által biztos befutónak tartott Walter Salles-film, a Diarios de Motocicleta (A motorbiciklis naplók) – amelynek szintén vannak politikai vonatkozásai, hiszen Che Guevara életének fontos részét, a forradalmár személyiségének kialakulását dolgozza fel – nem kapott egy díjat sem. A cannes-i zsűri döntését minden bizonnyal befolyásolta a rájuk nehezedő nyomás, miszerint vissza kell állítaniuk a fesztiválnak az utóbbi években kissé megkopott tekintélyét. Ebben pedig egy művészfilm helyett inkább Moore segít Cannes-nak. A film gerjesztette nemzetközi párbeszédbe most már bekapcsolódik az Arany Pálma-díj, nem kis reklámot garantálva ezzel a Cote d’Azur-i rendezvénynek.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.