A zseniket egy hajszál választja el az őrülettől. Filmekkel kapcsolatban is alkalmazható ez az igen elmés megállapítás, hiszen a jó filmet is csak egy hajszál választja el a rossz, esetleg kevésbé nézhető alkotásoktól.
Pi
Aki esetleg a külsőségekből szeret kiindulni, azt ne riassza el a film fekete-fehér volta, hiszen a történet és annak elmesélése szinte megköveteli a régebbi időket idéző stílust, és kellően borzongató hangulattal ruházza fel az alkotást. Másvégről pedig – a történeten belül maradva –, a színek nem is illenek egy olyan megszállott matematikushoz, aki csupán a számokkal igyekszik leírni a körülötte lévő világot, és megérteni annak működését. Max (Sean Gullette) a világtól elzárkózó, saját feltörő őrületével is küszködő zseni, akinek egyedüli életcélja, hogy megtalálja az egyetlen ismétlődő, mindennek az alapját képező formát a természetben, aminek segítségével megérthető lesz az univerzum és maga az élet. Miközben pedig egyre közelebb kerül a váratlan veszélyeket rejtő megoldáshoz, úgy tárul fel körülötte a saját érdekeit érvényesíteni akaró emberek világa, és mélyül el az őrülete.
Darren Aronofsky (Rekviem egy álomért) nem bízta a véletlenre a dolgot, mind a rendezést, mind az írást felvállalta, és az összhang a képek és a történet között hamar szembe is tűnik mindenkinek. A szürrealista jelenetek, az ébrenlét és a hasadozó tudat képei, a furcsa, elszigetelt világ bemutatása, a megbomló elme térnyerésének mozzanatai teljesen magukkal ragadják a nézőt és segítenek elmélyülni a nem mindennapi történetben, mely lerántja a leplet a körülöttünk dolgozó világról. Arról a világról, ahol nincsenek szívességek, mindennek megvan a mozgatórugója: a hatalom. Melynek kulcsához maga Max egyre közelebb és közelebb jut. A kép természetesen nem túl hízelgő a mindennapokról. Ezúttal a két véglet, az egyház, azaz a misztikum, és a tőzsde, a számok világa kerül pellengérre, megmutatván, mindennek ugyanaz az alapja.
Darren Aronofsky nevét a Rekviem egy álomért kapcsán ismerte meg a közönség, a fillérekből forgatott Pi is elkerül hozzánk. A világot mozgató erők, a Tudomány, a Vallás és a Pénz titkait feszegető Pi igen-igen obskúrus munka, a szuggesztivitásig (túl)feszített sci-fi – agyalós teóriái, karcos fekete-fehér képei és masszív (attack) zenéi azonban a vetítés után egy ideig még fogva tartják a nézőt. (mozinet, est)
Pi (Pi), fekete-fehér, amerikai film, 1998, 84 perc, Rendezte: Darren Aronofsky, Szereplők: Mark Margolis, Sean Gullette, Ben Shenkman, Pamela Hart, Stephen Pearlman
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.