A szünetben megszökött a közönség, csak pár tucatnyi elszánt zenekedvelő maradt, így szinte üres nézőtér előtt ment a Zauberflöte 06, amely a pozsonyi nemzetközi operafesztivál három külföldi produkciója közül elsőként került bemutatásra. Nem a pozsonyi közönség szavazott lábbal Thomas Pernes operájáról, hanem a szerző honfitársai, a buszokkal érkezett osztrák színházlátogatók.
Paminától Jenufáig
A prágai Nemzeti Színház Jenufája érdekes módon nem vonzott teltházat, pedig a cseh operaszínház két fenegyereke, Jiří Nekvasil rendező és Daniel Dvořák szcéográfus, akiket a pozsonyiak provokáló, de nem igazán sikerültnek mondható Rusalka-inszcenációjukról ismernek, nagyon visszafogottan nyúltak a műhöz. Már a nyitókép is megragadó: a derengő félhomályban egy sugárkéve vakítóan fehérré varázsol egy cserép virágot, amely alatt az asztal hirtelen kettéválik, majd eltűnik, hogy támasz nélkül ott lebegjen a levegőben. Mintha Jenufa jellemét, sorsát jelképezné. A malmot, amely örökké őröl, mint Isten malmai, csak a kerekek jelzik. Minden csupán jelezve van, mégis atmoszférateremtő, illúziókeltő. Amin vitatkozni lehetne, az a rengeteg húzás. Lélektani szempontból kulcsfontosságú, és ezért nem szerencsés annak a jelenetnek a kihagyása, ahol Jenufa nevelőanyja rátartian azzal dicsekszik, mennyivel különb bárkinél az ő nevelt lánya. Benne látja élete igazolását, ő a kárpótlás sikertelen házasságáért, meddőségéért, szerves része annak az imidzsnek, amelyet saját tévedhetetlenségéről, a többiekkel szembeni erkölcsi és szellemi fölényéről alkotott, és sikerrel el is fogadtatott a faluval. Ez a dédelgetett énkép dől romba Jenufa törvénytelen kisfiának születésével, ez viszi rá a gyermek elveszejtésére. Dana Burešová kitűnő Jenufájának méltó partnerei voltak a Lacát éneklő Štefan Margita és a Števát alakító Aleš Briscein, Janáček beszédes muzsikáját Jan Chalupecký vezényletével kiválóan tolmácsolta a prágai zenekar.
Voltak, akik féltették Nekvasil és Dvořák fergeteges aktualizáló kedvétől Az eladott menyaszszonyt, de kiderült, hogy fölösleges volt az aggodalom, annak ellenére, hogy Nekvasilék az égvilágon mindent idézőjelbe tettek, ami előadásában hagyománynak számít, a népviseletet ugyanúgy, mint a furiant vagy az obkročák figuráit. Aki már ismeri ezt a duót, tudja, hogy náluk taktus nem marad szárazon, ahogy jön egy ária, jönnek rögtön a táncosok is – itt a prágai Sokol tornaegylet tagjaival is megerősítve –, és az Ég veled-et élénk integetéssel, a szeretlek-et komikusan a szívükre tett kézzel illusztrálják. Igaz, hogy Smetana zenéje nem szorul ilyesfajta dúcolásra, de ha ennyi csibészes bájjal csinálják, csak kacagni lehet, mint a bolondos élőképeken, vagy a Kecal feje fölé emelt sarlón és kalapácson. Maria Haan (Mařenka), Tomáš Černý (Jeník) és Jaroslav Březina (Vašek) remekül énekeltek-játszottak, időnként még a fáradt hangú Kecalt (Luděk Vele) is sikerült magukkal ragadniuk, Oliver Dohnányi és muzsikusai is vidáman lubickoltak Smetana varázslatos dallamaiban.
Reméljük, lesz folytatása jövőre az operafesztiválnak, és a külföldi együttesek között végre láthatjuk a budapesti operát is, amely már másodszor mondta le szereplését, anyagi okokra hivatkozva.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.