Tűzijáték, petárdadurrogás, pezsgőfröcskölés, tekintetek egy pontra, éljen, éljen, éljen! Akár így is jellemezhetnénk az ország magyar színjátszóinak lelki állapotát, akik igazából csendesen, minden feltűnést kerülve érkeztek meg Komáromba, hogy részt vegyenek a 43. Jókai Napokon.
Megszokott dolgok és meglepetések
Amit már évek hosszú sora alatt megszoktunk: problémamentes stábmunka, ízletes, jegyre kapható ebédek, korrekt elszállásolás, gördülékeny szervezés... – ez idén sem változott. Hétfőn este rövid nyitóbeszédek után a Jókai Színház előadótermében Kun Attila táncszínházával kezdetét vette a majdnem egy hétig tartó előadások sorozata. Hogy a koreográfus mit akart mondani az előadással, nem tudom, de olyan érzésem volt, mintha egy absztrakt képet néznék, ami tisztán esztétikai gyönyört idéz elő bennem, értése másodlagos fontosságú, s ha az ember mégis meg akarná érteni, interpretációk milliárdjaival találja szemközt magát...
Koncerthangulat a színpadon
Őszintén szólva nagy meglepetéssel szolgált számomra a nagymegyeri Poloska Színház Képzelt riport... című, rockmusicalként beharangozott előadása. Nagyon jót tett a csapatnak a megújhodás. A műsorfüzetben közölt előzetesből kiderült, hogy idén sok új arccal gazdagodott a társaság, ez teljes mértékben megmutatkozik a csapat játékán, egyrészt kevéssé rutinosan birtokolták a színpadot, félszegen játszották ki a szerepüket, el-elcsuklott az énekesek hangja, másrészt viszont a néző minden színpadi bakijával együtt nagyon tudta szeretni az előadást, ami nagyrészt a kezdők fiatalos bájával, lendületével átitatott játéknak tudható be. Na meg az élőzenének. Ugyanis a zenei aláfestést a Big Man Band szolgáltatta, ami valószínűleg nagyon jó döntés volt Görföl Vilmos, az előadás rendezője részéről. Az élőzene egyébként is feldobja a színpadi játékot, ebben az esetben pedig egyenesen „szuper” volt (elfogult vagyok: imádom az együttest – és ezzel nem vagyok egyedül, a fesztivál résztvevői közül páran már az előadás után elkezdték intézni a szervezőknél a „nagy ember” esti koncertjét, nem tudom, mennyi sikerrel).A mesétől az abszurd színházig
A boldogság forrása után kutató tudós menthetetlenül beleszeret a frusztrált hercegkisasszonyba, annyira, hogy még az árnyéka is leválik róla. Árnyék nélkül élni pedig elég nehéz dolog, főleg, ha az a bizonyos izé még hatalomra is jut, s mindent megtesz, hogy gazdája életét megkeserítse. Miután elcsábítja a hercegkisasszonyt, árnyékának nevezi ki azt, akinek ő maga árnyéka volt, s odáig fajul a dolog, hogy vérpadra küldi szegény tudóst...
A kassai KGSzt Diákszínpad egy Mrožek-darabbal vett részt a tavalyi Jókai Napokon, ami el is nyerte a fesztivál nívódíját. Idén a csoport Jevgenyij Schwarz Az árnyék című abszurd meséjével próbálkozott. Bár ígéretesnek indult, már a darab felénél meglehetősen ellaposodott, s egy kicsit unalmassá vált a játék. Ez nagyrészt talán az előadás kiforratlanságának köszönhető, szívesen megnézném mondjuk fél év múlva, a szereplők rutinja valószínűleg helyére billentené a darab hangulatát. Bodon Andrea, a darab rendezője javára írható, hogy nagyon következetesen vezette végig a játék cselekményét, és a koncepció is kerek egységet alkotott, jó megoldásokkal, abszurd humorral színesítve.
MAI PROGRAM
9.00 – VMK, Ray Bradbury: Fahrenheit 451 (Horizont Diákszínpad, Somorja)
11.00 – VMK, Lázár Ervin: Gyere haza, Mikkamakka, mert jönnek a Pomogácsok!!! (Teátrum Diákszínpad, Szenc)
14.00 – VMK, Fekete – Fehérben – variációk Galántáról (Kodály Zoltán Gimnázium Bábcsoportja, Galánta)
15.00 – VMK, Értékelés
18.30 – RÉV, Moliére: Dandin György, vagy a megcsúfolt férj – komédia, (D-Rím Színpad, Komárom)
20.30 – VMK, Háy János: A Herner Ferike faterja (Kármán József Színház, Losonc)
23.00 – RÉV, Fesztiválklub
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.