Marc Chagall, a bibliaértelmező

Az osztrák főváros ma már nem csak földrajzi értelemben van közel, immár az ottani kulturális kínálat is elérhetővé vált számunkra. Külön figyelmet érdemelnek az Albertina nagyszabású képzőművészeti kiállításai (Dürer, Rembrandt, Rubens – hogy csak néhányat említsek az utóbbi időből), ahol jelenleg Marc Chagall bibliai ihletésű képei láthatók (március végéig).

Az Albertinára jellemző, hogy a tárlatok zömét saját gazdag anyagából állítja össze, a világ minden galériájával együtt-működve.

Az érdekesség kedvéért meg kell említeni, hogy a gyűjtemény alapja Pozsonyban jött létre: Albert szász-tescheni herceg, Mária Terézia veje a pozsonyi vár ma már nem létező Tereziánumának lakója (1765–1781 között tartózkodott ott) jelentős műgyűjtő volt, s amikor Bécsbe költözött, hatalmas gyűjteményét magával vitte.

Marc Chagall Moische Segalként született a ma fehéroroszországi Vityebszkben egy szegény zsidó család első gyermekeként, feltehetően 1887. július 7-én (a dátum bizonytalan), és második hazájában, Franciaországban halt meg 1985. március 28-án. E hosszú élet alatt hatalmas életművet hozott létre, amely – bár különböző periódusokra osztják – lényegében egységes egész.

Művészetére és világlátására – amelynek lényege az isten és az ember közvetlen kapcsolatában való hit, s az ebből eredő szeretet – szülővárosának haszid zsidó közege volt a legnagyobb hatással. Chagall szerint csak egy szín van a festő palettáján, a szeretet színe; más alkalommal pedig így vall: „ha nem lennék zsidó, művész sem lettem volna”. A jelenlegi, A biblia mítoszai címmel megrendezett tárlatot is csak ennek a szellemiségnek az ismeretében érthetjük meg igazán.

Az Ószövetség illusztrálása egyedülálló és előzmény nélküli; a zsidók ugyanis aránylag komolyan vették a követelményt, hogy „ne csinálj magadnak faragott képet vagy hasonmást arról, ami fent van az égben...” (2Móz 20-4).

Amikor azonban Chagallt fölkérik a biblia illusztrálására, valójában nem illusztrációk születnek, sokkal inkább kommentárok, sajátos Chagall-értelmezések, jellegzetes haszid háttérrel. Az Ószövetség kemény és szigorú, helyenként kegyetlenül bosszúálló Istene Chagallnál szinte újszövetségi vonásokkal gazdagodik (bár a keresztre feszített Jézus képe nála is megjelenik – a szenvedő és üldözött zsidó jelképeként).

Nála az élmény és álom sajátos emlékké módosul, a papírra, vászonra ennek összetéveszthetetlen chagalli változata kerül. Akár fantasztikus realizmusnak is nevezhetnénk művészetét, ha ő maga nem ellenkezett volna mindennemű beskatulyázás ellen (mégpedig joggal). André Breton állapítja meg 1941-ben, hogy Chagall által diadalmasan vonult be a festészetbe a metafora. Ő maga erről úgy nyilatkozott, hogy a művészet számára nem csupán a külső világ érdekes, hanem az álom és fantázia belső világa is.

Csodálatos például az Énekek éneke megjelenítése több variációban (egyéb művei is több – autonóm – változatban vannak jelen a kiállításon, rendkívül érdekes ezek összehasonlítása), az elnyújtott alakok metaforája, az egész kompozíció, a tárgyak és az alakok lebegése, szimbolikus elrendezése, az apró részletek kommunikációja egymással és a központi alakokkal. Ám ilyen az egész életmű is.

A bibliával a művész több fázisban foglalkozott, de az alapvető, meghatározó élmény gyermekkorára vezethető vissza, amikor a héder, a zsidó elemi iskola tanulójaként a héberrel és a bibliával ismerkedett, a kisvárosi szegény zsidó közeg döntő hatásairól nem is beszélve.

Vityebszk alakjai és maga a város is lépten-nyomon fölbukkannak festményein – és ez a bibliaillusztrációkra is érvényes. Feltűnően gyakori motívum például a hal – Chagallnál ez egyszerre szimbólum (apja halkereskedő volt) és metafora (utalás Istenre).

A képekből ellenállhatatlan életöröm árad, mély hit, hogy a szeretet meg tudja változtatni a világot, képes jobbá tenni azt. Ez a hit „megfertőzi” a szemlélőt, a művész fantáziája álomba ringatja, tovább álmodja álmait, a festő képeit saját álmaiba szövi. Mert valóban olyan ez, mint a suhanó álom – a látszatra ok nélkül, mégis teljes természetességgel fölbukkanó, szimbólumokat, metaforákat megjelenítő alakok a bennünk élő emlékeket, vágyakat, vágyálmokat és reményt fejezik ki.

Elbűvölő élmény, érdemes megnézni e kiállítást. Az Albertina mellett működő üzletben az érdeklődő természetesen különböző, Chagall-lal kapcsolatos kiadványokat is vásárolhat, a képeslaptól a gyönyörű kiállítású katalóguson keresztül a monográfiáig.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?