Peter Kalmus a csodabogár képzőművészek között is csodabogár. Erre a tényre rá is játszik rendesen, kassai kiállítására például lovon poroszkálva invitálta az utca népét. Öltönyben, nyakkendőben, saját magához képest jólfésülten ült a nyeregben, a pacit pedig egy kassai kovboj vezette végig az Erzsébet utcán.
Ironikus és elgondolkodtató
Belépéskor azonnal sokkol egy hatalmas torony. Első látásra limlomokból, játékokból és háztartási giccsekből dobálták össze, ám a figyelmes szemlélő előbb-utóbb meglátja benne a rendszert. Ez a modern kori Bábel tornya mozgásokra, bizarr hangok kiadására, valamint vészjósló villódzásra is képes, csak a megfelelő gombot kell megnyomni. A hatás leírhatatlan. Ne is próbálkozzunk vele. Legyen elég annyi, hogy képzőművész barátom percekig megrendülten állt az alkotás előtt, aztán csapkodni kezdett dühében, hogy nem neki jutott eszébe ez az őrültség. Mert a művészet nem mindig komoly, lehet bele humort is vinni. Ezt már a Löffler Múzeum igazgatója, Gazdag József mondta megnyitó beszédében, amelyből a tömegnyomor miatt keveset hallhattunk, ám nem is a szavaké volt itt a főszerep. Juraj Helcmanovsky, egy fiatal cimbalomművész például nem átallott Beethovent Elvisszel keverni az est folyamán. Kiállítás-megnyitókon nem szokás legyökerezni a zenét szolgáltató árva hangszeres mellett, ám a Löffler Múzeumban ez az aranyszabály is megdőlt. A cimbalmos körül stabil közönség kerekedett, amely akkorra már túlesett a tombola izgalmain és a söröskorsókért folytatott csatán. Mert a szokásos bor mellett igazi cseh sört is csapoltak. Képzőművész barátom persze ennek sem tudott maradéktalanul örülni, mivel kocsival volt. A Demonstrációs totem címet viselő szerkesztett káosztorony időnként akciózni kezdett, olyankor a tömeg odagyűlt, és egyszerre viszolygott és álmélkodott. Ezután a földszinti termet szinte teljesen betöltő faládát jártuk körül. Megtudtuk, hogy ez egy százszázalékos nagyítású zsidó koporsó. Tetején hamarosan két fiatal kezdett el sakkozni, akik végig nem zavartatták magukat.
A sokarcú Kalmus egy videoinstallációval is készült. A képernyőn maga a művész munka közben, amint egy monoton munkafolyamatot végez.
A falakon két festmény árválkodik, ezeken is a geometria dominál. Marcel Duchamp menyasszonyának születési anyakönyvi kivonatát láthatjuk, persze csak akkor, ha a képek címét is elolvassuk. A duchampos eszközök felvonultatása egyszerre tekinthető tiszteletadásnak és paródiának.
A legkedvesebb néznivaló azonban a Kalmus gyerekszemmel című minikiállítás. A művész modellt ült 8-10 éves gyerekeknek, akik szépen lerajzolták őt. Ezek a rajzok láthatók írásvetítőn és a falakon. A dolog egyszerre önironikus és elgondolkodtató, mert aki ismeri Peter Kalmust, tudja, hogy számos művének ő maga a főszereplője. A kiállított képek mellett fotók is láthatók a rendhagyó rajzóráról.
Közvetlenség, „fogyaszthatóság”, akadémikus tudásból táplálkozó poszt-konceptuális ötletek, a minimalizmus paródiája. Kalmus csaknem harminc éve hatással van a honi képzőművészet alakulására. A Löffler Múzeumban rendezett kiállítás a grafikától az installáción át a videóművészetig ad áttekintést erről a három gazdag évtizedről. Január 19-ig van idő megtekinteni. Persze a megnyitó happeningje nélkül félakkora sem lesz az élmény, a lovas bemutatót és a tűzzsonglőröket azonban ki-ki odaképzelheti. Ajándékot pedig tényleg mindenki kap: egy újévi üdvözletté átalakított Frank Zappa-képeslapot. Neki, illetve egy másik zseninek, Andy Warholnak ajánlotta ezt a kiállítást a kassai csodabogár, Peter Kalmus.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.