TALLÓSI BÉLAPozsony. Az idill és a dráma között – a Szlovák Nemzeti Galéria naiv művészeti gyűjteményének története címmel naiv művészeti kiállítás látható a Szlovák Nemzeti Galériában június 2-áig.
Idill és dráma között
TALLÓSI BÉLA
Pozsony. Az idill és a dráma között – a Szlovák Nemzeti Galéria naiv művészeti gyűjteményének története címmel naiv művészeti kiállítás látható a Szlovák Nemzeti Galériában június 2-áig. Festmények, rajzok, grafikák és szobrászati alkotások egyaránt megtalálhatók az intézmény nem professzionális – naiv – művészeti megnyilvánulásokat magába foglaló specifikus gyűjteményében. Olyan alkotásokról van szó, melyek naiv művészek (akik nem végeztek művészeti tanulmányokat) műhelyéből kerültek ki. A naiv művészeti gyűjteményt 1965-ben alapították, amikor az intézményben létrehozták a nemzetközi naiv művészeti részleget. Az alapítás Štefan Tkáč nevéhez fűződik, mint ahogy az ezt a művészetet megjelölő „insitné umenie” kifejezés is tőle származik. Az ő kezdeményezéséből indult el 1966-ban a Naiv Művészeti Nemzetközi Triennálé, amely a múlt század 70-es és 80-as éveiben szünetelt ugyan, de Katarína Čierna kurátor a hagyományt felélesztette, és irányításával 1994-től a triennálét 2010-ig rendszeresen megrendezték – az elmúlt években a naiv művészet nagyszabású nemzetközi kiállításait láthattuk Pozsonyban. Erre a hagyományra épít a jelen kiállítás, amely a naiv művészeti gyűjteményt 11 témakörbe csoportosított válogatással mutatja be.
A témakörök: A primitivizmus mítosza, Az archetípus ereje, Népi inspirációk, Keresztény ikonográfia, Visszaemlékezések (a gyerekkor témái), A város illata (ez azért érdekes, mert a naiv művészet nagyrészt a föld-, illetve a természetközeli népiből merít), A természet és védelme, A szürrealizmus és a tudattalan (a nem ellenőrzött alkotás tükre). A legtöbb témakör a tárlatcím „idill” részébe-tartományába sorolható, vagyis bukolikus, idillikus hatást-hangulatot fejez ki. A dráma felé hajlik a Félelmek témakör. Az ebbe a blokkba sorolt alkotások egzisztenciális kérdéseket boncolgatnak. Nem hiányzik a tárlatról a „naiv” erotika sem – a szerelem témakörét az Ars amatoria szekció bontja ki. A nyitott út tömb pedig a naiv művészeten belül legkísérletezőbb megoldásokat mutatja be.
E mostani kiállítás abban tér el a triennálé tárlataitól, hogy a naiv művészetet nem kizárólag önmagában láttatja, hanem a professzionális művészet tükrében. Vagyis kapcsolatot, fogódzót keres a professzionális és naiv művészet között oly formában, hogy egyes neves művészek ismert alkotásai köré csoportosítja a naiv alkotók munkáit.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.