<p>Milyen regényt ír egy filmrendező egy mélyen személyes, családi történetből? És ha megírta, milyen filmet forgat belőle? Gárdos Péter öt évvel ezelőtt megjelent, Hajnali láz című könyvéből idén lett irodalmi szenzáció a magyar és a nemzetközi könyvpiacon, közvetlenül az ünnepek előtt pedig a mozivásznon is megjelent a holokauszt-túlélő szülők különleges körülmények között fogant szerelmének története. </p>
Harmincnyolc kettő
A belseni koncentrációs tábort túlélt Gárdos Miklóst 1945 májusának végén több sorstársával együtt egy svédországi rehabilitációs táborba küldi a Nemzetközi Vöröskereszt. A tífusz és tébécé következtében súlyos beteg fiatalembernek hat hónapot ad a kezelőorvosa. Minden nap hőmérőzéssel indul, és a helyzet mindig ugyanaz – harmincnyolc kettő –, közben a diagnózis szerint a kór felzabálja a tüdejét. Miklós mégsem hajlandó beletörődni az ítéletbe. Házasodni akar. Megszerzi 117, szintén Svédországban kezelt magyar lány címét, és megindítja a hadműveletet, hogy megtalálja az egyetlent. Reich Lili is megkapja a levelet, elolvassa és elfelejti. Aztán egy veseroham miatt kórházba kerül, szigorú ágynyugalomba – és mégis válaszol. Miklós pedig az első posta után tudja: ő az. December elején személyesen is találkoznak, három hónap múlva pedig már a stockholmi zsinagógában állnak a hüpe alatt. 1946 nyarán együtt térnek haza; Miklós még a vonaton lehúzza a vécén a hőmérőt. Gárdos Péter regénye szigorúan, gazdaságosanszerkesztettszöveg. Az elbeszélő (a fiú) epizódok sorából fűzi össze a történetet, miközben nem lép túl a szülők által megszabott kereten. Azelsődlegesforrásazapahalálaután előkerült levélköteg, amely hitelesen őrizte meg az „itt és most” fontos történéseket, benyomásokat, a szereplők lelki állapotának rajzát. Az így kirajzolódó képbe finoman szövi bele a szerző a szülők szűkszavúan felidézett emlékeinek, a családi anekdotává szelídített históriáknak a kiegészítő szálait. Valószínűleg nem járunk messze a valóságtól, ha azt gondoljuk, Gárdos Péterben már a regény írásakor is a filmrendező dolgozott, hiszen a szöveget különösebb változások nélkül sikerült forgatókönyvvé, filmes jelenetté, filmbeli párbeszéddé konvertálni. Aki úgy ül be a moziba, hogy olvasta a könyvet, csak kapkodja a fejét, ahogy sorban jönnek az ismert helyzetek, mondatok.
Persze a két médium hatásmechanizmusa alapvetően más, ami a Hajnali láz esetében elsősorban a hangsúlyok eltolódásában érhető tetten. A könyv olvasható aparegényként, anyaregényként, de legfőképpen szerelemregény, amelynek középpontjában egyértelműen Miklós és Lili áll – a küzdelmük, hogy kicsikarjanak maguknak az élettől egy kis boldogságot. Ehhez képest Gárdos Péter nagyrészt fekete-fehérben forgatott, helyenként a korabeli dokumentumfelvételek eszközeit felvillantó filmjében erőteljesebb dimenzióként jelennek meg a történet további rétegei: a svédországi rehabilitáció zárt világa, amely számos ponton a lágerek tapasztalatát idézi; a túlélők mikroközössége az egyéni és mégis tipikusnak tekinthető sorsvariációkkal; a kérdés, hogy korlátozhatóe az ember joga a személyes döntések tekintetében, ha a korlátozást a jó szándék vezérli... Ez a „kiterjesztés” bizonyos értelemben a film előnyére válik. Másrészt viszont nehéz eltekinteni attól a ténytől, hogy a szereplők meglehetősen illusztratív játéka is ludas abban, hogy a Hajnali láz a mozivásznon egy idő után inkább ügyesen szerkesztett tablóként hat, s éppen a személyesség fogy el belőle. Piti Emőke és Schruff Milán – a két főszereplő – kedves és fiatal, új felfedezés a magyar film számára, de itt és most alapvetően egydimenziós figuraként hat. Különösen akkor, ha mondjuk a Kronheim rabbi szerepében látható Scherer Péter pár percben is komplex alakításával vetjük össze a teljesítményüket.
Ezzel együtt a Hajnali láz egy emlékezetes, nagy történet. Legalább egyféleképpen – kinek-kinek ízlése szerint: olvasva vagy nézve – érdemes magunkkal vinnünk 2015-ből.
Persze a két médium hatásmechanizmusa alapvetően más, ami a Hajnali láz esetében elsősorban a hangsúlyok eltolódásában érhető tetten. A könyv olvasható aparegényként, anyaregényként, de legfőképpen szerelemregény, amelynek középpontjában egyértelműen Miklós és Lili áll – a küzdelmük, hogy kicsikarjanak maguknak az élettől egy kis boldogságot. Ehhez képest Gárdos Péter nagyrészt fekete-fehérben forgatott, helyenként a korabeli dokumentumfelvételek eszközeit felvillantó filmjében erőteljesebb dimenzióként jelennek meg a történet további rétegei: a svédországi rehabilitáció zárt világa, amely számos ponton a lágerek tapasztalatát idézi; a túlélők mikroközössége az egyéni és mégis tipikusnak tekinthető sorsvariációkkal; a kérdés, hogy korlátozhatóe az ember joga a személyes döntések tekintetében, ha a korlátozást a jó szándék vezérli... Ez a „kiterjesztés” bizonyos értelemben a film előnyére válik. Másrészt viszont nehéz eltekinteni attól a ténytől, hogy a szereplők meglehetősen illusztratív játéka is ludas abban, hogy a Hajnali láz a mozivásznon egy idő után inkább ügyesen szerkesztett tablóként hat, s éppen a személyesség fogy el belőle. Piti Emőke és Schruff Milán – a két főszereplő – kedves és fiatal, új felfedezés a magyar film számára, de itt és most alapvetően egydimenziós figuraként hat. Különösen akkor, ha mondjuk a Kronheim rabbi szerepében látható Scherer Péter pár percben is komplex alakításával vetjük össze a teljesítményüket.
Ezzel együtt a Hajnali láz egy emlékezetes, nagy történet. Legalább egyféleképpen – kinek-kinek ízlése szerint: olvasva vagy nézve – érdemes magunkkal vinnünk 2015-ből.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.