Pillanatkép egy korábbi évfolyam zárókoncertjéről (Forrás: Saxophobia)
Fókuszban a szaxofon

A fővárosban már nem számít meglepőnek, hogy februárban megugrik az egy négyzetméterre eső szaxofonosok száma. Idén hetedik évfolyamába lép a Saxophobia Bratislava. Aki még nem látott például 80 tagú szaxofonzenekart, tegye szabaddá az estéjét jövő vasárnap, és csapjon le a maradék jegyekre.
A jövő hét folyamán hat külföldi szaxofonvirtuóz tart mesterkurzust fiatal zenészeknek – Hollandiából, Franciaországból, Szlovéniából, Ausztriából, Csehországból és Magyarországról – utóbbi Seleljo Erzsébet, aki a londoni Royal College of Music és a Konservatorium Wien Privatuniversität hallgatójaként végezte tanulmányait, doktori fokozatát pedig a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerezte meg. Már diákévei alatt számos nemzetközi díjat nyert, szólistaként fellépett a Liszt Ferenc Kamarazenekarral, a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarával, és jelenleg is tanít egykori alma materében.
A fesztivál igazgatója egy igazi csodabogár, akit legtöbben zongoraművészként ismernek. Ladislav Fančovič az évek alatt egyre elismertebb lett, egyre komolyabb műveket zongorázott lemezre – említsük meg legalább a hiánypótló Dohnányi-albumot –, amikor felfedezte magának a szaxofont. Mára nemcsak papírja van arról, hogy mesterfokon fújja ezt a bonyolult hangszert, hanem saját szvingzenekarában zenél, szabad idejében pedig olyan rendezvényeket szervez, mint a szvingre fókuszáló, egyszerre edukatív és szórakoztató Golden Age Festival, vagy éppen a Saxophobia Bratislava.
A mesterkurzusok tanárait természetesen nem engedi haza anélkül, hogy ne játszanának a pozsonyi nagyérdeműnek is. Ez a különleges koncert a Prímási palota tükörtermében lesz jövő szombaton. Fellép Hans de Jong (Hollandia), Philippe Portejoie (Franciaország), Lev Pupis (Szlovénia), Seleljo Erzsébet (Magyarország), Barbara Strack-Hanisch (Ausztria), Pavel Škrna (Csehország) és Ladislav Fančovič. Duóban, trióban, zongorakísérlettel, végül pedig mindannyian együtt zenélnek majd.
Aki pusztán jazzhangszerként gondolt a szaxofonra ez idáig, most alaposan meglepődhet, mivel itt komolyzene lesz hallható, csakúgy, mint a másnapi, február 26-i koncerten, ahol a világ 11 országából érkező 80 szaxofonos áll össze egy produkcióra, Marián Lejava vezényletével, illetve egy dobos szekció kíséretében. Ez a látványnak sem utolsó hangverseny a Szlovák Rádió nagy koncerttermében lesz, és olyan zeneszerzők műveit írták át szaxofonra, mint Astor Piazzolla, Samuel Barber, Roberto Molinelli, Jevgenij Iršaia, W. S. Hartley vagy Bartók Béla. De elhangzik például Antonin Dvořák op. 96-os zongoraversenye is – természetesen megannyi szaxofonon.
A felületes zenebarátok egy része nyilván azon is elcsodálkozik majd, hányféle szaxofon létezik, és mekkora köztük a különbség hangzás tekintetében és kinézetben egyaránt. A koncertprogramot egyébként egész héten gyakorolják a fiatal művészek a workshop keretében.
„Idén rekordszámú résztvevő jelentkezett tanfolyamainkra. A programot igyekeztünk úgy összeállítani, hogy a közönség teljes mértékben élvezhesse a szaxofonban rejlő lehetőségeket. Mert nemcsak szép dallamot lehet rajta játszani, hanem imitálhat például ütőhangszereket vagy különféle hanghatásokat. Újdonság lesz egy nagybőgőre és szaxofonra, illetve szaxofonzenekarra írt kompozíció ősbemutatója. A Ladislav Fančovič fesztiváligazgató gyűjteményéből származó régi basszusszaxofon az egyetlen ilyen hangszer Szlovákiában. Éppen ezért nagy dolog, hogy kifejezetten erre a hangszerre írt darabot hallgathat meg a közönség” – tájékoztatott Jana Dekánková, a fesztivál szervezője.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.